علائم خرابی سنسور مپ خودرو ، روش تخصصی عیب یابی را بشناسید

به گزارش اکسپرس بلاگ، یکی از علائم خرابی سنسور مپ خودرو، خشن کار کردن موتور در دور آرام است. خرابی سنسور مپ باعث افزایش شدید مصرف سوخت و کاهش لذت رانندگی می گردد. اما روش عیب یابی این سنسور مهم چگونه است؟

علائم خرابی سنسور مپ خودرو ، روش تخصصی عیب یابی را بشناسید

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: یکی از علائم خرابی سنسور مپ خودرو، خشن کار کردن موتور در دور آرام است. وظیفه سنسور مپ یا TMAP، اندازه گیری دقیق فشار و دمای هوای ورودی به موتور خودرو است. از همین رو این سنسور معمولا روی منیفولد نصب می شود تا دقیق ترین اطلاعات ممکن را به ECU ارسال کند. ECU خودرو بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، اندازه پاشش سوخت را معین می نماید. در نتیجه خرابی این قطعه و خوانش اشتباه فشار و دمای هوا به وسیله آن، باعث پاشش سوخت غیر عادی می شود. عیب یابی این قطعه کار نسبتا دشواری است. اما در ادامه این گزارش اختصاصی از خبرنگاران، به آنالیز علائم خرابی سنسور مپ و روش عیب یابی آن می پردازیم.

مرحله آخر: روشن شدن چراغ چک!

یکی از مهم ترین علائم خرابی سنسور مپ، روشن شدن چراغ چک خودرو است. در این صورت هنگام دیاگ زدن احتمالا با خطای سنسور فشار هوای منیفولد روبرو می شوید. اما معمولا تا این سنسور به طور کامل خراب نشود، از روشن شدن چراغ چک خبری نیست. سنسورهای خودرو معمولا به صورت ناگهانی خراب نمی شوند و رفته رفته ضعیف شده و دقت خود را از دست می دهند. در نتیجه ممکن است شما متوجه افت عملکرد خودروی خود شوید در حالی که از نظر ECU هنوز ایرادی وجود ندارد و هیچ چراغ چکی هم روشن نمی شود!

هنگام ضعیف شدن سنسور مپ خودرو، اگر روی خودروی خود و به ویژه عملکرد فنی آن وسواس داشته باشید، متوجه روان کار نکردن خودرو و افت توان می شوید. در این صورت مجبورید که خودتان اقدام به معاینه خودرو کنید تا دردش را متوجه شوید.

اما نگران نباشید چون با مطالعه علائم خرابی سنسور مپ در ادامه گزارش، به احتمال خیلی بالا متوجه ایراد این قطعه می شوید.

علائم خرابی سنسور مپ
  • تنبل شدن دریچه گاز: یکی از علائم خرابی سنسور مپ خودرو، دیر برگشتن دور موتور به حالت عادی پس از برداشتن پا از روی پدال گاز است. در این حالت نه تنها دور موتور با تاخیر به پایین باز می شود، بلکه ممکن است برای چند ثانیه بالای دور هزار RPM گیر کند. دقت کنید که این ایراد شبیه ایراد خرابی استپر موتور هم هست در نتیجه باید نشانه های دیگر را هم آنالیز کنید.
  • خشن کار کردن موتور در دور آرام: خودرو در حالت دور آرام نوسان دارد و اگر هم نداشته باشد روان کار نمی نماید و صداهای عجیبی مانند خِر خِر کردن می دهد.
  • افت توان و کشش: متوجه افت شتاب و کشش در خودرو می شوید. از طرف دیگر هم ممکن است خودرو بیشتر از آن چه گاز می دهید شتاب بگیرد.
  • مصرف سوخت بالا و خام سوزی: مصرف سوخت خودرو بالا می رود و اگر کمی دقت کنید، متوجه بوی خام سوزی هم می شوید.
روش عیب یابی سنسور مپ

پس از اینکه به صحت عملکرد سنسور مپ شک کردید باید دیاگ بزنید. ممکن است دیاگ خطا را بدون روشن کردن چراغ چک ثبت نموده باشد. هنگام دیاگ زدن ممکن است با خطاهای زیر روبرو شوید:

P0068: خوانش سنسور مپ با خوانش سنسور موقعیت دریچه گاز در تضاد است.

P0069: فشار بارومتری با فشار مطلق منیفولد یکسان نیست.

P0105: مدار مپ با مشکل روبرو شده است.

P0106: عملکرد یا محدوده مدار فشار بارومتری/ مپ مشکل دارد.

P1107: اندازه ورودی به مدار مپ/ فشار بارومتری کم است.

P0108: اندازه ورودی به مدار مپ زیاد است.

P0109: در مدار فشار بارومتری/ مپ نوسان دیده می شود.

P1107: ولتاژ مدار سنسور فشار بارومتری پایین است.

اگر هر کدام از خطاهای بالا را دیدید آن را پاک کنید و مجددا با خودرو حرکت کنید. بعد از مدتی باز هم دیاگ بزنید و اگر مجددا خطا را دیدید باید دیاگ را به یک خودروی دیگر وصل و اندازه فشار هوای منیفولد خودروی دیگر را در حالت آرام و پر گاز مقایسه کنید. اگر این اعداد اختلاف زیادی داشتند باید سنسور مپ را عوض کنید.

دقت کنید که شما فقط می توانید از سنسور مپ نو با برند قبلی و شماره فنی مشترک بهره ببرید. برای مثال سنسور مپ مارک BOSCH فقط باید با سنسور مپ BOSCH و همان شماره فنی جایگزین شود.

علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

منبع: بیت ران
انتشار: 28 آبان 1402 بروزرسانی: 28 آبان 1402 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 29872

به "علائم خرابی سنسور مپ خودرو ، روش تخصصی عیب یابی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خرابی سنسور مپ خودرو ، روش تخصصی عیب یابی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید