احتمال وقوع سیل در 5 حوضه آبریز کشور

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - پیش بینی می گردد شرایط بارشی در هفته منتهی به سوم دی ماه بهتر خواهد شد به گونه ای که برای حوضه های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

احتمال وقوع سیل در 5 حوضه آبریز کشور

به گزارش موسسه تحقیقات آب، گرچه آخرین شرایط بارشی منطقه ها مختلف کشور بیانگر آن است که از مجموع 31 استان تا به امروز 27 استان به جمع منطقه ها کم بارش پیوسته اند، اما گزارش قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن بود که شرایط بارشی کشور تا آخر بهمن ماه سال جاری کمی بهتر خواهد شد.

تازه ترین گزارش منتشر شده نشان می دهد شرایط بارش های کشور از این هفته تا هفته منتهی به سوم دی ماه نسبت به هفته های قبل فرایند بهتری در پیش خواهد گرفت.

بر این اساس برای هفته جاری، وقوع بارش ها در منطقه ها واقع در غرب، شمال غرب و بعضی از منطقه ها واقع در سواحل دریای خزر پیش بینی می گردد. بعلاوه با توجه به منظره بارش پیش بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش ها در بیشتر منطقه ها واقع در نیمه شمالی تا مرکز کشور و بعلاوه وقوع بارش های قابل توجه در منطقه ها واقع در غرب و جنوب غرب کشور مورد انتظار است به طوری که برای حوضه های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

این گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان از آن دارد که در هفته منتهی به سوم آذرماه حوضه اصلی آبریز خلیج فارس و دریای عمان بالاترین مقدار بارش ها را خواهد داشت.

بیشینه بارش ها برای حوضه های 6 گانه آبریز اصلی برای هفته منتهی به 26 آذر

میانه بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر 6.1 میلیمتر و بیشینه آن 42.3 میلیمتر خواهد بود. شرایط میانه بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه 20.7 میلیمتر و با بیشینه 77.2 میلیمتر است. مقدار بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی با میانه چهاردهم و بیشینه 23.1 میلیمتر و برای حوضه آبریز قره قوم میانه بارش چهاردهم میلیمتر و بیشینه آن 2.5 میلیمتر خواهد بود. حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به 26 آذر میانه بارش صفر میلیمتری را شاهد خواهد بود که بیشینه آن به 1.4 میلیمتر خواهد رسید.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم میانه بارش پیش بینی شده 4.5 میلیمتر با بیشینه 70 میلیمتر است. همان گونه که این گزارش نشان می دهد در هفته جاری بالاترین مقدار بارش در حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه و نیز خلیج فارس و دریای عمان رخ خواهد داد.

بیشینه بارش ها برای حوضه های 6 گانه آبریز اصلی برای هفته منتهی به سوم دی ماه

در هفته منتهی به سوم دی ماه میانه بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر 10.6 میلیمتر و بیشینه آن 88.2 میلیمتر خواهد بود که با افزایش بارش همراه است. شرایط میانه بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه 12.5 میلیمتر و با بیشینه 89.8 میلیمتر است که این حوضه آبریز هم افزایش بارش دارد.

مقدار بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی با میانه 12.3و بیشینه 236.1 میلیمتر و برای حوضه آبریز قره قوم میانه بارش 8.6 و بیشینه آن 87 میلیمتر خواهد بود که افزایش خوب بارش خواهد داشت. حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به 3 دی میانه بارش 2.8 میلیمتری را شاهد خواهد بود که بیشینه آن به 54.7 میلیمتر خواهد رسید.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم میانه بارش پیش بینی شده 35.9 میلیمتر با بیشینه 412.5 میلیمتر است که شاهد افزایش چشمگیر بارش است.

گزارش قبلی منتشر شده موسسه تحقیقات وزارت نیرو نشان می دهد که شرایط بارشی پیش بینی شده برای بازه زمانی تا آخر اردیبهشت ماه 1401 در حد طبیعی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 19189

به "احتمال وقوع سیل در 5 حوضه آبریز کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وقوع سیل در 5 حوضه آبریز کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید