حریری: سرمایه گذار خارجی دلیلی برای حضور در اقتصاد بی ثبات ایران نمی بیند ، فرار سرمایه چندین برابر جذب

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: وقتی رتبه رقابت پذیری، آزاد سازی اقتصاد، شاخص ادراک فساد و شفافیت اقتصادی ایران بسیار پایین است، هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست.

حریری: سرمایه گذار خارجی دلیلی برای حضور در اقتصاد بی ثبات ایران نمی بیند ، فرار سرمایه چندین برابر جذب

گروه مالی خبرنگاران، رشد و توسعه اقتصاد در بخش های مختلف از مواردی است که بند بند در اقتصاد مقاومتی؛ سند چشم انداز و سند های توسعه ای کشور توضیح داده شده، مولفه ها، زمینه ها و پیش شرط های آن آمده است، اما تحقق آن ها با عملگرایی نه با حرف و شعار یا تدوین سند های چشم انداز ممکن می شود و یکی از ابزار های کمک کننده به توسعه کشور جذب سرمایه ها اعم از داخلی یا خارجی است. سرمایه گذاری در ایران بنا به دلایل مختلفی که بخش کوچکی از آن را که مجید رضا حریری برای ما توضیح داده عقیم مانده است، بخشی که نااطمینانی و عدم شفافیت اقتصاد بر ناکارآمدی این موضوع بسیار اثر گذار بوده است. در ادامه گفتگوی دانشجو را دراین باره با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بخوانید.

مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اذعان همه مسوولین به اهمیت سرمایه گذاری در اقتصاد گفت: بنا بر برآورد های اجرا شده در دو دهه اخیر یعنی از برنامه پنجم تا کنون و حتی قبل از آن مسوولین به این موضوع واقف هستند که کشور باید به نرخ رشد مالی 8 درصدی به بالا به صورت پایدار برسد. این نرخ رشد مالی در یک بازه زمانی ده تا پانزده ساله باید ایجاد شود تا اقتصاد ایران را سامان بدهد.

وی در این باره افزود: برای رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی به بالا براساس ارزیابی های اجرا شده نیازمند به چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی در عرصه های مختلف اقتصاد کشور هستیم. با توجه به اینکه قاعدتا منابع داخلی ما توانایی تامین این میزان سرمایه گذاری را ندارند، تامین آن حتما باید از سرمایه خارجی باشد در غیر این صورت رسیدن به هدف رشد مالی تقریبا غیر ممکن می شود.

حریری ادامه داد: با اینکه بیش از ده سال از تاکید سند چشم انداز برای رسیدن به رشد مالی و سرمایه گذاری خارجی گذشته، اما رشد واقعی مالی ایجاد نشده چرا که هیچ راهی پیش روی ما برای تحقق این هدف غیر از سرمایه گذاری خارجی نیست. به هر حال نیمی از سرمایه رشد مالی مورد نیاز کشور باید از منابع خارجی تامین شود. سرمایه گذاران بزرگ بین المللی خارجی یا ایرانیان سرمایه دار مقیم خارج از کشور می توانند منابع لازم را برای سرمایه گذاری به اقتصاد ایران تزریق کنند.

وی درباره عدم توفیق در جذب سرمایه گذاری خارجی با اشاره به خروج سرمایه های داخلی تصریح نمود: با اینکه به خوبی می دانیم رشد و توسعه مالی کشور درگرو تزریق سرمایه به بخش های مختلف مالی است، اما به دلایل مختلف طی دو دهه گذشته که دائما بر فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری خارجی تاکید شده است سالانه متوسط بین 2 تا 2 و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری پذیرفته ایم، در حالی که بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: تراز های بانک مرکزی نشان می دهد طی همین سال ها که هدف گذاری سرمایه گذاری و رشد مالی یکی از موضوعات مهم مورد نظر مسوولین بوده که دائما بر آن تاکید کرده اند فرار سرمایه از کشور بیشتر شده است. متاسفانه کارنامه سرمایه گذاری مالی کشور خوب نیست چرا که کشور هایی با زیر ساخت های مالی بهتر به مراتب شرایط اقتصای با ثبات تری از ایران دارند و نیاز به سرمایه گذاری خارجی آن ها نسبت به ما بسیار کمتر است.

وی دراین باره توضیح داد: کشور هایی مثل ترکیه، گرجستان، امارات متحده عربی و ... در همسایگی ما حتی حاضرند برای کسانی که از یک رقم به بالا در آن کشور سرمایه گذاری کنند حتی با خرید ملک با اعطای پاسپورت خود ملیت و تابعیت کشور خود را به مردم دیگر ملت ها بدهند چرا که جذب سرمایه خارجی برای آن ها مهم است، اما ما به هیچ وجه درجذب سرمایه گذاری خارجی پیروز نبوده ایم.

حریری با بیان اینکه در ابتدای امر باید مانع فرار سرمایه های داخلی شد گفت: برای جلوگیری از خروج سرمایه ها از کشور باید برنامه ریزی درستی صورت داده شود بعد از آن زمینه های مناسب سرمایه پذیری خارجی را فراهم کنیم چرا که در حال حاضر چندین برابر سرمایه ای که جذب می کنیم از کشور سرمایه ها خارج می شوند یا به عبارتی فرار سرمایه به دلیل نااطمینانی به فضای مالی صورت می گیرد.

حریری دراین باره توضیح داد: با اینکه به صورت قانونی خروج سرمایه از کشور امکان پذیر نیست، اما به دلیل بی در و پیکری سامانه های پولی و مالی کشور، با مراجعه به هر صرافی می توان میلیون ها دلار را بدون اینکه ردی به جا بماند از کشور خارج کرد. با اینکه بانک مرکزی طی دو سال گذشته برای جلوگیری از خروج سرمایه ها اقداماتی صورت داده است، اما ما همچنان قواعد درستی برای جلوگیری از خروج سرمایه ها در دست اجرا نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با توضیح اینکه چه پول هایی از کشور خارج شده گفت: عموما سرمایه هایی که از کشور خارج شده پول های کثیفی است که حاصل پولشویی یا کار های غیر قانونی و فساد های مالی و قاچاق کالا بوده که راه های خروج آن هم در دسترس بوده است.

مجید رضا حریری شرایط مناسب برای سرمایه گذاری خارجی را اینگونه توضیح داد: برای سرمایه گذار خارجی ایدئولوژی و رنگ پرچم ما مهم نیست، آنچه برای یک سرمایه گذار خارجی مطلوب است امنیت فضای کسب و کار و سودآوری بیشتر است. سرمایه گذار خارجی با بررسی رتبه بند های دنیای فضای کسب و کار هنگامی که ایران را بین 180 کشور دنیا رتبه 120 به پایین می بیند که ایران جزء یک سوم نهایی جدول است.

وی افزود: وقتی رتبه رقابت پذیری، آزاد سازی اقتصاد، شاخص ادراک فساد، شفافیت مالی ایران بسیار پایین است و جزء بدترین کشور های دنیا به شمار می رویم، سرمایه گذار خارجی هیچ دلیلی برای سرمایه گذاری در ایران نمی بیند در حالی که باید شاخص های حکمرانی در حوزه اقتصاد بهبود داده شود. اگر امنیت مالی، ثبات مالی، رقابت پذیری و شفافیت مالی به مفهوم واقعی به عنوان شاخص های مالی از نظر کیفی افزایش یابد قطعا زمینه ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی افزایش می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان تصریح نمود: در کشوری مثل ایران که منابع بی شمار زیر زمینی دارد، استعداد های طبیعی و معادن بسیار زیادی دارد به نحوی که تقریبا حدود 1.7 درصد از منابع دنیا در ایران است، ایران دارای دریای نفت، گاز و معادن بی شماری است این موضوع نشان می دهد ترکیب کشور ما برای سرمایه گذاری خارجی خوب است به شرط اینکه فهرست های عنوان شده اصلاح شود.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11817

به "حریری: سرمایه گذار خارجی دلیلی برای حضور در اقتصاد بی ثبات ایران نمی بیند ، فرار سرمایه چندین برابر جذب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریری: سرمایه گذار خارجی دلیلی برای حضور در اقتصاد بی ثبات ایران نمی بیند ، فرار سرمایه چندین برابر جذب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید