طرح فرانسه و درخواست از حریری برای معرفی نامزد نخست وزیری لبنان

به گزارش اکسپرس بلاگ، در حالیکه بیشتر از 48 ساعت تا موعد رایزنی های پارلمانی و ورود رئیس جمهوری فرانسه به بیروت باقی نمانده، مذاکرات میان احزاب سیاسی به توافقی بر سر نامزد پست نخست وزیری نرسیده و فراکسیون های پارلمانی در انتظار معرفی نام کاندیدای نخست وزیری هستند که سعد حریری وی را انتخاب خواهد نمود.

طرح فرانسه و درخواست از حریری برای معرفی نامزد نخست وزیری لبنان

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ریاست جمهوری لبنان دوشنبه را تاریخ برگزاری رایزنی های مجلسی تعیین نموده است، در حالیکه مذاکرات میان احزاب سیاسی به توافقی بر سر نام نامزد نخست وزیری دست نیافته است.

بعضی منابع سیاسی عالی رتبه فاش کردند که طرح فرانسوی عملاً منجر به کنار گذاشتن سعد حریری و درخواست از وی برای معرفی یک کاندیدای جایگزین شده است که فراکسیون های عظیم سیاسی-مجلسی وی را معرفی می نمایند.

توافق شده تا رئیس فراکسیون المستقبل یک یا دو نامزد را معرفی کند، مشروط بر اینکه هیچ یک از آنها تحریک نماینده فراکسیون های عظیم نباشد. ابتکار عمل فرانسه مبتنی بر تشکیل دولتی است که فراکسیون های سیاسی عظیم با چهره هایی غیرمتهم به فساد در آن شرکت دارند.

به گفته این منابع، پاریس تمایل داشته که تمام سلام را برای ریاست دولت انتخاب کند که سلام با آن مخالفت کرد.

پس از آنکه حریری نام خود را از گردونه خارج کرد تا نام دیگری را پیشنهاد کند، ابهاماتی در شب گذشته حاکم شد، به ویژه اینکه جلسه نخست وزیران سابق بدون صدور بیانیه ای انتها یافت، در حالیکه قبل از جلسه اطلاعاتی درباره انتخاب سه اسم صحبت شده بود تا یکی از آنها انتخاب گردد. با این حال، آنچه تا به امروز مسلم است این است که در نتیجه ملاقات خلیلین (دو خلیل) (حسین الخلیل و علی حسن خلیل) و جبران باسیل در درباره اصلاحات ارائه شده توسط رئیس جریان آزاد ملی، علی حسن خلیل، وزیر دارایی سابق لبنان از حریری خواست تا نام دیگری را که می خواهد برای نخست وزیری معرفی کند. با علم به اینکه حزب الله و جنبش امل همچنان به حریری پایبند مانده اند و نبیه بری، رئیس مجلس همچنان با او ارتباط برقرار می کرد تا وی را ترغیب کند که به کاندیداتوری بازگردد بازگشت وی روبه روز سخت تر شد. جریان آزاد ملی نیز منتظر است که ببیند طی 48 ساعت آینده چه اتفاقی می افتد، در حالیکه منابع تاکید کردند که این جریان، حزب الله و امل به علاوه دو فراکسیون نمایندگان سابق، یعنی ولید جنبلاط و سلیمان فرنجیه به نامزدی حریری پایبند خواهند بود.

مساله دیگری که در روزهای گذشته آشکار شد، عدم قبول این ماموریت از سوی تعدادی از نامزدها با علم به دشواری دوره آینده است.

الاخبار مطلع شد که علاوه بر تمام سلام، رشید درباس، وزیر سابق لبنانی نیز از جمله اسامی مورد بحث است اما وی مردد بوده و حریری نیز مخالف کاندیداتوری اش است. بر این اساس، منابع مطلع از مذاکرات پیش بینی کردند که حریری فردی نزدیک به خود را معرفی کند که از حمایت فرانسه برخوردار است. نام های سمیر الجسر، نماینده مجلسی و رایا الحسن وزیر سابق مورد علاقه پاریس نیز مورد آنالیز قرار می گیرد با توجه به اینکه بعضی منابع در خصوص امکان معرفی شخصیتی خارج از نام های منتشر شده سخن گفته اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در اظهارات قابل توجهی که بیانگر میزان نگرانی کشورش در خصوص اوضاع لبنان است و طرح فرانسه را قوت می بخشد هشدار داد که اگر ما لبنان را در منطقه رها کنیم و به دست قدرت های منطقه ای فاسد بسپاریم، جنگ داخلی در می گیرد.

بعضی منابع اظهار کردند، ماکرون آماده پذیرش دعوت رئیس جمهوری لبنان برای مشارکت در ملاقات رهبران لبنانی با عنوان شروع گفت وگوی ملی برای حل بحران های کشور است.

به گفته منابع مطلع، در زمان از دست رفته مذاکرات و پیش از انجام رایزنی های مجلسی، برادر حریری در کوشش است تا فضای متشنج چه از نظر امنیتی و چه سیاسی را با حمایت سعودی و اماراتی چند برابر کند. وی طی مصاحبه ای با The Globe and Mail از نامزدی خود برای نخست وزیری جهت خدمت به لبنان اطلاع داد.

وی از هماهنگی با مار بشاره پترس الراعی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان و جامعه مدنی برای کوشش جهت یافتن نخست وزیر و ایجاد کابینه ای که بتواند با چالش مضاعف برای انتها دادن به فساد در لبنان و خلع سلاح حزب الله مقابله کند، اطلاع داد.

بها حریری، فرزند ارشد رفیق حریری اشاره نمود: پس از انفجار بندر و صدور حکم دادگاه بین المللی، نقشه سیاسی در لبنان تغییر نموده است. اکثریت جامعه مسیحیان و جامعه اهل سنت، جامعه مدنی و میانه روها و مذاهب دیگر مخالف حزب الله هستند. بنابراین، ما دیگر اقلیت نیستیم بلکه امروز اکثریت هستیم. او معتقد است که همه کسانی که از زمان مرگ پدرش به مدت 15 سال با حزب الله کار نموده اند، باید از قدرت خارج شوند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6542

به "طرح فرانسه و درخواست از حریری برای معرفی نامزد نخست وزیری لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح فرانسه و درخواست از حریری برای معرفی نامزد نخست وزیری لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید