پوتین قانون جدید رسانه های خارجیعامل بیگانه را امضاء کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس جمهوری روسیه قانون جدید تنظیم مقررات مضاعف برای فعالیت رسانه های گروهی خارجی، بعنوان عامل بیگانه در خاک روسیه را امضاء کرد که در واقع پاسخ مسکو به محدودیت ها برای رسانه های روسی در غرب است.

پوتین قانون جدید رسانه های خارجیعامل بیگانه را امضاء کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو امروز نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قانون مربوط به تنظیم مقررات مضاعف برای فعالیت رسانه های گروهی خارجی، بعنوان عوامل خارجی در خاک روسیه را امضاء کرد. این سند، پاسخ متقارن روسیه به محدودیت های اعمال شده علیه رسانه های گروهی روسی در کشورهای غربی بشمار می رود.

یکی از موارد جدید دراین قانون آن است که رسانه های گروهی خارجی که بعنوان نماینده آژانس های خبری خارجی فعالیت می نمایند، می توانند یک شخصیت حقیقی شناخته شوند. برای این کار باید دو شرط رعایت شود: نخست- انتشار اخبار یا مطالب (ازجمله به وسیله اینترنت) برای گستره نامحدودی از مخاطبان، و دوم- دریافت تامین اقتصادی از خارج از روسیه.

این قاعده مربوط به کسانی می شود که عملاً بعنوان رسانه گروهی فعالیت داشته یا بطور کلی با این عنوان در روسیه به ثبت نرسیده باشند. قبل از هر چیز، این مسئله به انتشار اطلاعاتی مربوط می شود که جنبه اجتماعی و سیاسی داشته باشند. موضوع این است که رسانه های گروهی خارجی-عوامل بیگانه شامل قانون مربوط به فعالیت سازمان های غیرتجاری می شود و این مسئله صریحاً در این قانون بیان شده است.

علاوه بر این، قانون جدید اختیارات وزارت دادگستری روسیه برای به ثبت رساندن رسانه های گروهی خارجی بعنوان عوامل بیگانه را مورد تایید قرار می دهد. این وزارتخانه این کار را با موافقت و هماهنگی با وزارت امور خارجه روسیه انجام خواهد داد.

ضروری است بطور جداگانه ذکر شود که این قانون مربوط رسانه های گروهی داخلی در روسیه نمی شود و فعالیت آنها بر اساس قوانین دیگری تنظیم می شود.

بر اساس قانون جدید امضا شده توسط رئیس جمهور، رسانه های گروهی خارجی-عوامل بیگانه باید برای انتشار اطلاعات خود، یک شخصیت حقوقی روسی تاسیس نمایند .علاوه بر این محصولات این رسانه ها باید دارای برچسب تعیین باشند و در صورت نقض این قوانین، انتشار اطلاعات از سوی آنها ممنوع اعلام خواهد شد.

این قانون جدید، در حقیقت پاسخ متقابل روسیه به اقدامات کشورهای غربی در برخورد با رسانه های گروهی روسی است. برای مثال در ایالات متحده شبکه تلویزیونی راشا تودی بعنوان رسانه گروهی خارجی-عامل بیگانه به ثبت رسیده است. این مسئله قابل یادآوری است که در ایالات متحده برای دریافت شرایط عامل بیگانه تنها یکی از معیارها از فهرست متنوع خصوصیات برای دستیابی به این شرایط کافی خواهد بود.

در صورتیکه در روسیه برای اینکه رسانه ای به صورت بالقوه شامل این قانون شود، نه تنها باید اطلاعات منتشره از سوی آن به این مسئله مربوط باشد، بلکه ضروری است تا بودجه آن نیز از خارج از کشور تامین شود.

ضمن اینکه در ایالات متحده، هر فردی که با چنین رسانه هایی همکاری داشته باشد هم می تواند شامل این قانون شده و عامل بیگانه شناخته شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 14

به "پوتین قانون جدید رسانه های خارجیعامل بیگانه را امضاء کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین قانون جدید رسانه های خارجیعامل بیگانه را امضاء کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید