پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است، خوانش مستمر اخبار کرونا و تاثیرات آن بر حوزه شناختی افراد

به گزارش اکسپرس بلاگ، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد.

پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است، خوانش مستمر اخبار کرونا و تاثیرات آن بر حوزه شناختی افراد

معصومه نصیری عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره ارتباط و نقش رسانه ها و تاثیر علوم شناختی در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: با نگاهی عمیق به تاثیرات پیغام های رسانه ای مرتبط با کرونا و تعدد و تاثیرات هر یک از آنها بر روی کارکردهای شناختی ذهن، می توان به رابطه میان دریافت های ذهنی و تنوع و تعدد اخبار و اطلاعات وارده پی برد.

وی بر ضرورت مراقبت از تاثیرات مخرب اخبار و اطلاعات گمراه کننده و فاقد مرجعیت علمی جهت حفاظت از حوزه شناختی مخاطبان تاکید و گفت: عبور پیروز از این مرحله بشدت متاثر از تاثیرات پیرامونی اعم از اخبار و کنشگری های کاربران در حوزه کارکردهای شناختی آنها است.

میزان اخبار منفی و شایعات در خصوص کرونا منجر به فراوری اضطراب می گردد/در زمینه اخبار مربوط به کرونا میزان بارش اخبار و تاثیرات شناختی آنها را مورد توجه قرار ندادیم

وی تاثیرات شناختی اخبار و اطلاعات درباره ویروس کرونا را چند وجهی دانست و تاکید نمود: همانگونه که پیغام های آگاهی بخش و مهارت افزا موجب شناخت دقیق تر از شرایط موجود شده و منجر به رفتاری مبتنی بر هوشمندی می گردد، به همان میزان اخبار منفی، شایعات و اطلاعات گمراه کننده نیز منجر به فراوری اضطراب می گردد و در صورت تعدد مطالب، حتی موجب فلج خبری یا همان سر سازی افکار عمومی و گونه ای از بی تفاوتی و بی واکنشی نیز می گردد که در زمینه اخبار مربوط به کرونا ما میزان بارش اخبار و اطلاعات و تاثیرات شناختی آنها را مورد توجه قرار ندادیم.

خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با تاکید بر اینکه قطعا ارتقای مهارتهای سواد رسانه ای در افراد میتواند رمزگشایی بهتر و دقیق تری را از پیغام های رسانه ای موجب گردد، اضافه کرد: بدون تردید خوانش مستمر اخبار موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد، اطلاعاتی که دانستن و ندانستن آنها نیز تاثیر قابل تاملی بر روی شرایط مخاطب ندارد.

نصیری به کوشش رسانه های جبهه معارض برای ایجاد شکاف شناختی در مخاطبان اشاره نمود و گفت: در شرایطی که ترس، ابهام و اهمیت رویداد مورد توجه مخاطبان است، بعضی کوشش های رسانه ای نیز با هدف تحت تاثیر دادن قراردادن افکار عمومی جهت دریافت ماهی خود از آب گل آلود در حال پیگیری است. این رسانه ها با انواع تکنیک ها در حوزه جنگ شناختی تاثیرگذاری بر روی حوزه معرفتی و بینشی مخاطبان را پیگیری میکنند و اینجا نقش رسانه های جریان اصلی جهت صیانت از ساختاری شناختی مخاطبان اهمیت ویژه ای پیدا میکند.

پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است

این کارشناس رسانه معتقد است: سیاستگذاری رسانه ای با اتکا به دانش علوم شناختی منجر به برنامه ریزی صحیح تر برای صیانت از نگرش مخاطبان و جهت دهی صحیح آنها به سوی واقعیت موجود و نه ترس و دلهره آفرینی می گردد. بنابراین پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است.

وی نقش سواد رسانه ای برای خودمراقبتی مخاطبان در مواجهه با انواع محتواهای رسانه ای را دارای اهمیت دانست و گفت: این برای چندمین بار است که طی شش ماه اخیر شاهد هستیم رسانه چگونه می تواند عملکرد شناختی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد و غفلت از سواد رسانه ای چه تبعات غیر قابل جبرانی در پی دارد.

امروز در حوزه برنامه ریزی برای فراوریات موثر رسانه ای بی توجهی به حوزه شناختی خطای راهبردی است

این عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران در انتها نبرد و نقطه مورد اتکای همه رسانه های جهان را توجه به علوم شناختی و تاثیرات شناختی پیغام های رسانه ای در راستای تصاحب افکار و اندیشه ها دانست و اضافه کرد: امروز در حوزه برنامه ریزی برای فراوریات موثر رسانه ای بی توجهی به حوزه شناختی خطای راهبردی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1602

به "پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است، خوانش مستمر اخبار کرونا و تاثیرات آن بر حوزه شناختی افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است، خوانش مستمر اخبار کرونا و تاثیرات آن بر حوزه شناختی افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید