3 میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند، 60 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

به گزارش اکسپرس بلاگ، محمودزاده با اشاره به اطلاعاتی که پس از راه اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده گفت: بیش از 2 میلیون و 600 هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند.

3 میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند، 60 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمود محمودزاده با اشاره به افزایش قیمت مسکن، گفت: موضوع مسکن تک بعدی نیست که بخواهیم بگوییم با یک فعالیت قابل کنترل است. ذات مسکن چند بعدی است و ابعاد اجتماعی اش بعضا قوی تر از ابعاد اقتصادی است.

وی با اظهار به اینکه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، سیاست های متعددی در مورد این موضوع طرحی شده است، اعلام کرد: یکی از موضوعات تدوین استراتژی جداسازی، سرمایه گذاری و سفته بازی با بازار مصرف است. در این رابطه اقداماتی را انجام دادیم که اولا روی میزان دارایی شفاف سازی گردد و کسی که دارد در این بازار سرمایه گذاری می نماید، شفاف و شناسنامه دار گردد.

معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی اضافه کرد: سامانه اسکان و املاک راه اندازی شد، با اعتمادی که مجلس به سامانه کرد، بعد از چند بار قانون جدید اصلاحیه ماده 54 که الان دارد مراحل پایانی ابلاغش را می گذراند، تمام مردم را مکلف کردند تا اطلاعات سکونتی شان را در این سامانه ثبت نمایند.

وی متذکر شد: تا امروز متاسفانه هیچ نوع اطلاعات دقیقی در کشور راجع به اسکان و محل سکونت تک تک خانوارها وجود ندارد تا بتوانیم ما به ازایش واحدهای مازاد یا مورد نیازمان را طراحی کنیم. این اتفاق در راستای ورود واحدهای بلااستفاده به بازار انجام شد. همچنین افزایش نرخ اقتصادیات برای خانه های خالی یکی از این اهداف را دنبال می کرد تا این واحدها زودتر وارد بازار گردد.

محمودزاده به اطلاعاتی که پس از راه اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده، اشاره نمود و گفت: ما حدود 13 میلیون و 400 هزار واحد را در مرحله اول شناسایی کردیم. حدود 50 درصد از واحدهای کل کشور شناسنامه دار و مالکینشان شناسایی شدند. بیش از 2 میلیون و 600 هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند و بعضا تعداد بیشتر از این هم هست.

*کمتر از 60 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

وی در رابطه با تکمیل واحدهای مسکن مهر از باقی ماندن کمتر از 60 هزار واحد اطلاع داد و اعلام کرد: در ابتدای دوره جدید مدیریتی 500 هزار واحد باقی مانده بود. از این تعداد حدود 100 هزار واحد مسائل حقوقی دارند و نمی توان کار کرد تا حکم صادر گردد و بتوان ادامه داد. از واحدهایی که بلااشکال هستند تا الان اکثرا یا تحویل شدند یا آماده تحویلند و نزدیک 60 هزار واحد مانده است.

معاون مسکن وزارت راه و شهر سازی با اظهار به اینکه به دلیل بازپرداخت طولانی مدت تسهیلات مسکن معمولا بانک ها رغبتی به پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن ندارند، در عین حال گفت: با توجه به جلسات مکرری که گذاشته شده و شرایط مسکن برای مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک ها با موضوع بانک مرکزی شرح داده شده، اکنون رغبت بیشتر شده است و در این زمینه مسئله ای نداریم. ما به تمام استان ها ابلاغ کردیم هرکسی توانمندی ساخت دارد و به آن ها اطمینان دارند، می توان پروژه واگذار نمایند.

وی یادآور شد: کل پروژه هایی که در دوران قبل از دولت نهم و دهم کل تعریف شده در کشور 77 هزار واحد بود. در دوران مسکن مهر باید در نظر گرفت شرایط اقتصادی دولت به گونه ای بود که ابتدای پروژه 50 هزار میلیارد تومان با دلار حدود هزار تومان منابع اقتصادی در اختیار پروژه بود. الان در شرایط ویژه اقتصادی هستیم.

محمودزاده با تاکید بر اینکه در گرانی مسکن نباید تنها دولت را محکوم کرد، اظهار کرد: در دو سال گذشته بیشترین افزایش نرخ فروش مسکن را داشتیم ولی کدام سازنده ای واحدی را ساخته بود با قیمت گذشته فروخت، نباید فقط دولت را محکوم کرد. دولت در حوزه ساخت و ساز زمین و تسهیلات را تامین می نماید.

وی با اشاره به اینکه قیمت ها در پروژه های مسکن ملی بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه مشخص شده اند، گفت: ما یک نظام فنی در کشور داریم که ملاک عمل همه است و ما بر اساس فهرست بها با تعدیل های سه ماهه دوم، متری 2 میلیون و 700 با پنج درصد افزایش ماکسیمم یا 10 درصد مینیمم به استان ها داده ایم تا محاسبه می نمایند و این به عنوان تراز است. بر اساس فهرست بها که ملاک پروژه های عمرانی کشور است چگونه 4 میلیون و 6 میلیون و هفت میلیون در می آید.

*سخنان دولت تنها به درد تیترهای روزنامه ها می خورد

در ادامه مجتبی بیگدلی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مسکن اعلام کرد: متاسفانه ما در این دولت روبرو هستیم با سخنانی که فقط تیترهای روزنامه ها را زیبا می نماید. حرف های زیبا زدن مشکل مردم را حل نمی نماید. نباید به خاطر تیتر و مقام ترسید و باید برای مردم کار انجام داد.

وی اظهار کرد: مگر می گردد بانک توان پرداخت تسهیلات نداشته باشد در حالی که به راحتی به فولاد ساز و خودروساز هزاران میلیارد وام می دهد. مسئولین حوزه مسکن باید در هیئت دولت فریاد بزنند و از حق مردم دفاع نمایند اگر قبول نکردند به خاطر مردم استعفا دهند.

رئیس انجمن انبوه سازان متذکر شد: به جای اینکه فراوری را رقم بزنید صحبت از خانه های خالی می کنید. کدام خانه های خالی؟ چه کسانی خانه های خالی را درست نموده اند؟ مگر خانه خالی در حل مشکل مسکن چند درصد تاثیر دارد؟ ما محکوم به فراوری هستیم. به جای اینکه تفاهم نامه با انبوه سازان انجام گردد دولت رفته است مسائل کارمندان دولت را حل می نماید. ما تجربه مسکن مهر 4 میلیون و اندی را داریم و قادر به ساخت انبوه مسکن هستیم.

وی به طرح اقدام ملی دولت اشاره نمود و گفت: رقم ساخت مسکن در اقدام ملی بین 2 و نیم تا سه میلیون تومان مشخص شده است. حتی تکاپوی ساخت صفر سازه را نمی دهند. کارشناسان دادگستری رقم اتمام مسکن را نزدیک به هفت میلیون تومان مشخص کردند. بعد می گویند چرا انبوه سازان نمی سازند بعد رقمی را مشخص می کنید که هر کسی می آید به این رقم اعتراض دارد و از آن طرف سیستم بانکی فشل است.

منبع: رادیو تبادل نظر

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 8557

به "3 میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند، 60 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند، 60 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید