تنگ بهرام چوبین، بازدیدی در گذر تاریخ

به گزارش اکسپرس بلاگ، تصاویر حکاکی های روی دیوار، صدای شرشر آب روی صخره ها و سنگ های بزرگ الجثه اسرارآمیز تنگه بهرام چوبین، فکر هر کسی را جایی بین زمان حال و گذشته سرگردان می نماید.

تنگ بهرام چوبین، بازدیدی در گذر تاریخ

در این مقاله از بخش گردشگری خبرنگاران هیچ چیز درباره تنگ بهرام چوبین ناگفته نخواهد ماند. این تنگ یکی از جاهای دیدنی ایلام است که زمانی بهرام چوبین با ارتش خود به آن پناه برد. اگر از تاریخچه این جاذبه طبیعی چیزی نمی دانید، بهتر است این مقاله را دنبال کنید؛ اول به معرفی تاریخچه تنگ می پردازیم، بعد درباره چگونه سفرکردن به این دژ نفوذناپذیر صحبت خواهیم کرد.

معرفی کلی تنگ بهرام چوبین

دژ بهرام چوبین یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در 12 کیلومتری دره شهر واقع شده و در سال های اخیر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این تنگ که در یک دره و در فضای بین دو صخره نزدیک به هم قرار گرفته، نوعی پایگاه نظامی و محل استقرار بهرام چوبین بوده است.

قلعه معروف بهرام چوبین

در مرتفع ترین بخش تنگ، قلعه اصلی معروف یا دژ بهرام چوبین قرار گرفته است که محل استقرار او بوده است. متاسفانه تنها آثار به جای مانده از این قلعه دیواره هایی است که به مرور زمان نابود شده اند. مصالح مورد استفاده در ساخت قلعه و بناهای مربوط به آن، گچ نیم کوب و سنگ است که مصالح در دسترس منطقه بودند.

حکاکی ها روی سنگ

از نقش های حکاکی شده در ورودی و بخش های داخلی این دژ نمی توان سرسری گذشت. در این نقاشی ها صورت انسان به صورت تمام رخ کشیده شده تا فزونی و ارزشمندی او نسبت به گیاهان و حیوانات که نیم رخ به تصویر کشیده می شوند، تعیین گردد. حیوانی که در کنده کاری ها می بینید، بز یعنی نمادی از باروری و ادامه نسل بشر است.

تجهیزات و وسایل مورد احتیاج در سفر به تنگ

این تنگ یکی از نفوذناپذیرترین دژهای ایران بوده است، بنابراین بازدید از آن احتیاجمند تجهیزات خاصی است. اگر دلتان می خواهد یک برنامه طبیعت گردی تمام عیار داشته باشید، بهتر است لوازم مهمی مثل کوله پشتی، کفش مناسب پیاده روی، کلاه و عینک، لباس مناسب فصل، دوربین عکاسی، خوراکی، آب و لوازم پیک نیک همراه داشته باشید. اگر قصد پیش روی به سمت دژ دارید، حتما باید لوازم صخره نوردی داشته باشید.

برترین زمان بازدید از تنگ بهرام چوبین

با در نظر گرفتن آب وهوای ایلام، برترین زمان بازدید از تنگ، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. در این فصل ها هم می توانید آب انبارها را پرآب ببینید و هم طبیعت زیبا و سرسبز ایلام را از دست ندهید.

شرایط و هزینه بازدید

تنگ بهرام چوبین با توجه به اینکه یک جاذبه طبیعی تاریخی در طبیعت است، محدودیت زمانی خاصی برای بازدید ندارد. علاوه براین برای بازدید از تنگ احتیاج به پرداخت هزینه یا تهیه بلیت نیست. اگر به سفر در ایران علاقه دارید، مطلب تابستان کجا برویم؟ را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به جاذبه های گردشگری داخلی علاقه دارید، برای شبگردی در مشهد کجا برویم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 23552

به "تنگ بهرام چوبین، بازدیدی در گذر تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ بهرام چوبین، بازدیدی در گذر تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید