خبرنگاران سند حمل و نقل پیشرفته تا سرانجام امسال تدوین می گردد

به گزارش اکسپرس بلاگ، شهر ری ـ خبرنگاران ـ دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که بیشتر کشورها در حال تدوین سند حمل و نقل پیشرفته هستند، گفت: سند حمل و نقل پیشرفته کشور تا خاتمه امسال تدوین می گردد.

خبرنگاران سند حمل و نقل پیشرفته تا سرانجام امسال تدوین می گردد

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) منوچهر منطقی در مراسم مجازی و آنلاین هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام(ره) شهرری برگزار گردید، گفت: برای داشتن یک سند حمل و نقل هوشمند، باید به یک سری مسائل و پیش زمینه ها هم توجه کرد، سند حمل و نقل ایران در بخش هایی مانند حمل و نقل ریلی و لوکوموتیوها ورود پیدا نموده است.

وی نصب سنسور برای اعلام شرایط حساس لوکوموتیوها به صورت آنلاین و تعمیرات بخش حمل و نقل ریلی در حداقل زمان را از مزیت های اصلی سند حمل و نقل پیشرفته ایران بیان کرد و اضافه نمود: در بخش سخت افزاری نیز به دنبال نرم افزاری شدن رفتیم و با انجام دو پروژه عظیم، درصدد اتصال پذیری حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل یکپارچه هستیم.

منطقی ادامه داد: ما درصددیم تا سیستم عامل مشترکی در زمینه اتصال پذیری داشته باشیم تا بتوانیم به تبادل اطلاعات بپردازیم، همچنین به دنبال این امر هستیم که مزایای هوشمندسازی را نمایان کنیم که در این زمینه با هوشمندسازی تعمیرات لوکوموتیوها در مواقع اضطراری مانند حوادث جاده ای و مدیریت هوشمند مصرف سوخت، گام های موثری را برداشته ایم.

این مسئول با اشاره به میزان پیروزیت ایران در هوشمندسازی حمل و نقل عمومی اضافه نمود: هوشمندسازی موضوعی جدید است که حدود یک دهه پیش در دنیا مطرح شده است، به دلیل اهمیت این موضوع، تمامی کشورهای دنیا در این عرصه ورود پیدا نموده اند و در یک منطقه از کشورشان به صورت پایلوت در حال اجرای آن هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرد: صنعت و دانشگاه 2 مجموعه ناهمگون هستند به طوری که دانشگاه به عنوان محیط زیست علمی، به دنبال تحقیقات دانشی است و این تحقیقات را به صورت دانش های جدید ارائه می نماید.

وی ادامه داد: همچنین صنعت از دانش دانشگاه ها در راستای فراوری محصول استفاده می نماید، برای ارتباط صنعت با دانشگاه کوشش های زیادی انجام شده است اما همیشه باید مجموعه های واسطه تحت عنوان دفاترانتقال فناوری وجود داشته باشند؛ این دفاتر متناسب با نوع فناوری هر مجموعه صنعتی، مجموعه ای خاص را تعریف می نماید.

منطقی یادآور شد: نباید منتظر باشیم که صنعت به دنبال دانشگاه برود، چرا که در کشور ما صنایع وجود ندارد بلکه کارخانه هایی داریم که روی مسائل فناوری تسلط کافی ندارند و دارای حامی خارجی هستند. خوشبختانه با فضای جدیدی که در جهش فراوری ایجاد شده است می توانیم به جای مراجعه به خارج از کشور، به دانشگاه ها رجوع کنیم. پیشنهاد ما به دانشگاه ها ایجاد یک پایگاه در صنعت بوده است.

این مسئول گفت: نمونه پیروز ارتباط صنعت و دانشگاه را می توانیم با طرح های بازسازی واگن های قطار در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ببینیم که با ایجاد یک تحول در زمینه حمل و نقل ریلی از نوع هوشمند، بسیار پیروز عمل نموده است.

منطقی با اشاره به برگزاری استارتاپ ها و رویدادهای مختلف از سوی واحد یادگار امام خمینی(ره) در زمینه فعالیت های ریلی مدرن، ابراز کرد: در اولین نمایشگاه ریلی در سال 97، هشت ایده انتخابی واحد یادگار امام در راه آهن به کار گرفته شد که زمینه ایجاد مرکز نوآوری بود.

وی اضافه نمود: با ایجاد ارتباط در سطح دانشگاه و صنعت، از جمله مزایای ارتباط با صنعت و دانشگاه است که واحد یادگار امام خمینی(ره) با برقراری ارتباط عالی با دانشگاه فنی کلن آلمان، زمینه های تغییر و تحول در مباحث حمل و نقلی را فراهم نموده است. ما می توانیم موانع موجود را با استفاده از راهکارهای بین المللی مشترک حل کنیم.

منطقی از جمله فرصت های واحد یادگار امام قرار دریافت در محدوده عظیمترین کارخانه مترو سازی خاورمیانه با فراوری سالانه یکهزار و 200 واگن در حوزه حمل و نقل ریلی درون شهری دانست و گفت: در توسعه زیر سیستم ها و یکپارچه سازی، مسائل فنی متعددی مطرح است که دانشگاه آزاد می تواند در این حوزه به شدت موثر واقع گردد.

وی در خاتمه اعلام کرد: همکاری دانشگاه و بخش واگن سازی تهران، می تواند سبب شکل گیری مرکزی در زمینه طراحی واگن ها گردد؛ واگن های قطارها بعد از گذشت 50 سال از رده خارج می شوند لذا می توانیم سیستم های مدرن و هوشمند را در آن ها پیاده سازی کنیم. ما می توانیم قوای محرکه و سیستم های مختلف بهینه سازی را در آن ها انجام دهیم و از تفکر طراحی در راستای راحتی مسافر وعملکرد بهینه واگن ها استفاده کنیم.

دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در ابتدای اتوبان تهران - قم، روبروی حرم مطهر امام خمینی(ره) واقع شده است و دارای 23 هزار دانشجو در 207 گرایش در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در هفت دانشکده مصوب است.

25 آذر تا یکم دی ماه هفته پژوهش نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10780

به "خبرنگاران سند حمل و نقل پیشرفته تا سرانجام امسال تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سند حمل و نقل پیشرفته تا سرانجام امسال تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید