خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش 41 درصدی بارش ها

به گزارش اکسپرس بلاگ، مقدار بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه 1399 تا آخر شهریور1400) تا 20 خردادماه به رقم 129.7 میلی متر رسید که در مقایسه با دوره بلندمدت 52 ساله با کاهش 41.5 درصدی همراه شده و این درحالی است که مقدار مصرف آب نسبت به پارسال رشد 1.2 درصدی یافته است.

خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش 41 درصدی بارش ها

به گزارش ایرنا، ایران در سال آبی جاری (مهر1399تا آخر شهریور 1400) یکی از خشک ترین سال های 50 سال اخیر را تجربه می نماید و این خشکی اثرهای نامطلوب خود را برحجم آب مخازن سدهای مهم کشور برجای نهاده و از طرف دیگر هجوم به استفاده از سفره های زیرزمینی را دامن زده است.

کاهش ملموس بارش ها مهمترین اثر خشکسالی سال جاری است که دغدغه تامین آب مورد احتیاج را جدی تر از زمان دیگری نموده است.

براساس گزارش تازه ای که از سوی مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی منتشر شده از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست خرداد ماه تنها 129.7 میلی متر بارندگی در کشور رخ داده و این درحالی است که در دوره بلند مدت 52 ساله 221.9 میلی متر بارندگی در کشورمان به ثبت رسیده که نشان از کاهش بارش ها در سال جاری به مقدار 41.5 درصد دارد.

مقدار بارش های فصل بهار هم تا 20 خردادماه درحالی به رقم 22.2 میلی متر رسیده که در دوره بلندمدت این مقدار عدد 54.7 میلی متر را نشان می دهد که اختلافی 61.3 درصدی دارد.

از ابتدای خردادماه جاری تا روز بیستم آن فقط 2.1 میلی متربارندگی رخ داده درحالی که این رقم در دوره بلند مدت 4.5 میلی متر بوده و اختلافی 52.6 درصدی را نشان می دهد.

مقدار بارش های هفت روز گذشته تا 20 خرداد ماه 0.2 میلیمتر گزارش شده است و این درحالی است که مقدار مصرف آب در کلان شهر تهران در 17 خرداد 1400: سه میلیارد و 575 میلیون لیتر بود که 1.2 درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می دهد.

طی پنج هفته بعد(17 خرداد تا 20 تیر) هم شرایط بارش کم و بیش مشابه بوده و در اغلب منطقه ها کشور در محدوده نرمال (صفر م.م.) پیش بینی می گردد.

استان های ساحلی خزر و نواحی شمالغرب بارش کمتر از نرمال خواهند داشت. درمنطقه ها محدودی از جنوبشرق بارش های موسمی مورد انتظار است.

بعلاوه کارشناس سازمان هواشناسی گفت: در پنج روز آینده آسمانی صاف و آفتابی و جوی پایدار در اغلب منطقه ها کشور حاکم است.

کبری رفیعی امروز (شنبه) درباره شرایط جوی کنونی کشور گفت: امروز در منطقه های از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان، افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد در ساعت های بعدازظهر پیش بینی می گردد.

به گفته وی، در سه روز آینده در بخش هایی از خوزستان، بوشهر و ایلام وزش باد، گرد و خاک و غبارآلود شدن هوا پیش بینی می گردد.

رفیعی بیان داشت: امروز سواحل خزر با بارش پراکنده باران همراه است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15269

به "خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش 41 درصدی بارش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش 41 درصدی بارش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید