دیوید هرست ، با توقف درآمد نفتی، چه بر سر دولت سعودی خواهد آمد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، یک نویسنده انگلیسی با آنالیز سیاست های منطقه ای و مالی ولی عهد سعودی و تحولات اخیر، نوشت که عربستان سعودی از سال 2022 مجبور به استقراض خواهد شد.

دیوید هرست ، با توقف درآمد نفتی، چه بر سر دولت سعودی خواهد آمد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیوید هرست نویسنده انگلیسی در یادداشتی با مدنظر قرار دادن رخدادها و تحولات اخیر نوشت که آن چه در رابطه با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی باید گفت این است که وی بیش از پیش دچار سوءمدیریت و اشتباهات فاحش شده و بی دلیل خود را در جنگ های احمقانه درگیر نموده است.

او در وبسایت میدل ایست آی نوشت که دیگر نمی توان بهانه آورد و گفت که ولی عهد سعودی هنوز جوان و خام است؛ دیگر زمان از دست رفته و او خود را در ورطه های خطرناکی انداخته است.

دیوید هرست در تشریح عقیده خود، به رخدادهای اخیر از جمله گفت و گوی تلفنی تند و مشاجره آمیز بن سلمان با ولادیمیر پوتین در ماه گذشته اشاره نمود که منجر به سقوط فاجعه بار قیمت نفت و جنگ نفتی میان ریاض و مسکو شد.

او در این باره سؤال کرد که اشتباه ولی عهد کم تجربه در این مکالمه تلفنی چه بود؟ سپس اینگونه پاسخ داد که هر فردی پوتین را بشناسد بخوبی می داند که می توان با وی در هر موضوعی که باشد چانه زنی کرد، حتی اگر در جبهه مقابل وی در سوریه یا لیبی باشی و او می تواند علی رغم اختلافات، ارتباط کاری را حفظ کند، همانند رابطه او با اردوغان؛ اما بن سلمان بدترین روش را در پیش گرفت و در این گفت و گوی تلفنی سعی کرد به پوتین هشدار داده و او را در تنگنا قرار دهد اما این مورد در رابطه با او کارایی ندارد چرا که روسیه در موقعیت رجحان نسبت به عربستان سعودی قرار گرفته است.

این نویسنده انگلیسی در ادامه نوشت: اگر بخواهیم در مورد بن سلمان منصف باشیم، او پیش از مکالمه تلفنی با پوتین با جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ مشورت نموده بود و این موضوع نشان می دهد که چرا ترامپ در روزهای ابتدایی از کاهش قیمت نفت استقبال کرد، بدون اینکه بداند کاهش قیمت منجر به سقوط صنعت نفت آمریکا می گردد.

بنابراین با سقوط هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از 20 دلار، بن سلمان بتدریج متوجه می گردد که اگر دنیا نیازی به نفت او نداشته باشد، چه خواهد شد و اینکه عربستان سعودی به یک کشور بدهکار تبدیل می گردد.

در ادامه این یادداشت آمده است که نقطه آغاز عقب گرد اقتصادی عربستان زمانی بود که سلمان در 23 ژانویه 2015 به پادشاهی رسید. در عرض چهار سال ذخیره ارزی این کشور در کشورهای خارجی از 723 میلیارد دلار به 499 میلیارد دلار کاهش یافت، یعنی 233 میلیارد دلار کاهش و سهم هر فرد از فراوری داخلی عربستان از 25243 دلار به 23338 دلار در سال 2018 رسید.

نویسنده عقیده دارد که دولت سعودی در سال 2022 به علت شیوع کرونا و بحران نفت و سلسله سیاست های اشتباه از جمله جنگ یمن و دخالت در امور دیگر کشورهای عربی و همچنین خرید وسیع سلاح از آمریکا و پروژه های خیال انگیر از جمله نئوم مجبور خواهد شد از کشورهای دیگر وام بگیرد.

تعطیلی عمره که سالانه 10 میلیون حاجی و هشت میلیارد دلار سرمایه برای عربستان جذب می کرد نیز فشار دیگری بر اقتصاد دولت ریاض محسوب می گردد.

دیوید هرست در انتها نوشت که مشکل بن سلمان فقط هزینه های گسترده نیست، بلکه او پول هایش را در جای اشتباهی هزینه می نماید و از نشانه های سرمایه گذاری های اشتباه وی این است که ارزش دارایی های صندوق ثروت ملی عربستان در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول اخیرا گزارش نموده است که برنامه های دولت سعودی برای افزایش میزان دارایی صندوق سرمایه گذاری سعودی به یک تریلیون دلار برای درآمد زایی در دوره پس از نفت کافی نیست.

روز سه شنبه و ساعاتی بعد از آنکه قیمت نفت خام آمریکا به زیر صفر سقوط کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت قطع واردات نفت از عربستان سعودی به منظور محافظت از صنعت نفت آمریکا را آنالیز می نماید. (جزئیات بیشتر)

ص

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3089

به "دیوید هرست ، با توقف درآمد نفتی، چه بر سر دولت سعودی خواهد آمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوید هرست ، با توقف درآمد نفتی، چه بر سر دولت سعودی خواهد آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید