سازمان ملل: بلاروس باید سرکوب مردم را متوقف کند

به گزارش اکسپرس بلاگ، بازرس حقوق بشر سازمان ملل در امور بلاروس از دولت این کشور خواسته تا سرکوب مردم خودش را متوقف کند و گفت: دست کم 20 هزار تن در اوت و سپتامبر بازداشت شده و صدها تن هم مورد ضرب و شتم، ارعاب، شکنجه یا سوءرفتار در بازداشت قرار گرفته اند.

سازمان ملل: بلاروس باید سرکوب مردم را متوقف کند

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنیس مارین، بازرس حقوق بشر سازمان ملل در امور بلاروس از قول وزارت کشور و گروه های غیردولتی این کشور این آمارها را اعلام نموده و گفت: بسیاری از بازداشتی ها با اتهامات کیفری یا اداری روبرو می شوند و بیش از 400 مورد پرونده کیفری علیه معترضان از انتخابات مورد مناقشه 9 اوت تشکیل شده است.

این درخواست بازتابی از بیانیه منتشر شده از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل است که در آن 52 کشور عضو اتحادیه اروپا و قاره سبز خواهان توقف سرکوب ها شده اند. آنها همچنین خواهان خاتمه خشونت علیه معترضان صلح طلب، سوءاستفاده ها علیه جنبش حامی دموکراسی و توقف ارعاب و تهدید رهبران اپوزیسیون، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و معترضان نیز شده اند.

بلاروس از زمان انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس برای ششمین دور در انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت که به گفته اپوزیسیون و کشورهای غربی با تقلب همراه بود، در بزرگترین اعتراضات علیه این رئیس جمهوری به سر می برد.

لوکاشنکو، آمریکا و متحدانش را به دامن زدن بر آتش اعتراضات در بلاروس متهم نموده است.

راهپیمایی روز یکشنبه در مینسک، پایتخت این کشور یکی از بزرگترین راهپیمایی ها در طول چند هفته گذشته بود و قریب به 200 هزار تن در آن شرکت کردند.

روز دوشنبه نیز کارگران، دانشجویان و صاحبان مشاغل اعتصاب سراسری را در بلاروس رقم زدند و خواهان استعفای لوکاشنکو در واکنش به درخواست سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون شدند که در اکنون در لیتوانی در تبعید به سر می برد اما به گفته رسانه های دولتی بلاروس، کارخانه های دولتی روز دوشنبه و با وجود اعتصاب به فعالیت خود ادامه دادند.

بازرس حقوق بشر سازمان ملل در امور بلاروس همچنین به مقام های این کشور تاکید نمود تا تمامی آنهایی را که بابت ارائه نظراتشان درباره حق برگزاری تجمعات صلح طلب و آزادی بیان بازداشت هستند را آزاد نمایند و به تمامی آنهایی که در تبعید به سر می برند، اجازه داده گردد تا در امنیت به کشور بازگردند تا تبادل نظر با تمامی نمایندگانی جامعه مدنی را بتوان برگزار کرد تا به صورت مشترک بتوان بر بحران سیاسی کنونی در بلاروس فائق آمد.

دیو السه رود، رئیس فدراسیون خانه حقوق بشر مستقر در اسلو گفت: مستبدان در تمام منطقه نظاره گر این هستند تا ببینند آیا این امکان وجود دارد که با نقض حقوق بشر بتوانند بر قدرت بمانند یا خیر.

در گزارش مکتوب پیش از انتخابات بلاروس، بازرس حقوق بشر سازمان ملل در امور این کشور به شدت سیستم قضایی بلاروس را مورد انتقاد قرار داده بود چون این سیستم به لوکاشنکو این اختیار و قدرت را می دهد تا بر انتصاب، فعالیت و برکناری قضات و دادستان ها نظارت داشته باشد.

این بازرس همچنین گفته بود، صدور مجوز و فعالیت های وکلا از سوی لوکاشنکو به شدن کنترل می گردد.

وی اضافه نمود: تهدید خلع وکالت یک فشار خودسرانه است که علیه وکلایی اعمال می گردد که از موکلانی خاص دفاع می نمایند و این انتقاد از دولت تلقی می گردد. این مساله اغلب باعث می گردد تا مدافعان حقوق بشر بدون وکیل در دادگاه حاضر شوند.

این بازرس ادامه داد، افرادی چون الکساندر پیلچنکا بابت دفاع از ویکتار باباریکا و ماریا کالنسنیکاوا، از مدافعان حقوق بشر، تهدید شده و مجوز فعالیت وی 15 اکتبر امسال میلادی باطل شد. ایجاد یک سیستم قضایی مستقل باید در دستور کار اصلی اصلاحات آینده قرار گیرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا انتخابات اوت را رد نموده و آن را نه عادلانه و نه آزاد دانستند و علیه مقام های ارشد بلاروس متهم به دستکاری در آرا و سرکوب اعتراضات صلح طلب تحریم وضع نموده اند.

اتحادیه اروپا همچنین هشدار داده که اگر لوکاشنکو با اپوزیسیون وارد تبادل نظر نگردد، وی را نیز تحریم می نماید. رئیس جمهوری بلاروس درخواست ها برای مذاکره را رد نموده و بجای آن بر حمایت اقتصادی و سیاسی روسیه، متحد و حامی اقتصادی اصلی اش تکیه نموده است.

بیانیه 52 کشور و اتحادیه اروپا از تمایلات دموکراتیک مردم بلاروس به منظور انتخاب راه خود به وسیله انتخابات آزاد و عادلانه حمایت و به شدت سرکوب از سوی مقام های بلاروسی علیه معترضان صلح طلب را محکوم نموده است.

این بیانیه که از سوی سفیر استونی در سازمان ملل خوانده شد، همچنین هشدار داده که گزارش هایی مربوط به بیش از 500 مورد شکنجه و سایر سوءاستفاده های شدید شامل خشونت جنسی در دوران پیش از انتخابات و علیه تعدادی از دستگیر و بازداشت شدگان هنوز بدون آنالیز مانده است.

امضا نمایندگان این بیانه شامل آمریکا، کانادا، ژاپن، لیبریا، کره جنوبی، برزیل، شیلی، استرالیا و نیوزیلند به مقام های بلاروسی تاکید نمودند که تبادل نظریی را با رهبران اپوزیسیون و جامعه مدنی انجام دهند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: مردم بلاروس صحبت نموده اند و ما از آنها در درخواست هایمان برای یک تبادل نظری بی قید و شرط و بدون محدودیت، انتخابات آزاد و عادلانه، مسئول شناخته شدن عوامل نقض حقوق بشر و سوءاستفاده ها و همچنین آزادی تمامی آنهایی که خودسرانه بازداشت شده اند، حمایت نموده ایم. ، ایسنا

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 8877

به "سازمان ملل: بلاروس باید سرکوب مردم را متوقف کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل: بلاروس باید سرکوب مردم را متوقف کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید