سالاری: شورای شهر نباید اختیارات خود را به شهرداری واگذار کند

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، تشکیل کمیته برای ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات را گامی در راستای تضعیف نهاد شورایاری ها و واگذاری بخشی از اختیارات شورای شهر به شهرداری دانست.

سالاری: شورای شهر نباید اختیارات خود را به شهرداری واگذار کند

محمد سالاری در جریان آنالیز لایحه اصلاحیه تبصره یکم مصوبه ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات گفت: به نظر من این لایحه در راستای واگذاری بخشی از اختیارات نهاد شورای شهر و شورایاری ها به شهرداری است و صندلی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر را تضعیف خواهد نمود.

وی توضیح داد: در سال 86، شهردار وقت تهران با این رویکرد که ما احتیاج به تدوین مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ساماندهی مشارکت های اجتماعی، سراهای محلات و شورایاری ها داریم، از شورای شهر خواست تا شورایی تحت عنوان شورای بازنگری و اصلاح و هماهنگی نظامات برنامه ریزی و اجرای شهرداری تهران را تصویب کند و شورای شهر وقت، با تصویب آن، اختیارات شورای شهر را به شورای نظامات واگذار کرد و بعد از آن مصوبه، شهرداری، نهاد شورایاری ها را از راستا اصلی خود منحرف کرد.

سالاری ادامه داد: این اقدام موجبب بوجود آمدن مسائل و مسائل زیادی در نهاد شورایاری ها شد که ما در چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها در هیات نظارت با آن روبرو بودیم. نهایتا ما اعضای اصلاح طلب و همچنین اعضای اصولگرا در شورای چهارم به این نتیجه رسیدیم که تشکیل شورای نظامات یک اشتباه استراتژیک بوده و اساسا موضوع ساماندهی مشارکت های مردمی از اختیارات شورای شهر است و به همین دلیل شورای شهر ستاد هماهنگی شورای شهر را ایجاد نموده است و 7 نفر از اعضای شورای شهر را برای حضور در این ستاد انتخاب نموده و فعالیت ستاد هماهنگی شورایاری ها رسمی بوده و 5 دوره انتخابات شورایاری را برگزار نموده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ستاد هماهنگی شورایاری ها، مسئول سیاستگذاری و ساماندهی نهاد شورایاری ها به نمایندگی از شورای شهر است، گفت: شورای شهر، تمام اختیارات را به ستاد هماهنگی ها واگذار ننموده است و این ستاد باید برای بعضی اقدامات از شورای شهر مجوز بگیرد.

وی ضمن اعلام مخالفت با تشکیل کمیته برای ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات، این موضوع را یک اشتباه استراتژیک دانست.

سالاری با اشاره به اختیارات واگذار شده در این لایحه گفت: یکی از اختیارات واگذار شده به شورای مذکور، مشخص سیاست ها، راهبردها و ماموریت های مرتبط با ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات است و این یعنی واگذاری کل اختیارات شورای شهر به کمیته ای که رییس آن شهردار تهران و دبیر آن معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار است، این در حالیست که سیاستگذاری و راهبری و نظارت از وظایف اصلی شورای شهر بوده و شهرداری مجری است.

وی ادامه داد: مشخص خط و مشی برای تعامل موثر و هماهنگی تمامی بخش های شهرداری در پیشبرد اهداف ماموریت های حوزه ساماندهی مشارکت های اجتماعی، اختیار دیگری است که واگذار می گردد. مشخص خط و مشی و مشخص چارچوب جهت تدوین برنامه توسعه محلات نیز اختیار دیگری است، در حالیکه که اکنون برنامه توسعه محلات، توسط معاونت برنامه ریزی شهرداری و همکاری سازمان نوسازی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اجرا شده و منجر به پروژه های توسعه محله ای و تبدیل به یک برند برای مدیریت شهری شده است و اکنون می خواهند به یک کمیته واگذار نمایند.

سالاری، اصلاح و تصویب دستورالعمل ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران که به امضا شهردار تهران جهت ابلاغ خواهد رسید را نیز اختیار دیگری مطرح نمود که واگذار می گردد و گفت: من تقاضا دارم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، این موضوع را پس بگیرد، چراکه ما نباید با چنین تصمیمی مجموعه گسترده ای از اختیارات شورای شهر در حوزه سیاستگذاری و راهبری و نظارت به کمیته ای بدهیم که همه شمول هم نیست.

رییس کمیسیون شهرساز ومعماری شورای شهر تهران ضمن اعتراض به سکوت ستاد هماهنگی شورایاری ها در برابر این تصمیم گفت: اعضای ستاد هماهنگی شورایاری ها، نمایندگان شورای شهر هستند و نباید در قبال چنین موضوعی سکوت می کردند، چراکه این تصمیم گامی دیگر در راستای تضعیف نهاد شورایاری ها و واگذاری بخشی از اختیارات به شهرداری است.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 12265

به "سالاری: شورای شهر نباید اختیارات خود را به شهرداری واگذار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالاری: شورای شهر نباید اختیارات خود را به شهرداری واگذار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید