چرا بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز پیشنهاد می گردد؟، عکس

به گزارش اکسپرس بلاگ، دانشگاهی که همانند تاریخ اهواز ماجراهای فراوانی به خود دیده و سال ها شاهد رفت و آمد خوشی ها و ناخوشی های مردم اهواز بوده و سال های جنگ را پا به پای مردم اهواز ایستادگی نموده و ترکش دشمنان را به جان خریده است. هنوز هم می توان جای ضد هوایی هایی که در دوران جنگ بر پشت بام این ساختمان قرار داده شده بود را دید.

چرا بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز پیشنهاد می گردد؟، عکس

چرا بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز پیشنهاد می گردد؟

تاریخ پر فراز و نشیبی که این ساختمان سه گوش شاهد آن بوده.

معماری خاص بنا که ترکیبی از سبک معماری های مختلف است و ظریف کاری های معماری و هنر ایرانی را در فضایی سه گوش جا داده

جزو آثار ثبت شده ملی است و از جاهای دیدنی اهواز نیز به شمار می رود.

تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

در سال 1308 بود که اهوازی ها شاهد هیاهوی ساخت و ساز در ملکی سه گوشه نزدیک به رود کارون در میدان مولوی بودند. قرار بود در این مکان بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح گردد اما خیلی از احداث ساختمان و فعالیت بانک مرکزی اهواز نگذشته بود که این بنا به عنوان استانداری که در آن موقع اداره حکومتی ولایت بود به کار گرفته شد. همه چیز برای این ساختمان سه گوش داشت به خوبی و خوشی پیش می رفت که در سال 1321 ماجراهای جنگ جهانی دوم و اشغال اهواز به وجود آمد در همین سال ها این عمارت سه گوش کاربری خود را مجدداً تغییر و به عنوان مقر ارتش متفقین مورد استفاده نهاده شد.

در سال 1330 این ساختمان سه گوش مقر اداره کل دارایی خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز، ستاد استانداری خوزستان و سازمان آمریکایی اصل چهار ترومن بود. در نهایت در سال 1336 این ساختمان و ملک مثلثی شکل با پرداخت هزینه حدود دو میلیون و دویست هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور مورد استفاده نهاده شد. این می توانست انتها خوش این ساختمان مثلثی شکل باشد اما اهالی علم و فرهنگ نیز رفت و آمد زیادی به این ساختمان داشتند.

از سال 1345 تا 1350 این بنای سه گوش محل دانشسرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه، مرکز علمی و سمعی بصری و دانشکده علوم و سازمان مرکزی دانشگاه جندی شاپور بود. در سال 1350 پای دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور به این ساختمان مثلثی شکل باز شد و مدت زمان نسبتا زیادی را به عنوان صاحبخانه این ساختمان سه گوش فعالیت داشتند تا اینکه در سال 1389 دانشکده ادبیات و زبان های خارجی از این ساختمان رخت سفر بسته و آن را به دانشجویان ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز سپردند.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز مدتی را در این مکان فعالیت داشتند و بعد به سایت اصلی دانشگاه شهید چمران نقل مکان کردند. در حال حاضر دانشگاه سه گوش اهواز تعطیل و گفته می گردد در حال بازسازی و بازسازی است تا برای کاربری بعدیش به عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان شناسی آماده گردد.

معماری دانشگاه سه گوش اهواز

به حاشیه غربی رود کارون که نگاه کنید، ساختمانی مثلثی شکل بین آن همه بناهای چهار گوشه چهار ضلع خودنمایی می نماید. ساختمان سه گوش هایی که به تنهایی بخشی از تاریخ اهواز را به خود اختصاص می دهد.

درباره معمار بنا حرف و حدیث های زیادی وجود دارد و بسیاری تصور می نمایند که معماری این ساختمان معماری آلمانی است اما در کتاب دانشنامه ایرانیان ارمنی سندی وجود دارد که ثابت می نماید معمار این شاهکار سه گوشه کسی نیست جز کریستوفر تادوسیان؛ معماری ایرانی ارمنی که روزگاری در آلمان تحصیل علم می کرد و درست یک سال قبل از طرح ریزی ساخت بنا در این فضای سه گوش اهواز به ایران بازگشت.

یکی از اضلاع این فضای سه گوش درب اصلی دانشگاه است که شما را وارد حیاط جلوی دانشگاه می نماید جایی که دیوارهایش همانند دیوارهای ساختمان امروزی ویلن گروه بلکه آجر به آجرش نقش و رنگ دارند و از همان لحظه ورود بازدیدنماینده را با خود به سال های دور می برد؛ به زمانی که هوا کمی پاک تر بود و دل ها کمی شادتر.

به درب ورودی ساختمان که می رسید دو پله قوسی شکل در دو سمت ورودی نهاده شده که شما را به طبقه دوم ساختمان راهنمایی خواهد نمود. به سقف که نگاه کنید هنوز هم می توانید همان نقش و نگار قدیمی و همان شکوه و جلال ساختمان های قدیمی را ببینید. به اتاق ها که نگاه کنید متوجه سقف بلند آن ها خواهید شد.

حکمت این سقف های بلند این بود تا گرمای داخل اتاق به سمت بالا رفته و هوای خنک و مطبوع داخل اتاق بماند. خوب که نگاه کنید متوجه دو در درب در اتاق خواهید شد که یک درب به سمت راهرو قرار گرفته است و درب دیگر شما را به بیرون راهنمایی خواهد نمود. روی بام سه گوش دریچه عظیمی قرار گرفته است که گفته می گردد سیستم خنک نماینده مرکزی روزگاری در آن قرار داشته است.

حیاط های دانشگاه سه گوش اهواز

این ساختمان سه گوش سه حیاط دارد که دو تای آن ها در دو گوشه مختلف این بنا و دیگری درست در وسط ساختمان نهاده شده است. جالب است بدانید اتاق هایی که سمت حیاط قرار دارند دارای دو در بند که یکی به سمت حیاط ها باز می گردد و دیگری به درون راهرو ها. در حیاط ساختمان سه گوش درختان سرسبز فراوانی وجود داشت که به صورت غرقابی آبیاری می شدند و همین امر باعث آسیب رسیدن به ساختمان شده از سوی یکی از مواردی که تحت بازسازی و بازسازی نهاده شده همین درختان ناسازگار و روش غیر اصولی آبیاری آنهاست.

اهمیت تاریخی فرهنگی دانشگاه سه گوش اهواز

شاید در نگاه اول این ساختمان سه گوش تنها یک ساختمان ساده به نظر برسد اما اگر خوب نگاه کنید متوجه خواهید شد که سبک معماری متفاوت آن، آجرکاری ها، طرح و نقش متفاوت و درب و پنجره های چوبی قدیمی آن نشان از ناگفته های تاریخی دارد. تاریخی که این ساختمان سه گوش در آن شاهد دو جنگ عظیم بوده و هنوز هم می توان ترکش دشمنان را در قلب آجرهای فیروزه رنگ آن دید.

گذشته از این نیمه تاریک تاریخ ساختمان نیمه روشن آن حکایت از اهمیت علم و سواد بین مردم ایران دارد. گرچه کاربری اولیه ساختمان به عنوان بانک مرکزی اهواز بوده و در طی سال ها چندین بار هم کاربری سیاسی به خود گرفته اما در سال های اخیر این بنای سه گوش مامن دانشجویانی بوده که برای آبادی شهر و کشور خود در اتاق ها و کلاس های آن تحصیل می کردند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز چقدر است؟

دانشگاه سه گوش اهواز در حال حاضر به دلیل بازسازی و بازسازی تعطیل است اما در صورتی که در آینده کار بریان به عنوان موزه علم و فناوری تصویب گردد احتمال می رود برای بازدید از آن هزینه ورودی از بازدیدنمایندگان دریافت گردد.

فصل مناسب برای بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز چه زمانی است؟

دانشگاه سه گوش اهواز در حال حاضر درب خود را به روی بازدیدنمایندگان بسته اما اگر بازسازی و بازسازی های آن به انتها رسید بهترین فصل برای بازدید از آن فصل شکوفه ها و میوه هاست که درختان این ساختمان سه گوش جان تازه ای گرفته اند و سرسبزی و لطافت آن ها انرژی دو چندانی را به بازدید نمایندگانش هدیه می دهد و بهترین زمان برای عکاسی از این شاهکار معماری در اهواز است.

چگونه به دانشگاه سه گوش اهواز برویم؟

اولین قدم برای رسیدن به دانشگاه سه گوش اهواز خرید بلیط هواپیما اهواز است. پس از آن می توانید با استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی ها به سمت حاشیه رود کارون و میدان مولوی رفته و خود را به دانشگاه سه گوش اهواز برسانید.

در نزدیکی دانشگاه سه گوش اهواز از چه جاهای دیدنی دیگری میتوان بازدید کرد؟

پارک سه دختر: 0.8 کیلومتر

خانه ماپار: 1.2 کیلومتر

پارک جزیره 3.8 کیلومتر

پارک دولت: 4.1 کیلومتر

پل طبیعت اهواز: 7.4 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی دانشگاه سه گوش اهواز برای اقامت وجود دارد؟

هتل پرشیا 1.6 کیلومتر

هتل تختی: 1.7 کیلومتر

هتل پارس اهواز: 1.7 کیلومتر

هتل کارون: 1.9 کیلومتر

هتل باغ تعیین: 2 کیلومتر

هتل اکسین: 10.2 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به دانشگاه سه گوش اهواز هستند؟

رستوران خرم 0.7 کیلومتر

رستوران فست فود چیلی 1.2 کیلومتر

کافه رستوران کنجد 3.4 کیلومتر

کافه رستوران خانواده 3.9 کیلومتر

رستوران اسپیناچی 4.4 کیلومتر

رستوران ماهو 4.5 کیلومتر

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13024

به "چرا بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز پیشنهاد می گردد؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز پیشنهاد می گردد؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید