گردشگری ورزشی، توسعه پایدار را رقم می زند
به گزارش اکسپرس بلاگ، با توجه به اینکه ورزش شامل سفرهایی برای بازی و رقابت در کشورهای مختلف است، بنابراین ورزش و گردشگری به هم وابسته هستند و مکمل یکدیگرند.
رویدادهای معروف ورزشی، مانند بازی های المپیک یا مسابقات قهرمانی فوتبال، راگبی و هاکی از جاذبه های موثر در گردشگری هستند و سهم بسیار مثبتی در ایجاد تصویری از گردشگری کشور میزبان دارند.
گردشگری ورزشی چیست؟
گردشگری ورزشی به مسافرتی اطلاق می شود که در آن مسافران برای تماشای مسابقه یا شرکت در رویداد ورزشی سفر می کنند. بر اساس اظهارات سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری ورزشی، یکی از بخش های گردشگری در حال رشد است و رشد گردشگران در این بخش مربوط به این است که یا علاقه مند به فعالیت های ورزشی هستند و یا هدف اصلی سفر آنان شرکت در فعالیت های ورزشی است.
از آنجا که رویدادهای ورزشی در انواع و اندازه های مختلف، گردشگران را به عنوان شرکت کننده یا تماشاگر جذب می کند، مقصد گردشگری، می تواند ویژگی های محلی را به این رویدادها اضافه کند تا تجربیات محلی اصیل را ارائه دهد و نسبت به بقیه متفاوت باشد. برخی رویدادهای ورزشی مانند بازی های المپیک و جام جهانی در صورت استفاده موفقیت آمیز از برندهای مقصد، توسعه زیرساخت ها و سایر مزایای اقتصادی- اجتماعی، می توانند کاتالیزوری برای توسعه گردشگری باشند.
گردشگری ورزشی چه چیزی را به ارمغان می آورد؟
گردشگری می تواند در صورت توسعه و مدیریت مناسب، به ایجاد توسعه پایدار کمک کند. گردشگری ورزشی، به عنوان بخشی از گردشگری، برای دستیابی به توسعه پایدار به روش متمایزی به توسعه گردشگری کمک می کند. قدرت نسبی گردشگری ورزشی در انجام فعالیت های بدنی، فرصت های تعامل و پتانسیل بالای توسعه است (رویدادهای کوچک یا فعالیت های سبک مانند پیاده روی).
گردشگری ورزشی، علاوه بر منافع اقتصادی در فرصت های شغلی و درآمد و درآمد حاصل از هزینه بازدیدکننده شامل موارد ذیل است:
رقابت برای مقصد میزبان
گردشگری ورزشی می تواند با گسترش پیشنهادها گردشگری مقصد، جذابیت و رقابت در مقصد را افزایش دهد. این موضوع به افزایش مدت اقامت بازدیدکنندگان کمک می کند. اگر گردشگری ورزشی و رویدادهای ورزشی، هنگامی که منطقه ای بازدید کمتری نسبت به مقصد دارد یا در فصول خارج از اوج سفر سازمان دهی شود، می تواند به پراکندگی مکانی و زمانی گردشگری کمک کند.
ارتقاء درک متقابل
گردشگری ورزشی باعث رویایی با افرادی می شود که پیشینه فرهنگی متنوعی از سراسر جهان دارند و از طریق فعالیت های ورزشی با یکدیگر تعامل برقرار می کنند. این مورد باعث ایجاد دوستی و درک متقابل می شود و بنیان جوامع صلح آمیز خواهد بود. همچنین از طریق ورزش و سایر فعالیت ها، به افراد محلی و بازدیدکنندگان کمک می کند تا روابط محبت آمیز برقرار کنند.
افزایش آگاهی و تشویق به حفظ محیط زیست
گردشگری ورزشی مبتنی بر طبیعت، فرصت هایی برای تجربه مستقیم و لذت بردن از طبیعت فراهم می کند، اما بیشتر به وجود منابع طبیعی متکی است. گرم شدن زمین، تاثیرات منفی بر گردشگری ورزشی زمستانی دارد. از دست دادن تنوع زیستی بر غواصی تاثیر دارد و از دست دادن جانوران و گیاهان، لذت پیاده روی و کوهنوردی بر روی آن ها را کاهش می دهد. گردشگری ورزشی با ارتباط نزدیک با محیط طبیعی، می تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی از ارزش و اهمیت حفاظت از طبیعت و تشویق اقدامات حفظ محیط زیست در میان مسافران، افراد محلی و صنعت گردشگری داشته باشد.
برای توسعه موثر گردشگری ورزشی، چه مقصدی باید در نظر گرفته شود؟
زمانی که رویداد ورزشی برنامه ریزی می شود، نوع و اندازه آن باید متناسب با ظرفیت و ویژگی های مقصد باشد. همچنین مسئولین، باید زمان و مکان برگزاری یک رویداد ورزشی را متناسب با اهداف آن در نظر بگیرند. به منظور تشخیص این رویداد از سایر موارد مهم است که ویژگی های محلی به آن ها اضافه شود، برای مثال، مقاصد می توانند فعالیت های ورزشی را بافرهنگ محلی و غذا ترکیب کرده و به گردشگران فرصتی برای تعامل با افراد محلی ارائه دهند.
علاوه بر این، مدیریت مقصد ممکن است مشوق هایی مانند کوپن و برگه های تخفیف ارائه کند تا شرکت کنندگان در فروشگاه های محلی، رستوران ها و سایر خدمات بیشتر هزینه کنند. رویدادهای ورزشی فرصت خوبی برای ارتقاء مقصد از طریق رسانه هاست و فعالیت های روابط عمومی آن ها باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. اگر این رویدادها به طور منظم برگزار شود، دستیابی به تاثیرات مثبت طولانی مدت امکان پذیر است.
ایمنی
هرچه گردشگری ورزشی توسعه یابد، ایمنی، اهمیت بیشتری خواهد داشت. فعالیت های ورزشی، باید با حداقل خطر برنامه ریزی شوند و شرکت کنندگان باید از موارد خطرساز و ایمنی آگاهی داشته باشند تا با رضایت وارد این حیطه شوند. مربیان و راهنمایان باید آموزش های لازم را فراگیرند تا در مواقع اضطراری بدانند، چگونه عمل کنند و بازدیدکنندگان، کارکنان و مشاغل نیز باید بیمه شوند.
مشارکت و همکاری
برای توسعه موفقیت آمیز گردشگری ورزشی، نیاز به همکاری نزدیک بین ذینفعان ورزش (ازجمله کمیسیون ورزش) و بخش های گردشگری (ازجمله بخش های خصوصی و دولتی) است. همچنین، مشارکت برای گردشگری ورزشی برای بهره مندی از مقصد و همچنین افزایش رفاه افراد محلی و محرومان بسیار مهم است. درگیر کردن افراد محلی، به روش های مختلف اهمیت بسکمک دارد زیرا می تواند در جهت توسعه گردشگری و بهبود کیفیت زندگی باشد.
حمایت از افراد محلی
استخدام افراد محلی، تشویق کارآفرینان محلی و استفاده از محصولات محلی کمک می کند تضعیف اقتصادی را به حداقل و منافع محلی را به حداکثر رساندند. کارکنان برای گردشگری ورزشی (مربی و راهنما)، باید مهارت های ویژه ای داشته باشند؛ بنابراین، باید فرصت های آموزشی برای افراد محلی فراهم شود. فرصت های شغلی جدید یا توسعه یافته گردشگری ورزشی بنگاه های کوچک و بزرگ محلی تحقق یابد و ارائه مشاوره و سرمایه گذاری اندک برای آن ها ضروری است.
به کارگیری فناوری
گردشگری ورزشی باید از جدیدترین فناوری و نوآوری مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) استفاده کند تا تجربه های گردشگری ورزشی را هیجان انگیزتر کند. گوگل استادیا (سرویس اشتراکی بازی ابری) هوشمند سازی را با استفاده از برنامه های و دستگاه های پوشیدنی برای بهبود راحتی مخاطب شروع کرده است. رویدادهای ورزشی و موزه ها، می توانند با کمک فناوری، تجربه بازدیدکنندگان را افزایش دهند. همچنین انتظار می رود که نوآوری چرخ دنده های جدیدی برای معلولان ایجاد کند تا از فعالیت های ورزشی لذت ببرند.
تلفیق گردشگری ورزشی با سایر منابع گردشگری
گردشگران ورزشی در طول اقامت در مقصد تمایل دارند، جاذبه های دیگری را نیز تجربه کنند. شرکت کنندگان در یک رویداد ورزشی به ویژه مسابقات غیررقابتی از فرصت این رویداد، برای کشف سایر جاذبه های گردشگری مقصد استفاده می کنند؛ بنابراین، مهم است که گردشگری ورزشی را با سایر منابع گردشگری ترکیب کرده و آن ها را باهم ارائه دهیم تا به تفاوت های مقصد از سایر مقاصد کمک کند و به طورکلی منافع بیشتری را به همراه داشته باشد.
منبع: دنیای سفرbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا