یادداشت، چرایی تشکیل پاکستان در آئینه ضدیت تاریخی هندوها با مسلمانان

به گزارش اکسپرس بلاگ، دلیل و انگیزه تشکیل پاکستان و علت قیام فراگیر مسلمانان شبه قاره علیه هندوها و انگلیسی ها سابقه ای طولانی دارد.

یادداشت، چرایی تشکیل پاکستان در آئینه ضدیت تاریخی هندوها با مسلمانان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، حسام کیان مقدم با ارسال یادداشتی نوشت: اگر به تاریخ شبه قاره به خصوص پس از حمله مغول نگاهی داشته باشیم می بینیم که ادیبان و دانشوران ایرانی و صوفیان مسلمان از بیم کشتار وحشیانه سربازان مغول در آغوش شبه قاره و به خصوص بخش غربی آن یعنی پاکستان کنونی پناه بردند.

نتیجه سفر مداوم این افراد خراب شدن بتکده های تاریک شبه قاره و فراگیر شدن نور اسلام در قلب مردم آن شد که البته با ابزار زبان فارسی صورت می گرفت و رفته رفته کار را به جایی رساند که در عصر حکومت گورکانیان زبان فارسی تبدیل به زبان رسمی دربار شد.

حکمرانی مسلمانان در هند حدود 200 سال قبل (به صورت کلی یا جزئی) ادامه یافت و پس از آن سیک مذهبان مدتی حکومت را در شبه قاره به دست گرفتند که با تخریب وسیع اماکن مذهبی و غارت اموال همراه بود.

انگلیسی ها که پا به منطقه گذاشتند برای پیش برد اهداف خود دنبال شرکای بومی می گشتند، آنها نمی توانستند روی مسلمانان حساب کنند زیرا هر مسلمانی آزاده است و زیر یوغ استعمار نخواهد رفت، سیک مذهبان نیز خود داعیه دار قدرت بودند لذا نمی توانستند شریک آنها شوند تنها هندو مذهبان باقی ماندند که انگلیس ضمن هم پیمان شدن با آنها برنامه دقیق کنار گذاشتن دیگر ادیان به خصوص مسلمانان را از حدود سال 1850 میلادی رسما آغاز کرد.

همزمان با به حاشیه کشیده شدن مسلمانان، سرکوب انقلاب های آنان، تخریب منازلشان، ممانعت از ورودشان به مشاغل مهم سیاسی و نظامی رفته رفته زبان فارسی نیز از دربار به گوشه خاک گرفته کتابخانه های قدیمی شبه قاره هجرت کرد و مسائل مسلمانان افزایش یافت.

طی تنها 50 سال فشار بر مسلمانان در شبه قاره چنان ادامه زیاد شد که ده ها جنبش مسلحانه کوچک و بزرگ به راه افتاد، جنبش هایی که هر بار با حضور هندوها و انگلیسی ها آشکارا سرکوب می شدند.

کشتار شدید مسلمانان در شهرهای مختلف هند آن زمان طی سال های 1861، 1872، 1884 و 1893 در تاریخ ثبت شده است، این علاوه بر تمام اعدام های عجیبی بود که توسط انگلیسی ها انجام می شد و طبق تصاویر و اسناد به جا مانده آنها به خود اجازه می دادند بدون برگزاری دادگاه دست به اعدام جمعی مسلمانان بزنند.

شاید برای نسل کنونی باور این مساله سخت باشد که روزی در شبه قاره مسلمانان به سادگی، در ملاعام و بدون هیچ دلیلی قتل عام می شدند و طبق نقل های تاریخی اموال آنها نیز به نفع دولت (انگلیسی وقت) ضبط می شدند.

حوادث این روزها اما چهره حقیقی افراط گرایی هندو را واضح کرد در اصل مسئله ای که طی این روزها در هند شاهد هستیم سابقه ای طولانی دارد و این دست مصائب و مسائل بود که گریبان مسلمانان شبه قاره را گرفت و کار را به جایی رساند که آنها جز جدا شدن و دو تکه کردن شبه قاره چاره ای نیافتند.

حسن رحیم پور ازغدی در این خصوص می گوید: اقبال لاهوری حکیمی اندیشمند است و مسلمانی آزاده ، او زودتر از هر شخص دیگری به این نتیجه رسید که مسلمانان و هندوها هیچ گاه باهم نخواهند ساخت، در اصل اتحاد فکری این دو غیر ممکن است و همیشه این مسلمانان هستند که ضربه می بینند.

هندوهای صلح طلبی مانند گاندی آن روزها با استقلال پاکستان مخالفت می کردند ولی کشتار وحشیانه مسلمانان در سال 1946 حتی گاندی را نیز به این نتیجه رساند که زیر سایه حکومت هندوها نمی توان امنیت مسلمانان را تامین کرد.

این خاتمه کار نبود زمانی که مسلمانان تلاش های خود را به نتیجه رسانده و عملا تشکیل یک کشور جدا به اسم پاکستان را که محصول یک بیداری اسلامی فراگیر بود رقم زدند حین ترک هند نیز به مسائل فراوانی برخورد کردند.

تاریخ به درستی تعداد مهاجرین مسلمانی که در جهت هجرت به سوی پاکستان توسط هندوها و سیک مذهبان به دستور انگلیس کشته شدند را نمی داند ولی افراد کهنسال کنونی که در زمان هجرت بچه ها نوپا بودند می گویند روز و شبی نبود که مسلمانان مهاجر در جهت هجرت توسط هندوها و سیک مذهبان قتل عام نشوند. تعداد چند است؟ هزاران هزار....

از سال 1947 تا اوایل سال 2000 خشونت علیه مسلمانان به خصوص در کشمیر کاملا روشن است و طبق آمارهای موجود تنها طی 3 دهه اخیر بالغ بر 100 هزار مسلمان در کشمیر توسط سربازان هندو کشته شده اند! آمار در کشمیر فاجعه بار است 10 هزار نفر هنوز مفقودالاثر هستند و همسران آنها نمی دانند که بیوه شده اند یا باید منتظر بازگشت شوهرانشان باشند.

این روزها حزب بی جی پی که در اصل چهره سیاسی گروه افراط گرای آر اس اس است تلاش می کند تا مسلمانان را به شکلی قانونی از هند اخراج کند. آنها در پارلمانی که خود اکثریت آن را به دست دارند مدعی شده اند که بسیاری از هندی ها نیاز به احراز تابعیت دارند و ممکن است تابعیت خود را به شکلی غیر قانونی گرفته باشند! اجرای آزمایشی طرح در آسام و سلب تابعیت 2 میلیون نفر که اکثریت آنها مسلمان هستند نشان داد که دولت مودی در تلاش است تا مسلمانان را طعمه اصلی این طرح قرار دهد.

برخی از سیاستمداران هندی معتقدند اگر این طرح در سراسر کشور اجرا شود شاید حدود 150 میلیون نفر سلب تابعیت شوند! هند البته برای حمایت از غیرمسلمان ها قانون دیگری را نیز تصویب کرده است! غیرهندی ها به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می کنند به همین سادگی فقط مسلمانان هدف قرار خواهند گرفت و بیش از قبل تحت فشار قرار می گیرند.

اینک می توان افکار بزرگان چون اقبال لاهوری و محمد علی جناح را از نو مطالعه کرد آنها 70 سال قبل به این نتیجه رسیده بودند که تحت حکومت هندوها، مسلمانان امنیت و آزادی نخواهند داشت....

.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1678

به "یادداشت، چرایی تشکیل پاکستان در آئینه ضدیت تاریخی هندوها با مسلمانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، چرایی تشکیل پاکستان در آئینه ضدیت تاریخی هندوها با مسلمانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید