یادگیری بسیار بالای بچه ها ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد

به گزارش اکسپرس بلاگ، در مقایسه با بزرگسالان، بچه ها سریع یاد می گیرند، مغز در حال رشد آنها با سرعتی حیرت انگیز اطلاعات را جمع آوری می نماید. نورون های آنها نه تنها دانش تازه را آسان تر در خود جای می دهند، بلکه آن را با قدرت به خاطر می سپارند، حتی اگر با سیلی دائمی از تجربیات تازه روبرو باشند.

یادگیری بسیار بالای بچه ها ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه رگنسبورگ در آلمان و دانشگاه براون در ایالات متحده در خصوص کارآمدی مغزهای جوان تحقیق نموده اند.

آنها می گویند همه اینها ناشی از یک ماده شیمیایی مغز به نام GABA (اسید گاما آمینوبوتیریک) است که در بچه ها در حین یادگیری و پس از یادگیری افزایش می یابد و مغز جوان آنها را به مانند اسفنج های بزرگ جذب کننده اطلاعات می نماید.

برای جستجوی مکانیسم های مغزی این مسئله، این گروه تحقیقاتی از یک تکنیک تصویربرداری عصبی پیشرفته به نام MRS عملکردی (fMRS) برای مقدار گیری غیرمستقیم غلظت GABA در قشر بینایی مغز بچه ها در طول یک فعالیت یادگیری دیداری استفاده کرد تا تفاوت آن با بزرگسالان را ببیند.

مقدار گیری ها در 55 کودک 8 تا 11 ساله و 56 بزرگسال بین 18 تا 35 سال انجام شد و در سه زمان مختلف انجام شد: قبل از آغاز تکلیف یادگیری دیداری، در طول فرآیند یادگیری و پس از خاتمه فعالیت.

نتایج نشان داد که سطوح GABA در بزرگسالان در کل آزمایش ثابت می ماند. اما، سطوح GABA در بچه ها بسیار متغیر بود.

دانشمندان دریافتند که افزایش سریع GABA در بچه ها با یادگیری مرتبط است و جالب بود که اندازه این میانجی شیمیایی عصبی نه فقط در طول یادگیری بلکه تا مرحله پس از یادگیری هم بالا بود.

GABA یک پیغام رسان شیمیایی در مغز است که در فرآیند یادگیری اطلاعات تازه مهم است. بعلاوه نقش کلیدی در تثبیت اطلاعات دارد که به یاری آن، شبکه های عصبی تازه یکپارچه می شوند و اطلاعات با موفقیت ذخیره می شوند.

در مرحله تثبیت، پدیده ای به نام تداخل پس نورد یارتروگراد آغاز می گردد، یعنی اطلاعات آموخته شده قبلی نادیده گرفته می گردد یا از بین می رود و از مغز ما خارج می گردد.

بزرگسالان برای تثبیت اطلاعات یک دوره یک ساعته احتیاج داشتند. با این حال، بچه ها می توانستند در عرض 10 دقیقه دوباره یاد بگیرند بدون اینکه چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته بودند از یاد ببرند. به عبارت دیگر، به خاطر سطوح عالی GABA آنها، حافظه آنها بهتر تثبیت میٰگردد.

این تثبیت سریع یادگیری در بچه ها به آنها امکان می دهد در یک دوره زمانی تعیین موارد بیشتری را بیاموزند و یادگیری را در بچه ها کارآمدتر از بزرگسالان می نماید.

محققان بعلاوه دریافتند که جلسات متوالی یادگیری غلظت GABA را در بچه ها افزایش می دهد و به تثبیت سریع تر یادگیری قبلی اجازه می دهد.

این یافته ها را می توان به انواع دیگر یادگیری شامل حافظه تعمیم داد. جالب است که از این یافته ها می توان برای یاری به بزرگسالان در یادگیری کارآمدتر استفاده کرد.

واتانابه می گوید: برای مثال، می توان یک فناوری یا درمانی تازه برای افزایش اندازه GABA در مغز بزرگسالان ایجاد کرد. این یکی از برنامه های ممکن است.

این تحقیق در Current Biology منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 26898

به "یادگیری بسیار بالای بچه ها ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری بسیار بالای بچه ها ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید