5 برنامه حمایتی برای توسعه فناوری سلول های بنیادی در میان دانش آموزان
به گزارش اکسپرس بلاگ، اقدامات حمایتی برای توسعه دانش و فناوری سلول های بنیادی میان دانش آموزان شتاب گرفته است تا شاهد پرورش نسلی توانمند در این حوزه باشیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سال 94 بود که کمیته دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. کشف و شناسایی افراد مستعد در این حوزه و هدایت و تربیت نیروی انسانی هدفی شد که این کمیته دنبال می کند تا مانع از هدر رفتن زمان و استفاده از ظرفیت ها شویم.
همچنین اقدامات حمایتی برای توسعه فناوری سلول های بنیادی میان دانش آموزان از طریق این کمیته انجام شد. اقداماتی که آینده این حوزه را با پرورش نیروی انسانی تضمین می کند.
1. راه اندازی و تجهیز پژوهش سرا های دانش آموزی در سطح کشور
تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ایجاد فضا های آزمایشگاهی برای دانش آموزان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در امر پژوهش و همچنین آشنایی بهتر و درک کامل تر نسبت به مسائل علوم نوین از جمله سلول های بنیادی است.
در این راستا و براساس سند چشم انداز علمی کشور، سند ملی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و راهبرد های ترویج، آموزش و فرهنگسازی و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی موردنیاز و تبدیل کشور به ایرانی پیشرفته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه، ایجاد زیر ساخت لازم برای مشارکت دانش آموزان در توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دستور کار مشترک ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش قرارگرفت.
در حال حاضر 5 پژوهش سرا با حمایت ستاد در استان های تهران، فارس، کرمان، ارومیه و البرز راه اندازی شده است و در بوشهر و اردبیل هم در دست انجام است.
2. برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین المللی
جشنواره علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی فرصت مناسبی برای آموزش و تقویت پایه علمی دانش آموزان علاقه مند به حوزه سلول های بنیادی و کشف استعداد های جوان برای آینده این علوم در کشور است.
در بخش دانش آموزی جشنواره، برنامه های متنوع و جذابی با استفاده از ظرفیت ممتاز دانش آموزان برای ترویج و بومی سازی این دانش در جامعه، دیده شده بود. بخش دانش آموزی این جشنواره ملی از قسمت هایی، چون آموزش مربیان، آموزش و توانمندسازی دانش آموزان در کارگاه های آموزشی مرتبط و شرکت دانش آموزان در جشنواره تشکیل شده است.
3. تولید مستندات و محتوای آموزشی برای دانش آموزان
در راستای تدوین و توسعه برنامه های آموزشی برای توانمندسازی، ودانش افزایی دانش آموزان در حوزه علوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، تألیف وگردآوری کتاب و مطالب آموزشی انجام می شود که می توان به انتشار اولین نشریه دانش آموزی سلول های بنیادی اشاره کرد.
در این کتاب ها و نشریه های علمی دانش آموزی، مطالب علمی در زمینه علوم سلول های بنیادی به زبان ساده برای آشنایی دانش آموزان و تقویت گرایش آن ها به این علوم، به رشته تحریر در آمده است.
4. برگزاری المپیاد دانش آموزی
این المپیاد با چشم انداز تشکیل نهاد بین المللی برگزارکننده المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و باهدف مشارکت در توسعه دانش و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح دانش آموزان و بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ترویج و رقابت در عرصه ملی، هر ساله همزمان با سایر المپیاد های رسمی کشور برگزار می شود. یکی از اهداف بسیار مهم برگزاری المپیاد دانش آموزی، سنجش و اهمیت دادن به میزان عمق نگرش و خلاقیت است.
5. طراحی و ساخت آزمایشگاه سیار آموزشی سلول های بنیادی
رویکرد آموزش در محل پدیده ای است که با توسعه تجارت و رشد روز افزون مراکز و شرکت های تجاری رونق یافت. آموزش در محل رویکردی است که می تواند سبب ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی دانش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به دانش آموزان باشد.
بعد مسافت و گستردگی وسعت کشور و عدم دسترسی به امکانات آموزشی مناسب در منطقه ها دور از مرکز، مانع از آن شده است که بسیاری از علاقمندان بتوانند در تهران حاضر شوند و از نزدیک شاهد پیشرفت های علمی حوزه های مورد علاقه شان باشند. البته بعد مسافت تنها بخشی از مسائل این افراد است چراکه تأمین هزینه سفر و اقامت در مرکز از معضلات عمده است. از این رو، ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه رویان اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه سیار سلول های بنیادی کرده است. این آزمایشگاه امکانی فراهم می کند تا جوانان بتوانند با علوم زیست شناسی اعم از سلولی و مولکولی و جانوری به صورت کاربردی و عملی آشنا شوند.
این اتوبوس شامل تجهیزات ناوبری، اتاق حیوانات، آزمایشگاه بیولوژیک وتجهیزات وابسته، فضای استریل و هود لامینار فلو است که می تواند محل مناسبی برای پرورش ایده های دانش آموزان باشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو