آزمایش خون و تشخیص زودهنگام آلزایمر

به گزارش اکسپرس بلاگ، در حال حاضر، اسکن ها و آزمایشات مایع نخاعی تنها راه تشخیص تغییرات مغزی است که قبل از بروز علائم زوال عقل آلزایمر رخ می دهد. اما این روش ها گران و آزاردهنده اند.

آزمایش خون و تشخیص زودهنگام آلزایمر

محققان از نتایج چندین مطالعه دلگرم کننده در مورد پیشرفت آزمایش خون برای نسخه های ناهنجار پروتئین تائو خبر دادند

دستیابی به موفقیت در آزمایشات خون این امید را قوت بخشیده که شاید به زودی راه ساده ای برای پزشکان به وجود آید تا بیماری آلزایمر را سال ها قبل از ظاهر شدن علائم آن تشخیص بدهند. دانشمندان ایلات متحده و اروپا می گویند، داده ها نشان می دهد که می توان سطح خاصی را از پروتئین تائو- یکی از پروتئین های شاخص آلزایمر - در خون تشخیص داد.

یک آزمایش خون که توسط تیم تحقیقاتی در دانشگاه لوند در سوئد اجرا شده است احتمالا بتواند تغییرات مغزی را حدود 20 سال قبل از بروز علائم زوال عقل تشخیص دهد.

دکتر اسکار هادسون از دانشگاه لوند گفت: این آزمایش پس از بازبینی و تأیید، احتمال تشخیص زودهنگام آلزایمر را قبل از مرحله زوال عقل به وجود می آورد که در آزمایشات بالینی برای ارزیابی روش های جدید درمان مؤثر است و می تواند فرایند بیماری را متوقف کرده و یا کاهش دهد.

محققان در آخرین همایش بین المللی انجمن آلزایمر، از نتایج چندین مطالعه دلگرم کننده در مورد پیشرفت آزمایش خون برای نسخه های ناهنجار پروتئین تائو خبر دادند. دکتر آماندا هسلگریو، یک پژوهشگر ارشد درموسسه تحقیقاتی دمنتیا در بریتانیا و کالج دانشگاه لندن، از این یافته های هیجان انگیز استقبال کرد، اما خواستار احتیاط درباره آن شد.

نمی توانید بگویید که حالا یک آزمایش قطعی برای بیماری احتمالی آلزایمر در دسترس است.

دکتر رزا سانچو، رئیس پژوهش در تحقیقات آلزایمر برتانیا گفت که کار های بعدی باید در مقیاس بزرگ تر انجام شود که آن هم باید قبل از استفاده پزشکان و تشخیص در بیمارستان باشد. این تحقیقات نشان می دهد که سطح پروتئین پی-تائو p-tau) 217) در مراحل اولیه بیماری بالا می رود. تصور می شود که رشد گره های تائو با کاهش درک شناختی ارتباط نزدیکی دارد.

در حال حاضر، اسکن ها و آزمایشات مایع نخاعی تنها راه تشخیص تغییرات مغزی است که قبل از بروز علائم زوال عقل آلزایمر رخ می دهد. اما این روش ها گران و آزاردهنده اند. گروه دانشگاه لوند با اندازه گیری سطح پروتئین پی-تائو217 در خون، یک نشانگر زیستی مبتنی بر خون و بسیار دقیق را برای تشخیص بیماری آلزایمر شناسایی کردند.

محققان آمریکایی دردانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن همچنین دریافتند که مشاهده پی-تائو 217 در خون می تواند تصویری از این بیماری را به وضوح یک اسکن مغز (پی ای تی PET) به ما بدهد. دکتر راندال باتمن گفت که یافته های تیم واشینگتن از این ایده پشتیبانی می کند که ایزوفرم تائو در خون برای تشخیص و بررسی آسیب شناسی بیماری آلزایمر مفید است و می تواند جایگزین تصویربرداری پرهزینه پی ای تی PET شود.

منبع: ایندیپندنت

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرادید
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6363

به "آزمایش خون و تشخیص زودهنگام آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش خون و تشخیص زودهنگام آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید