آشنایی با وانت اریسان و نکات مثبت و منفی این خودرو

به گزارش اکسپرس بلاگ، وانت اریسان یکی از محصولات نسبتا جدید شرکت ایران خودرو به شمار می رود. خودرویی مختص به حمل بار که قرار است جایگزین خودروی قدیمی و پر کاربرد این شرکت یعنی وانت باردو یا پیکان شود. بنابر ادعای طراحان وانت اریسان این خودرو قرار است در عمل نسخه ای بهینه شده و ارتقا یافته از وانت پیکان باشد. ادعایی که خود محل بحث و بررسی است.

آشنایی با وانت اریسان و نکات مثبت و منفی این خودرو

اگر نگاه دقیقی به ابعاد و زوایا یا ظاهر و باطن وانت اریسان داشته باشیم به این نکته پی می بریم که بخش اعظم فرآیند بهینه سازی و مدرن سازی این خودرو در مشخصات ظاهری آن نمود می یابد و در بخش فنی، تفاوت انقلابی و بنیادینی را نسبت به مشخصات داخلی وانت پیکان شاهد نیستیم. هرچند که نباید کتمان کرد بهبودهای اندکی هم در این بخش از قضیه به چشم می خورد. بهبودهایی که بیش از هر چیز خود را در حداکثر حجم بار قابل حمل توسط این خودروی مختص به باربری نشان می دهد.

مشخصات فنی وانت اریسان

در وانت اریسان شاهد استفاده از موتور OHVG II چهار سیلندر و هشت سوپاپه با بهره مندی از گنجایش 1696 سی سی هستیم. موتوری مبتنی بر سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای که حداکثر توانی معادل 140 نیوتن متر با احتساب 5250 دور در دقیقه را به نمایش می گذارد و از حداکثر گشتاوری معادل 140 نیوتن متر با احتساب 3000 دور در دقیقه برخوردار است.

البته وانت اریسان در مدل دوگانه سوز نیز تولید شده است که در صورت گازسوز بودن و استفاده از گاز به عنوان سوخت اصلی، نسبت به مدل بنزینی از حداکثر توان و حداکثر گشتاور کمتری بهره می برد. به گونه ای که حداکثر توان و حداکثر گشتاور این مدل در صورت مصرف گاز به ترتیب روی ارقام 73 اسب بخار با احتساب 5250 دور در دقیقه و 128 نیوتن متر با احتساب 3000 دور در دقیقه واقع شده است.

مشخصات یاد شده موجب می گردد که وانت اریسان بتواند در مجموع به حداکثر سرعتی معادل 160 کیلومتر در ساعت (در مدل گازسوز 145 کیلومتر در ساعت) دست یابد و شتاب صفر تا صدی معادل 12.7 ثانیه (در مدل گاز سوز 14 ثانیه) را به نمایش بگذارد. البته تجربه نشان داده است که در خودرو های ایرانی شاخص حداکثر سرعت قابل دستیابی تنها یک عدد است و در عمل باید روی سرعتی کمتر از میزان اعلام شده حساب باز کرد.

با این اوصاف می توان ادعا کرد که به لحاظ بهره مندی از مشخصات فنی و قدرت و توان داخلی، تفاوت چشمگیری میان وانت اریسان با نسخه پیکاپ خودروی پیکان وانت یا همان باردو مشاهده نمی گردد.

در واقع تنها تفاوت موجود در این زمینه آن است که گنجایش موتور به کار رفته در این خودرو حدود 100 سی سی از موتور به کار رفته در کلاس های معمول خودروی باردو بیشتر است. این در حالی است که وزن وانت اریسان (بدون احتساب سرنشین یا بار اضافی) چیزی در حدود 280 کیلوگرم بیشتر از خودروی باردو است؛ بنابراین تفاوت موجود میان گنجایش موتور این دو خودرو و فزونی نسبی وانت اریسان در این زمینه آن چنان که باید به چشم نمی آید.

حال می توان سایر مشخصات فنی وانت اریسان را در قالب جدول زیر مشاهده کرد و در عمل به این نتیجه رسید که ادعای بهینه و به روز شدن توانایی ها و قابلیت های این خودرو نسبت به باردو یا همان نمونه های بازنشسته شده از پیکان وانت لااقل در بحث مشخصات فنی محل چندانی از اعراب ندارد.

مشخصات فنی وانت اریسان
حجم موتور1696 سی سی
حداکثر توان موتور حین استفاده از بنزین86 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
حداکثر توان موتور حین استفاده از گاز73 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور حین استفاده از بنزین140 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور حین استفاده از گاز128 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ8
نوع سوخت سازگار با خودرو بنزین بدون سرب اکتان 95 یا گاز طبیعی سی ان جی
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگییورو 4
حداکثر سرعت قابل دستیابی160 کیلومتر در ساعت (بنزین) - 145 کیلومتر در ساعت (گاز)
شتاب صفر تا صد12.7 ثانیه (بنزین) - 14 ثانیه (گاز)
سیستم انتقال قدرتدستی پنج سرعته
میزان مصرف سوخت برون شهری7.33 لیتر در هر صد کیلومتر (بنزین) - 37.34 متر مکعب (گاز)
میزان مصرف سوخت ترکیبی9.25 لیتر در هر صد کیلومتر (بنزین) - 9.29 متر مکعب (گاز)
طول خودرو به میلی متر طول خودرو 4680 - طول اتاق بار 1766
عرض خودرو به میلی مترعرض خودرو 1720 - عرض اتاق بار 1358
ارتفاع خودرو به میلی متر ارتفاع خودرو 1465 - ارتفاع دیواره اتاق بار 435
فاصله بین دو محور چرخ های جلو و عقب2671 میلی متر
وزن خودرو1240 کیلوگرم (بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی)
حداکثر وزن مجاز به کیلوگرمحداکثر وزن مجاز خودرو 1990 - حداکثر وزن بار با دو سرنشین 750
گنجایش مخزن سوخت52 لیتر بنزین - 70 لیتر گاز
حجم فضای صندوق عقبحداکثر وزن بار با دو سرنشین 750 کیلوگرم - حداکثر وزن بار بدون سرنشین 600 کیلوگرم

قابلیت ها و امکانات وانت اریسان

مسلما خریداران خودرو های باربری نظیر وانت چندان به بهره مندی این قبیل خودرو ها از امکانات روز و قابلیت های رنگارنگ و چشمگیری که در خودرو های سواری مشاهده می گردد نیستند و بیش از هر چیز به میزان قدرت و توانایی جا به جایی بار توسط این خودرو ها اهمیت می دهند. بنابر ادعای طراحان وانت اریسان، حداکثر وزن باری که این خودرو همراه با دو سرنشین خود قادر به حمل آن است چیزی برابر با 750 کیلوگرم خواهد بود. در واقع آن ها معتقدند که این خودرو قادر است در حدود 335 کیلوگرم بیش از وانت باردو بار حمل کند. به هر حال فارغ از رقم دقیق این فزونی، می توان اعتراف کرد که ظرفیت حمل بار توسط وانت اریسان بیش از باردو است و این موضوع می تواند یکی از تفاوت های مهم موجود میان این دو خودروی هم خانواده لقب گیرد.

افزون بر آن در وانت اریسان شاهد به کارگیری امکانات و طراحی قابلیت هایی هستیم که در خودروی باردو یا پیکان وانت مشاهده نمی شد. به عنوان مثال در وانت جدید شرکت ایران خودرو فرمان هیدرولیک جای فرمان معمولی را گرفته و روانی و راحتی بیشتری را برای هدایت این خودرو در اختیار رانندگان آن قرار داده است.

علاوه بر آن اکنون شاهد اضافه شدن قابلیت خنک کنندگی به بخش جلوی سیستم ترمز دیسکی این خودرو هستیم و برای حفاظت از سرنشینان، صندلی های وانت جدید ایران خودرو نیز به کیسه های ایمنی هوا مجهز شده است. در کنار این موضوع شاهد آن هستیم که رینگ های فولادی 13 اینچی موجود در وانت قدیمی ایران خودرو در نسخه جدید این محصول به رینگ های فولادی 15 اینچی تبدیل شده و شیشه بالابر های برقی نیز جای نمونه مشابه دستی در باردو را گرفته است.

در مجموع اگر بتوان موارد یاد شده را در کنار ویژگی ها و امکانات دیگری نظیر وجود چراغ خطر سوم، چراغ سقفی، سیستم صوتی مبتنی بر دو بلندگو و مجهز به قابلیت پخش ام پی تری، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر و کمربند های ایمنی سه نقطه ای مجهز به قابلیت تنظیم ارتفاع را به عنوان قابلیت ها و امکانات مهم قلمداد کرد، می توان ادعا نمود که وانت اریسان نسبت به وانت باردو از لحاظ بهره مندی از امکانات و قابلیت های مهم پیشرفت داشته است. چرا که عمده تفاوت موجود میان وانت قدیمی و نسخه جدید از وانت ایران خودرو در بحث قابلیت ها و امکانات، به همین مواردی باز می گردد که به آن ها اشاره شد.

مشخصات ظاهری وانت اریسان و قیمت این خودرو

همان گونه که در بخش نخست این متن هم به آن اشاره شد، عمده تفاوت های موجود میان وانت اریسان و وانت باردو در ظاهر این دو محصول نمود می یابد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در طراحی شکل و شمایل این وانت خلاقیت چندان قابل ذکری صورت نگرفته است و سوای برخی جزییات نه چندان قابل توجه، ظاهر این خودرو در بخش جلو بسیار به نمای جلوی پژو پارس شبیه است. در واقع هر آن چه که در طراحی شکل و شمایل وانت پراید مشاهده می گردد را در نوع طراحی ظاهری وانت اریسان نیز می توان مشاهده کرد.

در بخش پشت این خودرو نیز شاهد رویارویی با نمایی کاملا ساده و بسیار کم جزییات هستیم که حتی در مواردی در رقابت با طراحی بخش پشت باردو نیز سربلند بیرون نمی آید. در واقع می توان گفت شکل و شمایل تیز، مستطیلی و خالی از عمق و ظرافت بخش پشتی وانت اریسان کاملا توی ذوق می زند و در عین بازتاب دادن بی سلیقگی طراحان این خودرو، آن حالت جمع و جور و بی شیله پیله قسمت عقب باردو را هم بازتاب نمی دهد.

با این حال در طراحی فضای داخلی وانت اریسان شاهد عملکرد بهتری هستیم. اگرچه نوع طراحی داشبورد و کنسول اصلی این خودرو شباهت فراوانی به موارد مشابه در پژو پارس دارد و طراحان این خودرو زحمت چندانی برای خلق یک طرح کاملا جدید در این زمینه به خود نداده اند، اما می توان ادعا کرد که وانت اریسان چه از نظر زیبایی حاکم بر فضای داخل کابین و چه از نظر راحت تر و جادارتر بودن این فضا کاملا نسبت به وانت باردو برتر است. البته به دلیل قرار دریافت لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد، سرنشین این صندلی نسبت به راننده فضای کمتر و تنگ تری را برای نشستن در اختیار دارد.

در حال حاضر مدل دوگانه سوز وانت اریسان به طور متوسط از قیمتی معادل 29 میلیون تومان برخوردار است. هر چند که تفاوت های موجود میان این خودرو با نمونه قدیمی تر آن یعنی وانت باردو به آن اندازه نیست که از چنین قیمت گزافی برخوردار باشد، اما نبود رقابت در بازار خودرو های باربر هم رده و نسبتا هم قیمت موجب می گردد که وانت اریسان بسیار بیش از آن چه استحقاقش را دارد مورد توجه قرار گیرد. مسلما در رقابت با معدود رقیبانی همچون وانت پراید و وانت زامیاد، وانت اریسان حکم آن فرد یک چشمی را دارد که می تواند در شهر کوران شانس مناسبی برای رسیدن به پادشاهی داشته باشد!

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: setare.com
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11466

به "آشنایی با وانت اریسان و نکات مثبت و منفی این خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با وانت اریسان و نکات مثبت و منفی این خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید