آموزش عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی

به گزارش اکسپرس بلاگ، اگر دکمه های ماشین لباسشویی شما کار نمی نمایند، احتمالا برد دستگاه خراب شده است. در این شرایط بهتر است هر چه زودتر برای تعمیر برد ماشین لباسشویی خود دست به کار شوید. اگر نمی دانید از کجا آغاز کنید با ما همراه باشید تا نحوه تعمیر و تعویض برد لباسشویی را آنالیز کنیم.

آموزش عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی

گاهی پیش می آید که برنامه ای را برای شستشوی ماشین لباسشویی تنظیم می کنید اما دستگاه طبق برنامه پیش نمی رود. در این صورت مطمئنا برد ماشین لباسشویی شما احتیاج به تعمیر دارد. در ادامه با علائم خرابی و نحوه تعمیر برد ماشین لباسشویی آشنا خواهیم شد.

اگر در زمینه تعمیر برد ماشین لباسشویی و سایر ایرادات دستگاه، احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، می توانید از طریق شماره 1471 یا ثبت سفارش در صفحه تعمیر ماشین لباسشویی با تعمیرکاران و متخصص خبرنگاران در تماس باشید.

نکات کلیدی

  • خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی به دلایلی مانند نوسانات جریان برق، ورود آب به قسمت های داخلی برد، سوختن سیم کشی داخلی ماشین و سوختن برد اتفاق می افتد.
  • هزینه تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی به مدل و برند آن بستگی دارد.
  • برای تعمیر برد ماشین لباسشویی و تست خرابی آن بهتر است قبل از هرکاری آن را با مولتی متر تست کنید.

خرابی برد ماشین لباسشویی و علائم آن

معمول ترین نشانه خرابی برد که منجر به تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی می گردد، این است که ماشین شما حتی زمانی که به برق وصل است روشن نمی گردد.

اگر دکمه های ماشین را فشار می دهید ولی هیچکدام کار نمی نمایند یا ماشین بلافاصله خاموش می گردد باید هر چه زودتر برای تعمیر برد ماشین لباسشویی خود اقدام کنید.

همه وسایل الکترونیکی دارای قطعه ای به نام برد هستند. برد مهم ترین قطعه در هر وسیله الکترونیکی است و نقش اصلی در کارکرد دستگاه دارد. برد الکترونیکی صفحه ای از جنس پلاستیک است که قطعاتی مانند خازن، مقاومت و ترانزیستور روی آن مونتاژ شده اند.

برد ماشین لباسشویی مدار الکترونیکی کوچکی است که بیشتر عملنمودهای دستگاه را کنترل می نماید. وظیفه اصلی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی انتقال پیغام هایی مانند روشن و خاموش شدن و تنظیم برنامه شستشو به ماشین است.

برخی اجزای ماشین لباسشویی از طریق برد الکترونیکی کنترل می شوند. برای مثال پمپ تخلیه، سرعت سنج، سنسور دما، دریچه های ورودی آب سوئیچ فشار، سنسور سطح آب، موتور، قفل درب و خازن قدرت تحت کنترل برد ماشین لباسشویی هستند.

این قطعه نقش مهمی در عملکرد ماشین لباسشویی دارد و خرابی آن به مسائل جدی تر منجر خواهد شد. برای حل مسائلی که ذکر کردیم باید با نحوه تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی آشنا باشید در غیراینصورت ممکن است با دستکاری این قطعه، متحمل هزینه سنگینی بابت تعمیرات کلی دستگاه شوید.

نصب و تعمیر ماشین لباسشویی را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • اعزام تعمیرکار لباسشویی به منزل
  • تعویض فیلترهای لباسشویی
  • سرویس و جرم گیری لباسشویی
  • تعویض لاستیک درب لباسشویی
  • برطرف لرزش ماشین لباسشویی
  • تعمیر تایمر لباسشویی

نصب و تعمیرات تخصصی ماشین لباسشویی با تیم خبرنگاران

نصب و تعمیر ماشین لباسشویی را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • اعزام تعمیرکار لباسشویی به منزل
  • تعویض فیلترهای لباسشویی
  • سرویس و جرم گیری لباسشویی
  • تعویض لاستیک درب لباسشویی
  • برطرف لرزش ماشین لباسشویی
  • تعمیر تایمر لباسشویی

نصب و تعمیرات تخصصی ماشین لباسشویی با تیم خبرنگاران

در ادامه برخی علائمی که نشان می دهند برد کنترل ماشین لباسشویی شما خراب شده را شرح می دهیم.

  • ماشین لباسشویی وارد چرخه شستشو و چرخش نمی گردد.
  • همه یا برخی از چراغ ها به طور متناوب روشن می شوند و چشمک می زنند.
  • چرخه ماشین لباسشویی متوقف نمی گردد. یعنی شستشو بدون توقف در زمان مشخص شده ادامه پیدا می نماید.
  • درام یا لگن نمی چرخد یا خیلی آهسته می چرخد.
  • ممکن است کد خطایی نمایش داده گردد که نشان می دهد برد الکترونیکی ماشین معیوب است.
  • ماشین لباسشویی آب را تخلیه نمی نماید یا زمانی که آن را برای تخلیه تنظیم ننموده اید، تخلیه می گردد.

مراحل تعمیر برد ماشین لباسشویی

خرابی برد ماشین لباسشویی دلایل مختلفی دارد. نوسانات جریان برق، ورود آب به قسمت های داخلی برد، سوختن سیم کشی داخلی ماشین و سوختن برد همگی از دلایل از کار افتادن برد ماشین لباسشویی هستند.

برای اینکه مطمئن شوید برد ماشین لباسشویی شما خراب شده است یا خیر، برترین کار تست آن است. باید قبل از تعویض یا تعمیر برد لباسشویی آن را تست کنید و مطمئن شوید که مشکل دارد. متأسفانه در بیشتر موارد تست و تعمیر برد ماشین لباسشویی سخت است و باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

در ادامه مبحث عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی، با نحوه تست برد ماشین لباسشویی از طریق مولتی متر آشنا می شویم.

  • برد کنترل را در ماشین لباسشویی خود پیدا کند. این قطعه معمولاً در بیشتر ماشین های لباسشویی در پشت صفحه کنترل واقع شده است.
  • با استفاده از مولتی متر تداوم بین پایانه های روی برد را آنالیز کنید.
  • اگر تداوم را مشاهده کردید احتمالا برد کنترل مسئله ای ندارد.
  • اگر تداومی نمی بینید برد الکترونیکی ماشین لباسشویی شما خراب شده است و باید برای تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیرات ماشین لباسشویی!

نحوه تعویض و تعمیر برد در ماشین لباسشویی

تست و تعمیر برد ماشین لباسشویی مانند سایر لوازم خانگی معمولا سخت است. یادگیری و آموزش تعمیر برد لباسشویی مستلزم صرف وقت و کسب مهارت است. در ادامه مباحث آموزشی تعمیر برد را به طور خلاصه بیان می کنیم.

برای تعمیر برد ماشین لباسشویی باید داخل کنترل پنل را آنالیز کنید. چک کنید که هیچ سیمی آسیب ندیده یا ساییده نشده است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  • ماشین لباسشویی را از برق بکشید.
  • دو پیچ پشت ماشین که پنل بالایی را در جای خود نگه می دارند را باز نموده و درپوش را بردارید.
  • محل اتصال برق در پشت صفحه کنترل را پیدا کنید و مطمئن شوید که اتصال شل نیست و هیچ سیمی ساییده نشده است.
  • تمام سیم های پشت پنل کنترل را آنالیز کنید تا مطمئن شوید نشانه ای از سایش و پارگی وجود ندارد.
  • در برخی موارد، ممکن است تعمیر برد ماشین لباسشویی کارساز نباشد و شما مجبور شوید برد را تعویض کنید.

هزینه تعمیر برد لباسشویی

به طور کلی هزینه تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی به برند دستگاه بستگی دارد. برای مثال در انواع ماشین لباسشویی ایرانی، هزینه تعمیر برد به مراتب کمتر از برندهای خارجی است. بعلاوه بسته به مدل دستگاه، تعویض برد کنترل لباسشویی می تواند پرهزینه باشد.

در برخی موارد کل کنترل پنل باید تعویض گردد. در موارد دیگر ممکن است فقط اجزای خاصی احتیاج به تعویض داشته باشند.

عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی با تیم خبرنگاران

مراحل عیب یابی کنترل پنل ماشین لباسشویی

برای عیب یابی برد لباسشویی مراحل زیر را به دقت دنبال کنید. اگر در هر مرحله احساس کردید دانش و اطلاعات کافی برای ادامه تعمیرات را ندارید بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: علت جمع شدن آب در لباسشویی خاموش و نحوه برطرف آن

1. منبع برق را آنالیز کنید

اگر کنترل پنل ماشین لباسشویی شما کار نمی نماید شاید فراموش نموده اید دستگاه را به برق وصل کنید. با یاری ولتاژسنج مطمئن شوید که ماشین لباسشویی شما به برق وصل است و پریز برق کار می نماید. بعلاوه باید مدارشکن را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که خاموش نشده باشد.

اگر همه چیز خوب به نظر می رسد ماشین لباسشویی را به مدت 60 ثانیه از برق بکشید و دوباره آن را به برق وصل کنید. اگر مشکل حل نشد برای عیب یابی ماشین لباسشویی راهکار بعدی را امتحان کنید.

2. مدارشکن را چک کنید

بعد از اینکه مطمئن شدید ماشین لباسشویی شما به برق وصل است، اما هنوز روشن نمی گردد قبل از تعمیر برد ماشین لباسشویی، مدار شکن را آنالیز کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ماشین لباسشویی خود را به پریز برق وصل کنید.
  • از جعبه فیوز کلیدی را که ماشین لباسشویی شما را کنترل می نماید پیدا کنید.
  • سوئیچ مربوط به ماشین لباسشویی را به مدت 30 ثانیه خاموش کنید و آن را به حالت روشن برگردانید.
  • در مرحله آخر دکمه پاور ماشین لباسشویی خود را فشار دهید تا ببینید آیا کنترل پنل فعال می گردد یا خیر.

3. آنالیز کنید که قفل کودک فعال است یا خیر.

قفل کودک یک ویژگی ایمنی است که تمام دکمه های کنترل پنل بجز دکمه پاور را قفل نگه می دارد. این کار برای جلوگیری از تغییر تنظیمات ماشین از طریق بچه ها در حین چرخه شستشوی لباس ها است.

اگر دکمه روشن و خاموش ماشین تنها دکمه روی صفحه کنترل است که کار می نماید، ممکن است قفل کودک تصادفی فعال شده باشد و همین امر مانع از روشن شدن ماشین لباسشویی شما شده است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم راهنمای فعال و غیبرطرفال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی سامسونگ، فعال سازی قفل کودک ماشین لباسشویی بوش و فعال کردن قفل کودک لباسشویی پاکشوما را مطالعه فرمایید.)

جمع بندی

نقش برد الکترونیکی تنظیم و کنترل عملکرد اجزای ماشین لباسشویی در زمان مناسب است. این قطعه سنسورها را در سراسر ماشین لباسشویی کنترل می نماید؛ بنابراین خرابی آن می تواند کل دستگاه را از کار بیندازد. از این رو تعمیر برد لباسشویی در سریع ترین زمان اهمیت ویژه ای دارد.

قبل از تعمیر برد ماشین لباسشویی بهتر است آن را با مولتی متر تست کنید. با این کار مطمئن می شوید که خراب شده است یا خیر و احتیاج به تعمیر یا تعویض دارد. در بیشتر موارد تعمیر برد ماشین لباسشویی سخت و پرهزینه است. بنابراین پیشنهاد می گردد قطعه کلا تعویض گردد.

سوالات متداول

علت خرابی برد کنترل لباسشویی چیست؟

ترانزیستورهای موجود در برد کنترل به علت نوسانات برق، الکتریسیته ساکن و کهنه شدن در معرض آسیب هستند. ترانزیستورها اغلب اولین قسمت از برد کنترل هستند که خراب می شوند.

چگونه می توان برد مدار ماشین لباسشویی را ریست کرد؟

برای تنظیم مجدد برد الکترونیکی ماشین لباسشویی، کلید مدار یا فیوز ماشین لباسشویی را خاموش کنید یا ماشین لباسشویی را به مدت 2 دقیقه از برق بکشید.

برد اصلی ماشین لباسشویی چیست؟

برد مدار ماشین لباسشویی برد مدار چاپی (PCB) است. بردی با قطعات الکتریکی برای کنترل ماشین . تقریباً هر عملکردی که ماشین لباسشویی انجام می دهد از طریق برد مدار کنترل می گردد.

آیا همه ماشین های لباسشویی دکمه ریست دارند؟

بیشتر ماشین های لباسشویی تازه دارای ویژگی تنظیم مجدد هستند که به شما امکان می دهد بعد از مواجهه با کد خطا، ماشین لباسشویی را ریست کنید. دلایلی که باید لباسشویی ریست گردد عبارت است از نوسان برق، بارهای نامتعادل یا قطع برق.

منبع: آچاره
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 27301

به "آموزش عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آموزش عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش عیب یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید