آیا میدانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، شاید باورکردنی نباشد اما استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی بهترین روش استخدام و یکی از مؤثرترین راه ها برای پیدا کردن بهترین استعدادها است. شما می توانید به وسیله ایجاد انگیزه برای کارکنان فعلی خود از آن ها بخواهید تا در اطراف خود جست وجو نموده و بهترین استعدادها را به شما معرفی نمایند. در نظر داشته باشید که در حال حاضر بیشتر شرکت ها از این شیوه برای جذب و استخدام صحیح کارمند استفاده می نمایند. و به نوعی به شیوه محبوب آن ها تبدیل شده است. زیرا استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی سبب شده تا هزینه و زمان استخدام کاهش یابد. از طرفی به صورت غیرمستقیم در حفظ کارمندان فعلی نیز مؤثر باشد.

آیا میدانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟

در ادامه به تمام مواردی که شما نیاز دارید تا درباره استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی بدانید اشاره شده. علاوه براین به صورت کامل در خصوص مزایای آن شرحاتی داده می گردد. همچنین درباره چگونگی اجرا و انجام این نوع استخدام نیز شرحات کاملی ارائه خواهد شد. سرفصل هایی که در این مقاله مورد آنالیز قرار می گیرد عبارت است از :

  • منظور از استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی چیست؟
  • چرا تأمین منابع انسانی به وسیله کارکنان مهم و بهترین روش استخدام است؟+آمار
  • مزایا و معایب استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی
  • ساخت یک برنامه مؤثر جذب نیرو به وسیله کارکنان
  • منظور از استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی چیست؟

استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی یک برنامه ساختاری و نظام مند است که شرکت ها و سازمان ها برای پیدا کردن استعدادهای برتر از آن استفاده می کنند. شرکت ها به کارمندان خود اعلام می کنند که به چه نیرویی نیاز دارند و از آن ها می خواهند تا در اطرافیان خود جست وجو کنند و بهترین افراد را به شرکت معرفی کنند. البته شرکت نیز برای کارمندان خود بابت این جذب نیرو، مزایا و پاداشی را در نظر می گیرد. این پاداش ها مانند یک عامل انگیزشی عمل نموده و سبب می گردد تا بهترین نتایج حاصل گردد. عوامل انگیزشی کارمندان شامل پاداش های نقدی یا مرخصی های با حقوق است. به این ترتیب کارمندان تمام کوشش خود را می کنند تا بهترین افراد را به وسیله ارتباطات و شبکه های محبت آمیز خود پیدا نموده و به شرکت معرفی کنند. این روش بهترین برنامه استخدام است.

چرا تأمین منابع انسانی به وسیله کارکنان مهم است و بهترین روش استخدام محسوب می گردد؟+آمار

کاهش هزینه با استخدام به وسیله کارمندان فعلی

اولین دلیلی که سازمان ها را مجاب می نماید تا تأمین منابع انسانی خود را به وسیله کارکنان فعلی انجام دهند افزایش هزینه های استخدام و همچنین حفظ استعدادهای برتر است زیرا در این دوره از زمان به دست آوردن نیروی مناسب و حفظ آن دشوارتر از همواره است. دلیل دیگر این است که امروزه نحوه جذب نیرو در مقایسه با چندین سال پیش تغییر نموده است و نامزدها یا همان کسانی که به دنبال شغل هستند قدرت بیشتری دارند. بدین معنا که یک سازمان دیگر یک استعداد را استخدام نمی نماید بلکه آن استعداد است که یک سازمان را به سمت خود می کشاند.

حفظ فرهنگ سازمانی به وسیله استخدام به یاری کارمندان

دلایل دیگری همچون شناخت کارکنان فعلی از سازمان و نیازهای آن باعث می گردد تا افرادی را که مناسب سازمان نیستند کنار بگذارند و باعث پایین آمدن هزینه و کاهش اتلاف زمان شوند. همچنین وقتی شما از کارمند خود می خواهید تا استخدام کارمند جدید به وسیله او صورت گیرد، کارمند شما تمام کوشش خود را می نماید تا بهترین استعداد را با توجه به شرایط سازمان به شما معرفی کند و این یعنی بهینه کردن بعضی از امور مرتبط با تأمین منابع انسانی یک سازمان. در ادامه نگاهی به آمار و ارقام در زمینه استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی می اندازیم و بیشتر با اهمیت این موضوع آشنا می شویم.

استفاده از سرمایه اجتماعی کارکنان در بهترین روش استخدام

فرض کنید هر کارمند در شبکه های اجتماعی و اطرافیان خود با 150 نفر در تماس باشد، حال اگر یک سازمان به صورت میانگین دارای 100 کارمند باشد پس با 15000 نامزد احتمالی برای استخدام روبه رو است. اگر فقط 1 درصد از این افراد شرایط استخدام را داشته باشند شرکت به صورت بالقوه می تواند با 150 گزینه استخدامی روبه رو گردد. نامزدهای معرفی شده سریع تر از متقاضیان به وسیله سایت یا تابلوهای تبلیغاتی پیدا می شوند. افرادی که به وسیله کارمندان معرفی می شوند معمولاً تا 29 روز، افرادی که به وسیله تابلوهای تبلیغاتی برای استخدام اقدام می کنند معمولاً تا 39 روز و افرادی که به وسیله سایت ها برای استخدام اقدام می کنند معمولاً تا 55 روز زمان نیاز دارند تا آغاز به کار کنند.

اگر همچنان قانع نشدید که استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی یکی از بهترین گزینه ها است پس به دقت به این آمار توجه کنید

آمار موفقیت بهترین روش استخدام به وسیله کارکنان فعلی

افرادی که به وسیله کارمندان شرکت جذب می شوند به نسبت دارای رضایت شغلی بیشتری بوده و مدت زمان بیشتری را در شرکت باقی می مانند؛ 46 درصد بیش از یک سال، 45 درصد بیش از 2 سال و 47 درصد بیش از 3 سال. همچنین 67 درصد از استخدام کنندگان و کارفرمایان گفته اند که فرایند استخدام کوتاه تر بوده و همچنین 51 درصد از آن ها اذعان داشتند که استخدام در این روش برای آن ها ارزان تر تمام شده است. آمار هم نشان می دهد این برنامه، بهترین روش استخدام است.

مزایا و معایب بهترین روش استخدام- به وسیله معرفی کارکنان فعلی

تأمین منابع انسانی به وسیله کارکنان شرکت مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره می گردد. شاید با دانستن این مزایا دیگر به فکر استخدام به وسیله گزینه دیگری نباشید و فقط استخدام ها را از این شیوه انجام دهید. البته باید یادآور شد که هر شیوه معایبی هم دارد که در سرانجام همین سرفصل به معایب آن هم اشاره می گردد. مزایای بهترین روش استخدام یعنی استخدام کارمند به وسیله کارکنان فعلی عبارت اند از :

افزایش کیفیت استخدام

کارمندان فعلی شما شناخت و تجربه کامل از فرهنگ، رسالت و چشم اندازهای شرکت شما دارند و این به این معناست که راحت تر می توانند نامزدهایی را انتخاب کنند که بهترین هماهنگی را با شرکت شما داشته باشد. استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی یک روش عالی برای نزدیک شدن به نامزدهای منفعل است و از آنجا که نامزدهای منفعل بهترین نامزدهای شغلی هستند پس رسیدن به آن ها می تواند کیفیت استخدام را افزایش دهد.

افزایش نرخ حفظ کارمندان

این مزیت را می توان از دو منظر آنالیز کرد، منظر اول درباره کارمندان فعلی و منظر دوم درباره کارمندانی که استخدام می شوند. وقتی شما از کارمندان فعلی می خواهید که در استخدام افراد جدید به شما یاری کنند و برای این کار به آن ها پاداش می دهید در حقیقت انگیزه افراد را تقویت نموده و باعث می شوید که کارمند فعلی با رغبت بیشتری به کار خود ادامه دهد. از طرفی وقتی کیفیت استخدام افراد جدید به واسطه یاری از کارمندان فعلی افزایش یابد نتیجه آن است که حفظ کارمندان جدید راحت تر صورت می گیرد. زیرا بهترین استعداد با توجه به شرایط شرکت شما استخدام شده و همین امر احتمال حضور بیشتر کارمند جدید را افزایش می دهد.

کاهش زمان و هزینه استخدام

در خصوص این مزیت بارها و بارها صحبت شده و پرواضح است که استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی بسیار کم هزینه تر از تبلیغات های استخدامی در بیلبوردها و یا سایت های کاریابی است. همچنین سرعت انتشار خبر جذب نیرو در این شیوه بسیار بیشتر بوده و نامزدها سریع تر برای مصاحبه اقدام می کنند. از طرفی غربالگری کارمندان فعلی در میان نامزدهای استخدام به نوعی در زمان استخدام شرکت صرفه جویی ایجاد می نماید و هزینه کمتری را به دوش شرکت می گذارد.

قوی تر شدن برند شرکت

وقتی جذب نیرو به وسیله کارمندان فعلی صورت می گیرد، کارمندان فعلی به صورت غیرمستقیم برند شرکت و ماهیت آن را تبلیغ می کنند زیرا به نوعی احساس رضایت خود را نسبت به شرکت اعلام می کنند و می خواهند فرد دیگری را در آن مشغول به کار کنند پس نامزدها به گفته کارمندان توجه بیشتری می کنند و همین امر سبب قوی تر شدن برند شرکت می گردد.

همان طور که گفته شد این شیوه از استخدام کارمند مزایای متعددی دارد اما باید به نقاط ضعف آن هم اشاره نمود. ارجاعات بد همواره بازتاب بدی دارند، اگر کارمندی در معرفی نامزدی مردد باشد یا آن نامزد خود را در آن شغل حرفه ای نشان دهد اما در واقع ضعیف باشد، نمی تواند نتایج خوبی برای شرکت به همراه داشته باشد. ممکن است کارمندی دوست صمیمی یا همسر خود را برای استخدام معرفی کند و رد کردن آن ها سبب کاهش انگیزه کارمند فعلی گردد، این موارد جزء معایب این شیوه هستند.

ساخت یک برنامه مؤثر جذب نیرو به وسیله کارکنان فعلی

هر شرکتی می تواند برای تأمین منابع انسانی خود یک برنامه مؤثر جذب نیرو به وسیله کارکنان فعلی تهیه نموده و طبق آن عمل کند. اما باید توجه داشته باشید که چه چیزهایی در این برنامه مؤثر و کارآمد هستند و باید آن ها را رعایت کنید. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که کارمندان از آنچه شما به دنبال آن هستید کاملاً اطلاع دارند و می دانند که دقیقاً چه کسی و با چه خصوصیاتی می خواهد در مجموعه استخدام گردد. سعی کنید به وسیله ایمیل نیازهای شغلی را برای کارمندان شرح دهید و اگر نیاز بود پیوست هایی را درباره شغل و شرایط استخدام در اختیار آن ها قرار دهید. در ایمیل به صورت شفاف نیازهای خود را بیان کنید و سعی کنید هر هفته آن را برای کارمندان ارسال کنید.

چند اصل مهم را در استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی رعایت کنید

برنامه جذب به وسیله کارمندان شفاف باشد

و در عین حال برای کارمندان جذاب باشد(عوامل انگیزشی). در ایمیل ها حتماً به این موارد اشاره کنید : وظیفه شغلی، مقررات و الزامات کاری، دستمزد یا پاداش ارجاع و ضمیمه کردن دستورالعمل شغلی. همچنین می توانید یک فرم مناسب برای این امر تهیه کنید و تمام داده ها از کارمندان مختلف را در این فرم بیاورید.

در نظر داشته باشید که فرایند پذیرش را در برنامه جذب به وسیله کارمندان معین کنید

و علاوه بر اینکه استخدام به وسیله کارکنان را آسان می کنید باید کارکنان فعلی را بروز کنید تا کمترین تداخل در استخدام به وجود آید. همچنین از کارمندانی که نامزدهای مناسب معرفی نموده اند تشکر کنید و به آن ها پاداش دهید و با این کار انگیزه آن ها را بیشتر کنید. البته نیازی نیست که حتماً پاداش ها نقدی باشد و می تواند به صورت مرخصی یا تعطیلی مازاد باشد.

ثبت و دسته بندی اطلاعات متقاضیان معرفی شده

اطلاعات استعدادهایی که کارکنان به سازمان معرفی نموده اند باید به طور کامل ثبت شوند. این بانک رزومه سرمایه شما در منابع انسانی خواهد بود. دقت نمائید رزومه ها و اطلاعات ثبت شده باید قابلیت دسته بندی، فیلتر کردن، ارزشیابی و گزارش گیری داشته باشد. معمولا سازمان ها برای تسهیل دسته بندی رزومه ها و در کل تسهیل فرآیند استخدام از ابزارهای آنلاین مانند نرم افزار مدیریت فرآیند استخدام یا Applicant Tracking System استفاده می کنند.

همان طور که معین شد استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی یکی از بهترین شیوه ها برای جذب نیرو جدید است. مزیت های این شیوه به نسبت معایب آن بسیار بیشتر بوده و اگر این امر توسط یک برنامه مؤثر و دقیق اجرایی گردد می تواند تأثیرات بسیار مثبتی روی سازمان داشته باشد. استخدام به وسیله معرفی کارکنان فعلی سبب افزایش انگیزه در کارمندان فعلی شده و از طرفی افزایش کیفیت استخدام را به همراه دارد.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: مجله شنبه
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2230

به "آیا میدانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا میدانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید