اتاق تمیز تست حسگرهای فضایی اپتیکی گواهی اعتبارسنجی گرفت

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، اتاق تمیز پرتابل جهت تست حسگرهای فضایی اپتیکی پژوهشگران پژوهشکده سامانه های ماهواره که به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و ثبت اختراعات به ثبت رسیده بود، پیروز به دریافت گواهی اعتبارسنجی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران شد.

اتاق تمیز تست حسگرهای فضایی اپتیکی گواهی اعتبارسنجی گرفت

حامد بابائی، رئیس پژوهشکده سامانه های ماهواره در این باره گفت: قطعات و حسگرهای حساس اپتیکی و فضایی همیشه الزامات سخت گیرانه ای در ارتباط با شرایط تمیزی محیط دارند که عدم رعایت آن ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به آن قطعه یا حسگر وارد کند. از سوی دیگر، یکی از بهترین راه ها برای آزمودن برخی از المان ها و حسگرهای فضایی مثل حسگر ستاره یا حسگر خورشید، استفاده از ستارگان و خورشید موجود در آسمان واقعی است.

وی در تشریح اهمیت این طرح اختراعی افزود: تا به امروز به منظور تست این حسگرها در شرایط آزمایشگاهی هزینه های گزافی صرف پیاده سازی محیطی مشابه محیط آسمان واقعی شده است که در اغلب موارد، با توجه به پیچیدگی موجود، دقت اندازه گیری به اندازه کافی نبوده است. از این رو اختراع موجود این امکان را برای متخصصان فراهم می آورد که بدون از بین رفتن الزام مربوط به تمیزی و بدون افت کیفیت عملکرد، با صرف کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن، حسگرهای اپتیکی مدل های کیفی و فضایی را در محیط بیرون از آزمایشگاه مورد تست و آزمون قرار دهند.

رئیس پژوهشکده سامانه های ماهواره در خصوص دیگر مزایای این اختراع گفت: این اختراع با رویکردی کاملاً کاربردی و صنعتی و برای رفع یکی از مسائل رایج در صنعت فضایی ارائه شده است. علاوه بر این، سادگی پیاده سازی این محصول، هزینه کم بهره برداری و امکان انجام تغییرات در طراحی متناسب با نیاز کاربران مختلف، از دیگر مزایای این اختراع است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 14007

به "اتاق تمیز تست حسگرهای فضایی اپتیکی گواهی اعتبارسنجی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق تمیز تست حسگرهای فضایی اپتیکی گواهی اعتبارسنجی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید