آنالیز طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت طرحی را در کمیسیون فرهنگی تحت اسم اقتصاد فرهنگ و هنر در دست آنالیز داریم که بسیاری از مسائل هنرمندان در آن دیده می گردد.

آنالیز طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس

به گزارش ایسنا، غلامرضا منتظری در نشست با جمعی از نخبگان و فعالان هنر و رسانه مشهد، اظهار کرد: هر سال در روز خبرنگار مسائل خبرنگاران مطرح می گردد، اما دغدغه خبرنگاران در نگاه مدیران مسئله نیست، بلکه موضوع است. اگر دغدغه خبرنگار مسئله باشد باید حل گردد و حل مسئله سخت است. چه خوب می گردد که در روز خبرنگار سرمان را بالا گرفته و بگوییم اگر خبرنگاران 10 مشکل داشتند، اکنون به دو مشکل کاهش یافته است. نگاه ما هم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مسئله محور است و با پیگیری طرح نظام جامع رسانه و مطبوعات در پی این موضوع هستیم.

وی در رابطه با انتظارات هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از مجلس شورای اسلامی، اضافه نمود: در میان انتظاراتی که از عرصه فرهنگ داریم، با اعتبارات رابطه معناداری وجود ندارد. نمی خواهیم بگوییم که حوزه فرهنگ را پول تشکیل می دهد، اما نقش آفرینی از الزامات فرهنگ و هنر است که امکانات و اعتبارات می خواهد. بخشی از انتظارات هنرمندان مرتبط با مأموریت مجلس است و بخشی از آن خارج از مأموریت مجلس است، اما دغدغه، مطالبه و درد است که باید برای درمان آن فکر گردد. تا زمانی که به حوزه کادرسازی و آموزش نیرو که یک موضوع زیربنایی است توجه نکنیم، سخن از تحول در هنر شعاری بیشتر نخواهد بود. اکنون هرچه جلوتر می رویم چهره ها و شخصیت های تراز اول را کمتر در جامعه مشاهده می کنیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تربیت و آموزش نسل جوان، توضیح داد: اگر آموزش وجود نداشته باشد، جشنواره های سال جاری ما با سال های گذشته تفاوتی نخواهد کرد و محور آموزش باید نسل جوان باشد. اگر در پی تحول در سینما، تئاتر، موسیقی و ادبیات هستیم باید سرمایه گذاری بر روی نسل جوان اتفاق بیفتد. البته بخش خصوصی در حوزه فرهنگ بعضی مخاطراتی را دارد و در دنیا هم سپردن فرهنگ به بخش خصوصی مرسوم نیست، چراکه موضوع اندیشه در میان است و حاکمیت نسبت به اندیشه مسئولیت دارد، اما تصدی گری هم اتفاق خوبی نیست که دولت به صورت کامل فرهنگ را پیش ببرد و بدون بخش خصوصی، دولت پیروز نخواهد بود.

منتظری با اشاره به طرح اقتصاد فرهنگ و هنر، ادامه داد: طرحی را در کمیسیون فرهنگی تحت اسم اقتصاد فرهنگ و هنر داریم که خیلی از مسائل هنرمندان در آن دیده می گردد و باید به وسیله هنرمندان به ما یاری گردد و دغدغه ها بیان گردد تا طرح کامل گردد. اعتقاد دارم که شأن هنر فراتر از این است که شغل محسوب گردد، اما به خاطر مسائل مالی و معیشتی اصرار وجود دارد که هنر شغل محسوب گردد و هنرمند بتواند سرش را بالا بگیرد و بگوید هنرمند است که به این موضوع هم در طرحی که داریم، خواهیم پرداخت .

وی گفت: یکی از موضوعات تازه دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، احصاء کل قوانین فرهنگی و هنری مجلس از ابتدا تا کنون با هدف آسیب شناسی است، تا متوجه شویم که کدام قوانین دیگر کارکرد خود را از دست داده، کدام قوانین نیازمند بازنگری است و کدام قوانین نیازمند تتازه نظر و تصویب قانون تازه است. هنرمندانی که به مدد تجربه دریافتند که بعضی قوانین کارآمد نیست و یا خلاء قانون احساس می نمایند، به ما پیشنهاد نمایند تا در دستور کار قرار دهیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اختصاص بودجه های مربوط به هنر، اسم کرد: قبول داریم که بودجه سینمای ایران کافی نیست و کل بودجه سینمای ما با بودجه فیلمی مانند سیصد برابری می نماید و اعتبارات باید تقویت شد، اما سال جاری با تمام مسائلی که وجود داشت، کمیسیون فرهنگی مجلس در حد توان در حوزه صندوق حمایت از هنرمندان گام خوبی برداشت. در حوزه نشر و مطبوعات که یارانه کاغذ را شامل می شد هم با اینکه پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 100 میلیارد بود، 300 میلیارد به آن اضافه کردیم و 400 میلیارد برای این امر اختصاص دادیم. سال جاری هم حدود 700 میلیارد برای موسسات فرهنگی و هنری اختصاص دادیم که البته آن را هدفمند کردیم و در حال نوشتن آیین نامه برای آن هستیم تا بی فایده هزینه نگردد و هر موسسه فرهنگی که بخواهد بودجه دریافت کند باید کارنامه خود را ارائه کند و خروجی کارش را ببینیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15250

به "آنالیز طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید