تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه علوم پزشکی تهران 30 درصد بیشتر از درخواست بوده است
به گزارش اکسپرس بلاگ، عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بررسی 10 ساله دانشگاه نشان می دهد تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده 30 درصد بیشتر از درخواست دانشگاه است.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین راستا را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با آنالیز شرایط تحلیلی دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و در حین تحصیل و آشنایی با پروژه طولی سازی آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی برگزار گشت.
علیرضا همتی عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه به آنالیز تحلیل وضیعت دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و پیشرفت تحصیلی شان پرداخت و گفت: برای تحلیل از داده های سالنامه های آماری دانشگاه استفاده شد که به علت کلان بودن، نیاز به داده های کامل تر بود و از اطلاعات آموزشی ثبت شده در سیپاد استفاده شد.
وی ادامه داد: در این مطالعه 3 رشته دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و 3 رشته کارشناسی پرستاری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی از بدو ورود دانشجویان با تفکیک سن، جنس، معدل دیپلم، معدل آزمون های جامع، معدل سه درس اصلی (بیوشیمی، بلوک بافت، آناتومی)، رتبه پذیرفته شده در کنکور، میزان واحد و ترم قبولی و مشروطی در دوران تحصیل دانشجویان از سال 89 تا 98 در یک بازه 10 ساله، مورد آنالیز و آنالیز قرار گرفت، همچنین شرایط دانشجویان بین الملل نیز آنالیز شد.
همتی اظهار کرد: نگاهی به آمار 10 سال اخیر نشان می دهد همیشه تعداد دانشجوی درخواست شده از سوی دانشکده با تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده تفاوت داشته و 30 درصد بیشتر از تعداد اولیه بوده است، که باید در اعتبارات دیده و گنجانده شود چرا که اگر اعتبار اختصاص یافته به دانشگاه صرفا بر اساس دفترچه باشد به ضرر دانشگاه خواهد بود.
وی در خصوص توزیع جغرافیایی پذیرفته شدگان در سال 97 گفت: بیشترین ورودی های پزشکی با 21 درصد مربوط به استان تهران بود و بعد از آن با 24 درصد در مجموع به استان های زنجان، آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل بود، توجه و استفاده از این آمار در برنامه ریزی های فرهنگی مفید خواهد بود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تفکیک جنسیتی اجرا شده گفت: از سال 89 که دانشجویان به نسبت زنان بیش از مردان وارد رشته پزشکی شدند در سال 97 آمار ورودی در رشته پزشکی به 67 درصد مردان و 33 درصد زنان رسیده است.
در ادامه این جلسه عنایت اله شعبانی مدیر گروه زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پروژه طولی سازی آموزشی زبان انگلیسی در رشته پزشکی، شرحاتی را ارائه داد و گفت: این پروژه فرآیندی بود که با توجه به احساس نیاز دانشجویان پزشکی در سال های میانی تحصیل به تسلط بر زبان انگلیسی برای ترجمه، نگارش، ارتباط با بیمار بین الملل و.. داشتند، در دانشکده کلید خورد.
وی ادامه داد: بیشترین ارتباط دانشجویان پزشکی با گروه زبان در دو سال و نیم اول تحصیل و در قالب 6 تا 15 واحد است، که فاصله تا سرانجام فارغ التحصیلی زیاد است. هدف ما این است که 6 تا 15 واحدی که برای دانشجویان پزشکی ارائه می شود را در قالب تم طولی، در مدت زمان بیشتری تدریس کنیم و با توجه به این که بخشی از واحد های ارائه شده متون تخصصی مرتبط با دروس تخصصی پزشکی هستند که اگر با فاصله کوتاهی از دروس تخصصی ارائه شوند با یادگیری و اثرگذاری بهتری همراه خواهند بود.
مدیر گروه زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح دلایل طولی سازی آموزش زبان برای دانشجویان پزشکی گفت: آموزش مستمر ومداوم، بهبود کیفیت آموزش، افزایش ارتباط با بیمار در بخش بین الملل، پاسخ دهی به نیاز زبانی دانشجویان در مقاطع مختلف، متناسب سازی حجم محتوا و زمان آموزش از مهمترین دلایل برای آغاز این پروژه بود.
شعبانی با بیان که هیچ مدلی مشابه روش آموزش زبان که در کشور ما اجرا می شود، وجود ندارد گفت: علی رغم آنالیز و مطالعه شیوه تدریس زبان در دانشگاه های کشور های مختلف، الگوی مناسبی پیدا نکردیم و با مصاحبه با اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه به دنبال تدوین یک شیوه نامه و کوریکولوم مناسب هستیم.
وی با اشاره به همکاری اساتید گروه های آموزشی بالینی در تدریس زبان تخصصی و ارائه دروس به زبان انگلیسی گفت: مشابه این طرح به صورت پایلوت در دانشکده دندانپزشکی و با همکاری اساتید دانشکده دندانپزشکی و اساتید گروه زبان اجرا شد که یک تجربه پیروز بود.
شهریار نفیسی در جمع بندی جلسه هیات رئیسه در خصوص تحلیل شرایط دانشجویان، پیشنهاد داد: پروژه ای در سطح دانشکده تعریف شود و عملکرد دانشجویان در حین تحصیل و فراغت از تحصیل مورد آنالیز قرار گیرد و نخبگانی که وارد دانشکده می شوند چه شرایطی پیدا می کنند و ایا به اهدافی که مد نظر دانشکده بوده رسیده اند.
لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی با بیان اینکه تربیت پزشکی که فعالیت در عرصه طبابت داشته باشد عمده هدف دانشکده پزشکی است؛ شرح داد: برای تحلیل شرایط دانشجویان، بهتر است در قالب یک طرح عملکرد و شرایط دانش آموختگان پزشکی را 10 سال بعد از فراغت تحصیل شان رصد و ارزیابی کنیم.
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا