معین خسارت پروازهای 2020

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - ترافیک مسافران دنیا در سال 2020 با کاهش بی سابقه 60 درصدی همراه بوده به گونه ای که آن را به سطح سال 1945 رسانده است، با این حال سفرهای داخلی در مقایسه با راکد ماندن سفرهای بین المللی بهبودی تدریجی را تجربه نموده است.

معین خسارت پروازهای 2020

به گزارش دنیای اقتصاد، براساس جدیدترین برآوردهای سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) تاثیر کووید-19 بر تعداد مسافران بین المللی و داخلی، تعداد پروازها و درآمد شرکت های هواپیمایی در سال 2020 با کاهش چشمگیری همراه بوده است که این تاثیرات بستگی به مدت زمان و اقدامات گسترده در جهت مهار و کنترل شیوع کرونا، میزان اطمینان جهانگردان به سفرهای هوایی، شرایط مالی و... داشته است.

براین اساس تعداد پروازهای ارائه شده توسط شرکت های هواپیمایی با کاهش 50 درصدی همراه بوده و تعداد مسافران هوایی در دو سطح داخلی و بین المللی با 7/ 2 میلیارد نفر حدود 60 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان خسارت وارده بر درآمد ناخالص خطوط هوایی در سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2019 معادل 370 میلیارد دلار برآورد شده است. آنالیز های ایکائو نشان می دهد ترافیک سفرهای بین المللی در پروازهای ارائه شده با کاهش 66 درصدی همراه بوده که براین اساس تعداد مسافران بین المللی با کاهش 74 درصدی حدود 4/ 1 میلیارد نفر را از دست داده است و میزان خسارت های وارده بر درآمد ناخالص شرکت های هواپیمایی حدود 250 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

اما حوزه سفرهای داخلی در مقایسه با حوزه بین المللی از شرایط بهتری برخوردار بوده است. طی این دوران تعداد پروازهای داخلی شرکت های هواپیمایی کاهش 38 درصدی را تجربه نموده است. بر این اساس شرکت های هواپیمایی با افت 50 درصدی تعداد مسافران حدود 3/ 1 میلیارد مسافر خود را از دست داده اند که با خسارتی حدود 120 میلیارد دلاری در میزان درآمد خود روبرو شده اند. همه گیری کرونا تاثیرات چشمگیری بر حمل و نقل هوایی، جهانگردی، تجارت و اقتصاد دنیای وارد نموده است. در حوزه حمل ونقل هوایی در سه حوزه ترافیک هوایی، فرودگاه ها و خطوط هوایی براساس ارزیابی های سازمان های بین المللی با کاهش بی سابقه ای همراه بوده اند که در بخش ترافیک هوایی براساس اعلام ایکائو در هر دو حوزه بین المللی و داخلی با کاهش 60 درصدی همراه بوده است.

همچنین نماینده تجارت دنیای مقامات فرودگاه دنیا (ACI) باتوجه به کاهش 64 درصدی مسافران، درآمد فرودگاه ها در سال 2020 را با کاهش 65 درصدی معادل 111 میلیارد دلار ارزیابی نموده است و انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (یاتا) نیز میزان تاثیرات کرونا بر خطوط هوایی دنیا در سال 2020 را با کاهش 66 درصدی اعلام نموده است. برآوردهای سازمان دنیای جهانگردی برای بازار توریسم 2020 کاهش حدود 72 درصدی را نشان می دهد که این امر نمایانگر کاهش بیش از یک میلیارد جهانگرد بین المللی است که خسارت حدود 1/ 1 هزار میلیارد دلاری بر این صنعت وارد نموده است. ایکائو باتوجه به شرایط ترافیک هوایی در سال 2020 چشم انداز خود را برای بهبود ترافیک هوایی طی 6 ماه نخست 2021 در دو سناریو ارزیابی نموده است که براساس آن کاهش کلی تعداد جایگاه های ارائه شده توسط شرکت های هواپیمایی را بین 38 تا 46 درصد ارزیابی نموده است که این امر می تواند در مقایسه با سال 2019 بین 47 تا 57 درصد یعنی معادل یک تا 2/ 1 میلیارد مسافر را کاهش دهد.

همچنین درآمدهای ناخالص شرکت های هواپیمایی می تواند بین 149 تا 178 میلیارد دلار را از دست بدهد. براساس این دو سناریو بازگشت سفرهای هوایی به بالاترین حد خود در مقایسه با سال 2020 از نیمه دوم 2021 خواهد بود. باتوجه به اینکه شدت و راستا کووید-19 همچنان نامشخص است براین اساس اشکال رکود مالی و بهبود آن در چهار راستا و دو سناریو امکان پذیر است. در سناریوی اول رکود مالی و راستا بهبود آن دو راستا به شکل تیک یا w را طی می نمایند. شکل تیک به این صورت است که در ابتدا به سرعت بازمی گردد اما سریع کند می گردد و راستا به صورت W الگوی رکود دوتایی را نشان می دهد که پیش از بهبودی کامل مالی ترافیک هوایی دنیا دو رکود اتفاق خواهد افتاد. سناریوها و راستاها که براساس میزان عرضه و تقاضا و تحت تاثیر عواملی همچون زمان بندی و سرعت متفاوت بهبودی منطقه ای، بین المللی، داخلی، درون منطقه ای و انقباض اقتصاد دنیای صورت می گیرد در سطح بین المللی احتمال می رود بازیابی به شکل تیک با ظرفیت تدریجی و آرام و افزایش تقاضا با رشد فزاینده ای همراه باشد یا به شکل W بازیابی آرام اتفاق بیفتد اما به دلیل ظرفیت بیش از حد مجددا کاهش یابد. در سطح داخلی نیز در راستا اول، برگشت با توجه به تسریع در فرایند ظرفیت و میزان تقاضا رشد فزاینده به شکل تیک خواهد بود و در راستا دوم خود به شکل W ابتدا به آرامی بازیابی شده اما به دلیل ظرفیت بیش از حد مجددا کاهش می یاید.

در سناریوی دوم نیز راستاها به دو شکل U و L خواهند بود. شکل U نمایانگر یک افت طولانی مدت و بازیابی درازمدت رشد مالی و جهانگردی پس از برداشته شدن محدودیت ها است. شکل L که بیشترین آسیب را به اقتصاد وارد خواهد نمود با رکود طولانی مدت در فعالیت های مالی توام با افت شدید خواهد بود که امکان بازگشت به فرایند رشد را تا یک خط صاف ادامه خواهد داد. در سطح بین المللی انتظار می رود بازیابی یا به شکل U اتفاق افتد که ابتدا بازگشت به راستا رشد تسریع گردد و پس از پیشرفت آهسته ظرفیت ها مجددا بازیابی شوند یا به شکل L مانند اینکه ظرفیت ها به دلیل افت تقاضا با سرعت بسیار کم بازیابی شوند. در سطح سفرهای داخلی نیز بازیابی تدریجی ظرفیت و به دنبال آن تسریع رشد به شکل U خواهد بود یا بازیابی ظرفیت باسرعت رو به کاهش به دلیل رشد تقاضای کند به شکل L خواهد بود. همه گیری کرونا در سال 2020 بیشترین میزان کاهش در ظرفیت هواپیماها و تعداد تقاضا از سال 1945 تا به امروز را داشته است که این امر تمامی 6 منطقه جغرافیایی مورد نظر ایکائو را تحت تاثیر قرار داده و بر میزان ترافیک هوایی و درآمدهای منطقه ای تاثیرات منفی گسترده ای گذاشته است.

آسیا و اقیانوسیه با از دست دادن 916 میلیون مسافر بیشترین خسارت درآمدی با مبلغ 120 میلیارد دلار را متحمل شده است و پس از آن اروپا با کاهش 58 درصدی در میزان ظرفیت پروازها و از دست دادن 770 میلیون مسافر حدود 100 میلیارد دلار در درآمدهاخسارت دیده است. آمریکای شمالی نیز با کاهش 43 درصدی در میزان پروازها، در مقایسه با سال 2019 با کاهش 596 میلیون نفری مسافران خود روبرو شد که این امر خسارت 88 میلیارد دلاری را بر این منطقه وارد نموده است.منطقه آمریکای لاتین و کارائیب نیز با از دست دادن 153 میلیون مسافر و وارد آمدن خسارت 26 میلیارد دلاری با کاهش 53 درصدی در میزان ظرفیت پروازها روبرو شده است. منطقه خاورمیانه با 60 درصد کاهش در میزان ظرفیت پروازها بیشترین آسیب را متحمل شده که براساس آن با از دست دادن 132 میلیون مسافر خود، درآمدهای حاصل از آن با خسارت 22 میلیارد دلاری روبرو شده است و همچنین منطقه آفریقا نیز با کاهش 58 درصدی پروازها و از دست دادن 78 میلیون مسافر با خسارت 14 میلیارد دلاری در درآمدهای هوایی خود همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11680

به "معین خسارت پروازهای 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین خسارت پروازهای 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید