تقدیم مهر اصالت یونسکو به هنرمند سمنانی

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/سمنان معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شال شماره دوزی هنرمند استان سمنان(مکنه) پیروز به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین المللی صنایع دستی 2016 شد.

تقدیم مهر اصالت یونسکو به هنرمند سمنانی

به گزارش خبرنگاران، جعفر صفاخواه اضافه کرد: اثر سیده فاطمه خادمیان هنرمند صنایع دستی شهرستان مهدیشهر با عنوانشال شماره دوزی دررشته رودوزی سنتی به همراه 9 اثر فاخر صنایع دستی ایران، پیروز به دریافت مهر اصالت یونسکو شد.

وی با اشاره به اینکه 14 محصول صنایع دستی ایرانی نامزد اخذ مهر اصالت یونسکو بودند، گفت: از این میان 10 محصول صنایع دستی ایرانی پیروز به کسب این استاندارد شدند.

صفاخواه با بیان اینکه داوری برای انتخاب محصولات صنایع دستی در کشور کویت انجام شد، اضافه کرد: صنایع دستی ایران با 250 اثر از کشورهای مختلف آسیایی و اقیانوسیه رقابت کردند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تا کنون 36 اثر صنایع دستی استان سمنان پیروز به دریافت مهر اصالت ملی و هفت اثر از جمله نساجی سنتی، سفالگری، زیورآلات سنتی و سرامیک نیز پیروز به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.

این برای اولین بار است که اثری از رشته رودوزی های سنتی استان سمنان پیروز به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است. تا به امروز پنج اثر هنرمندان مهدیشهری پیروز به دریافت مهر اصالت ملی شده اند، از بین آثار هنرمندان مهدیشهری تا کنون سه اثر سیده فاطمه خادمیان در رشته های شال شماره دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر (کژین) و رومیزی ناهارخوری، یک اثر از خیرالنساء صمدیان در رشته پالتو شماره دوزی و یک اثر از گل بهار احقاقی در رشته آویز تزئینی پیروز به دریافت مهر اصالت ملی شده است.

داوری مهر اصالت از سال 2000 میلادی زیر نظر یونسکو شروع شده است و این مراسم هر دو سال یک بار برگزار می گردد. ایران از سال 2007 به این برنامه پیوسته و در همان سال، 6 اثر صنایع دستی کشور پیروز به دریافت این مهر شده اند.

این داوری ها به دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها معمولا به صورت منطقه ای برگزار می شوند که آثار ایران تا به امروز در منطقه غرب آسیا داوری شده اند. یونسکو در سال 2014 میلادی اجرای این مراسم و داوری ها را به شورای جهانی صنایع دستی (WCC) که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1110

به "تقدیم مهر اصالت یونسکو به هنرمند سمنانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیم مهر اصالت یونسکو به هنرمند سمنانی"

1 دیدگاه

هنرمند فاخر 30 بهمن 1401

جناب اقای صفاخواه لازم به ذکر است جهت گزارش تحقیقات لازم انجام شود.مخر اصالت کالا اولین بار در زمینه شال دوزی توسط سرکار خانم صمدیان کسب گرید و ایشون در زمینه نو آوری و ابداع طرح های حلاقانه شروع به فعالیت کردند و در زمینه پالتو شماره دوزی و کت کوتاه نیز مهر اصالت گرفتند و نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.همچنین اثر فاخر ایشون در زمینه پالتو شماره دوزی به عنوان یکی از اثار فرهیخته در موزه ملی ایران به یادبود به نمایش گذاشته شده است.از اولین اشخاصی که در زمینه احیای شماره دوزی سنتی مهدی شهر باید نام برده بشه خانم صمدیان هستند که از سال 1372 در حال فعالیت هستند و در زمینه صنایع دستی از سال 1384 با کسب مجوز رسما فعالیت میکنند

پاسخ به هنرمند فاخر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید