چهره گشایی از سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی؛ به زودی

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در سمنان، حامد عادل اضافه نمود: در صورت ابلاغ اعتبارات پایگاه، عملیات جمع آوری سکوی موجود انجام و زمینه عملیات اجرایی پروفیل های فلزی و سکوی سنگی و نفیس تازه فراهم می گردد.

چهره گشایی از سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی؛ به زودی

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: پس از چیدمان سنگ ها در محیط کارخانه و کنترل نهایی و برطرف معایب، تمامی سنگ ها کُدگذاری شده و طبق نقشه برای اجرای نهایی به مجموعه تاریخی بسطام ارسال شد.

وی ادامه داد: ابعاد سکوی سنگی نو طبق طرح، 3*5 مترمربع و به ارتفاع 40 سانتی متر است که بر اساس طرح و به شکل ستاره های هشت پر با برش های هندسی منظمی از جنس سنگ گرانیت فیروزه ای ساخته شده است.

عادل گفت: ضخامت سنگ های میانی 8 سانتی متر و ضخامت سنگ های محیط بیرونی سکو 40 سانتی متر است.

وی اضافه کرد: محل عبور پروفیل های فلزی که نقش سازه میانی را ایفا می نمایند در سنگ های 40 سانتی متری تعبیه شده که این جزئیات اجرایی با ظرافت و دقت بالایی انجام و پس از اجرای سکوی سنگی و پوشش پروفیل ها با مصالح چوبی و برنزی باعث شکل گیری طرح معماری نفیسی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان یادآور شد: طرح اولیه مزار بایزید بسطامی در سال 1389 تهیه شد که عمده مصالح به کاررفته در طرح اولیه برنز با سکوی سنگی بود که مقرر شد برای تائید نهایی تغییراتی در طرح اعمال گردد.

وی یادآور شد: پس از دستور حذف اِلِمان موجود مزار بایزید بسطامی به وسیله رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و تشکیل پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان در سال 1396 پیگیری بازنگری طرح برای اجرایی شدن در دستور کار نهاده شد.

عادل گفت: پس از تشکیل جلسات متعدد در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اخذ مجوزهای لازم مقرر شد طرح در سه بخش جداگانه از نظر تنوع مصالح برای اجرایی شدن در فهرست پروژه های استان سمنان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: طرح در حال انجام به سه بخش تفکیک می گردد که شامل سکوی سنگی، پوشش چوبی، بخش فلزی شامل سازه فولادی و قسمت هایی تزئینی از مس و برنز است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی و ضرورت اجرای طرحی نفیس و در خور شأن این مجموعه و شخصیت والای بایزید بسطامی اجرای این طرح با دقت بالایی در حال انجامست و به همین علت زمان بر شده است.

به گزارش ایبنا، شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود در استان سمنان نهاده شده و مجموعه آثار تاریخی به جای مانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به ابو یزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری واقع شده است.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در دنیا است که فلسفه وحدت وجود و موجود اولین بار به وسیله بایزید بسطامی مطرح شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 20073

به "چهره گشایی از سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهره گشایی از سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید