دلیل تاخیر در ساخت 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 مترو

به گزارش اکسپرس بلاگ، مدیرعامل شرکت مترو تهران با انتقاد از تعلل 8 ماهه بانک آینده در پرداخت 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت مترو گفت: این رویکرد تهران را از 10 ایستگاه جدید مترو در سال 98 محروم کرد.

دلیل تاخیر در ساخت 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 مترو

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره بدقولی بانک آینده و خاتمه اوراق ارائه شده جهت توسعه مترو اظهارداشت: در روز های خاتمهی سال گذشته مبلغ یک هزار و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت با همکاری دولت و بانک مرکزی برای توسعه مترو فراهم شد. قاعدتاً در سال 98 باید این مبلغ در اختیار شرکت مترو برای توسعه خطوط قرار می گرفت.

وی با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن و بانک آینده به عنوان بانک عامل اقدام به فروش این اوراق در خاتمه تیر امسال کرد، گفت: بانک صنعت و معدن پس از فروش اوراق، با تاخیر کمی با پذیرش تضامینی که شهرداری تهران ارائه داده بود مبلغ 390 میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم خود را پرداخت کرد، اما علیرغم همکاری بانک مذکور، بانک آینده مبلغ 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت را با وجود سود قابل توجهی که برایش دارد به شهرداری تهران پرداخت نمی کند.

امام با اشاره به اینکه نحوه تعامل و عملکرد بانک آینده، برنامه ریزی های شرکت مترو در سال 98 به ویژه در نیمه دوم سال را دچار وقفه کرد، گفت: مقرر بود با مبلغ اوراق مشارکتی که نزد بانک آینده بلاتکلیف باقی مانده است 7 کیلومتر و 6 ایستگاه دیگر از خط 6 و نیز 4 ایستگاه دیگر از خط 7 تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی افزود: در طول ماه. های گذشته با وجود پیشنهاد املاک متفاوت و از بهترین املاک شهرداری به بانک آینده، عدم همکاری های این بانک در رعایت ضوابط ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد: گویا سیاست مدیران فعلی بانک آینده نبود اطمینان به شهرداری تهران است و می گویند باید با رعایت تمام ضوابط حقوقی و در فرایند و بوروکراسی ای طولانی، اسناد مربوطه را بپذیریم. در نتیجه تا به امروز هر ملکی که به این بانک پیشنهاد شده است یا نپذیرفته است یا در فرایند های طولانی اداری این موضوع را بلاتکلیف رها کرده است.

امام با اشاره به اینکه جای سوال است که چرا بانک آینده با وجود اینکه در بخش های دیگری نیز با شهرداری تهران همکاری می کند سیاست خود را مبنی بر بی اعتمادی به شهرداری قرار داده است، گفت: جای تاسف دارد، زیرا این بی اعتمادی باعث پایمال شدن حق مردم تهران می شود.

وی بیان داشت: این در حالی است که علیرغم برخی تصورات در این خصوص که شاید چالش های مالی بانک آینده باعث شده این منابع در ماه های گذشته در جای دیگر هزینه شده و در حال حاضر بانک نقدینگی لازم برای پرداخت سهم و اوراق مشارکت شهرداری تهران را نداشته باشد بعید است با توجه به توانمندی و سابقه بانک مذکور چنین مطلبی صورت پذیرفته باشد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر پرداخت سهم 50 درصدی خود برای تضمین اوراق مشارکت سهم 50 درصدی تضامین دولت را نیز ارائه کرده است، اعلام کرد: این در حالی است که در این مدت اصل و سود اوراق مشارکت را نیز باید پرداخت کنیم و این به معنی یک ضرر بزرگ علاوه بر بلاتکلیف ماندن بهره برداری از ایستگاه های جدید است.

امام با اشاره به این که توسعه مترو یک ضرورت برای شهر و هر گونه اختلال در توسعه آن به معنی دامن زدن به ترافیک و آلودگی هوای تهران است، اعلام کرد: سایر بانک ها به دلیل درک اهمیت این ضرورت با وجود بدهی هایی که شهرداری به آن ها دارد با شرکت مترو برای توسعه خطوط همکاری می کنند، اما بانک آینده با وجود این که شهرداری هیچ بدهی ای به این بانک ندارد نه تنها همکاری نمی کند بلکه به بهانه بی اعتمادی، با نپذیرفتن تضامین مختلفی که ارائه شده و نیز طولانی کردن فرآیند اداری، حق مسلم شهروندان را به شرکت مترو پرداخت نمی کند.

مدیر عامل شرکت مترو با بیان این که نحوه رویکرد بانک آینده، مردم تهران را از 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 محروم کرده است، اظهار کرد: با تاثیری که بهره برداری از یک ایستگاه مترو در کاهش گره های ترافیکی و آلودگی هوا دارد می توان تصور کرد که این رویکرد چه اجحاف بزرگی در حق تهران به ویژه در حوزه آلودگی هوا و ترافیک انجام داده است. از سوی دیگر شرکت مترو برای پرداخت مطالبات کارگران و پیمانکاران با چالش روبرو است که حل هر چه سریع تر این موضوع نیز از دید ما از ضرورت ویژه ای برخوردار است.

امام در خاتمه با اشاره به اینکه از مراجع مرتبط همانند بانک مرکزی و سایر نهاد های بالادستی و نظارتی درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم، گفت: در صورتی که بانک آینده به اظهار نظر این مراجع نیز عمل نکند قطعا تبعاتی گریبانگیر مسبب این آسیب بزرگ خواهد شد که برای آینده فعالیت ها خصوصاً در تعامل با شهرداری تهران خوشایند نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1892

به "دلیل تاخیر در ساخت 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 مترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تاخیر در ساخت 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید