قیمت سیمان در بازار هم مقرون به صرفه شد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، در روز های گذشته قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و حالا هر پاکت سیمان در بورس کیسه ای 25 هزار تومان معامله می گردد. این تازه ترین گفته های سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

قیمت سیمان در بازار هم مقرون به صرفه شد؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، تابستان سال جاری تب گرانی سیمان بالا رفت به طوری که در مرداد گذشته قیمت هر پاکت 50 کیلوگرمی به 100 هزار تومان رسیده بود. فعالان بازار، بی برقی را دلیل گرانی سیمان اسم کردند، به طوری که یکی از فعالان صنعت سیمان گفته بود برای فراوری سیمان باید از کوره های پخت استفاده کرد که حداقل 8 تا 12 ساعت زمان احتیاج دارند تا آماده کار شوند و مهلت 12 ساعتی که به کارخانه ها برای فراوری داده می شد عملا فایده ای نداشت. گرانی سیمان به حدی نگران نماینده بود که بعضی کارشناسان صنعت ساختمان بیان می کردند ادامه این شرایط قیمت تمام شده ساختمان را به شدت افزایش می دهد و افزایش هزینه تمام شده در شرایط فعلی به معنای کاهش قدرت خرید خواهد بود.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان رای اعتماد خود در مجلس درباره کاهش قیمت سیمان و فولاد وعده هایی داده بود؛ سیمان و فولادی که 25 درصد هزینه یک ساختمان را تشکیل می دهند و تاثیر زیادی بر نرخ تمام شده مسکن دارند. از سوی دیگر، دولت اهتمام ویژه ای برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی دارد که تامین به موقع سیمان و فولاد (میلگرد) از جمله اقدامات دولت به منظور ساخت خواهد بود.

در روز های گذشته قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و حالا هر پاکت سیمان در بورس کیسه ای 25 هزار تومان معامله می گردد. این تازه ترین گفته های سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

البته کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می گردد که هنوز در سطح بازار سیمان مقرون به صرفه نشده است. پیگیری ها نشان می دهد فروشندگان مصالح ساختمانی در تهران همچنان هر پاکت سیمان را با قیمت 45 تا 55 هزار تومان می فروشند.

آن ها می گویند هر پاکت سیمان 25 هزار تومانی از محل کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل فروخته می گردد؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل قیمت واقعی سیمان همان 45 هزار تومان است. البته فروشندگان این را هم می گویند که سخنان اخیر وزیر صمت در بازار هنوز تاثیر نگذاشته و باید 48 ساعت صبر کرد و دید که آیا بازار از این اظهار نظر ها تاثیر می پذیرد یا خیر؟

فعالان بازار می گویند تداوم جریان برق برای فراوری سیمان باعث افزایش فراوری و عرضه آن در بورس کالا شده و همین امر کاهش قیمت سیمان را رقم زده است. بعضی کارشناسان بر این باورند این کاهش قیمت به صورت دستوری صورت گرفته، اما آن طور که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته، دولت در قیمت گذاری دخالتی نداشته، اما اقداماتی را انجام داده که منجر به افزایش عرضه و در نهایت کاهش قیمت گردد. به طوری که هر هفته بین یک میلیون و 200 هزار تن تا یک میلیون و 300 هزار تن سیمان فراوری و روانه بازار می گردد.

فعالان بازار معتقدند چنانچه کشور بحران قطعی برق را نداشت سال جاری قیمت سیمان جزئی تغییر می کرد و هر پاکت سیمان با قیمت 25 هزار تومان به دست عوامل توزیع می رسید، اما قطعی برق سبب کمبود سیمان در بازار و باعث شد که این مصالح ساختمانی با قیمت نجومی در بازار خرید و فروش گردد. کاهش قیمت سیمان در حالی این روز ها ناباورانه خبرساز شده که هفته گذشته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان گفته بود حدبیشتر ارزش واقعی یک کیسه سیمان حدود 40 هزار تومان است و چنانچه قیمت یک کیسه سیمان بالای 40 هزار تومان بود آن را نخرند. این در حالی است که اغلب فروشندگان مصالح ساختمانی قیمت سیمان را بالاتر از رقم اعلام شده می فروختند و کسانی که احتیاج به مصالح ساختمانی داشتند مجبور به خرید با قیمت های گزاف بودند.

تاثیر کاهش قیمت

سیمان و فولاد تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده دارند. سیمان، عیار بتون را معین می نماید و آن طور که فعالان بازار می گویند افزایش قیمت سیمان برای فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان سودی نداشته و تنها واسطه گران و دلالان از این بازار نفع می بردند.

نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به خبرنگار ما گفته اتفاقی که باعث کاهش قیمت سیمان شده، قطع نشدن برق برای فراوری است و فراورینمایندگان محصولات خود را با نرخ پایه عرضه می کردند، اما مصرف نمایندگان مجبور بودند با نرخ های چندبرابری تهیه نمایند و تنها دلالان از این وضع سود کسب کردند. اکنون قیمت تمام شده ساخت و ساز افزایش چشمگیری داشته و در یک ماه گذشته هر کیسه سیمان با قیمت 100 هزار تومان فروخته می شد، اما با مهلت یک هفته ای دولت به سیمانی ها برای اخذ کد بورسی و عرضه سیمان به بورس، قیمت سیمان کمی متعادل شد.

آنالیز ها نشان می دهد در استان های مختلف هم سیمان در بازار آزاد مقرون به صرفه شده است، اما هنوز مصالح فروشان نسبت به نوسان قیمت در بورس کالا اعتراض دارند. این اعتراض ها حتی پای نمایندگان مجلس را هم به میان کشیده است، به طوری که اخیرا علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود که سیمان کیسه ای 22 هزار تومان است، نه 100 هزار تومان. اما حالا با افزایش توزیع برق به کارخانه های سیمان فراوری این کالا هم نسبت به ماه های گذشته افزایش پیدا نموده که این مساله در بازار اثرگذار است.

هنوز برق کامل نداریم

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان از کاهش قیمت سیمان گفته دلیل کمبود سیمان در بازار ایران قطع برق بود و هر هفته در کل کشور تقریبا 60 تا 65 درصد احتیاج برق کارخانه های سیمانی تامین می گردد و چنانچه در پاییز و زمستان برق پایدار در اختیار بنگاه های فراوریی قرار گیرد، بازار به آرامش می رسد.

در روز های گذشته در بورس کالا بیشتر کارخانه ها سیمان را با قیمت مصوب فروختند. یعنی هر تن سیمان پاکتی با قیمت 470 هزار تومان و هر تن سیمان فله ای 350 هزار تومان فروخته شد. بر این اساس یک کیسه سیمان پاکتی 50 کیلویی بین 35 تا 38 هزار تومان به عاملان توزیع شده است. چنانچه فردی در شبکه بورس کالا هر تن سیمان را 500 هزار تومان خریده باشد، با محاسبه هزینه حمل و نقل نمی تواند آن کالا را بیش از 40 هزار تومان بفروشد.

شیخان اعلام کرد: قیمت سیمان در شهر هایی که بدترین شرایط را تجربه می نمایند و واقعا سیمان در آنجا کمیاب است کیسه ای 50 هزار تومان است.

به مردم توصیه می کنیم سیمان را با قیمت بالا نخرند چرا که سیمان در نیمه دوم سال مقرون به صرفه می گردد.

نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به خبرنگار ما شرح داده فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان نقشی در افزایش قیمت سیمان ندارند. اکنون به دلیل این که شرایط برق بهتر شده عرضه سیمان در بورس افزایش یافته و پیش بینی می گردد تا انتها سال همین شرایط مناسب ادامه داشته باشد. مردم باید مطلع باشند که انجمن فراوری نمایندگان نقشی در گرانی سیمان نداشتند.

منبع: جام جم

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 16755

به "قیمت سیمان در بازار هم مقرون به صرفه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سیمان در بازار هم مقرون به صرفه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید