دیدنی های صحرای بیضا، صحرایی با ماسه های برفی

به گزارش اکسپرس بلاگ، بیابان سفید معروف به صحرای بیضا در 45 کیلومتری شمال شهر فرافره در کشور مصر واقع شده است. صحرایی پوشیده از شن های سفید رنگ که در نگاه اول به مانند سرزمینی برفی می ماند. این کویر دارای شن های سفید و کرم رنگ بوده و طوفان شنی که گاه به گاه در این منطقه وزیده، سبب به وجود آمدن صخره های بزرگ در آن شده است. در این منطقه تا چشم کار می نماید شن و صخره می بینید و هیچ پوشش گیاهی به چشم نمی خورد. سنگ و خاک زیرین این شن ها معمولا از سنگ آهک و گچ می باشند. دیدنی های صحرای بیضا در کشور مصر به عنوان یک منطقه گردشگری ویژه شناخته می گردد و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از تاریخچه صحرای بیضا به مصر سفر می نمایند. در این مقاله بعلاوه با دسترسی به صحرای بیضا آشنا خواهید شد.

دیدنی های صحرای بیضا، صحرایی با ماسه های برفی

آشنایی با صحرای بیضا

تماشای های صحرای بیضا دارای وسعتی در حدود 2.8 میلیون کیلومتر می باشد. آب و هوایی گرم و سوزان بر این منطقه حکم فرما است. دمای هوا در این ناحیه در روزهای گرم تابستان بین 35-45 درجه سانتیگراد متغیر بوده و بسیار طاقت فرسا است. یکی دیگر از چیزهایی که در این صحرا به چشم می خورد صخره های گچی هستند که وجودشان در این بیابان سفید در کشورمصر سبب شده که اینجا به مانند سیاره ای دور افتاده به نظر آید. این صخره ها به دلیل توفان های شنی که در این منطقه وزیده به وجود آمده اند. بدین گونه که توفان شن یک فلات را به مرور زمان دچار فرسایش نموده و باعث شده که لایه های نرمترآن فلات از هم جدا شده و لایه های سفت تر در تاریخچه صحرای بیضا باقی بمانند. نتیجه این فرآیند تشکیل صخره های عجیب و غریبی می باشد که امروزه در سرزمین فراعنه می بینید. جالب است بدانید که صخره هایی که در این صحرا وجود دارند هرکدام برای خودشان دارای نامی هستند. برای نمونه صخره جیرجیرک ها، صخره بستنی مخلوطی، صخره اینسلبرگ و یا قارچ از نام های بامزه این صخره ها در زمان دسترسی به صحرای بیضا هستند. ناگفته نماند که سرتاسر بیابان بیضا پوشیده از ماسه های شنی سفید رنگ نیست بلکه در جاهای دیگر شن ها به رنگ های طلایی و خاکی نیز وجود دارند ولی چیزی که هست، قسمت سفید رنگ این بیابان بیشتر از همه مورد توجه دنیاگرد های منطقه ها مختلف دنیا قرار گرفته است. این منطقه را پارک حفاظت شده سفید نیز می خوانند و دلیلش این است که گردشگران برای بازدید از تماشای های صحرای بیضا فقط اجازه دارند در قسمت های معین شده و حفاظت شده ماشین سواری نمایند تا خطری در زمان دسترسی به صحرای بیضا تهدیدشان نکند.

چرا صحرا بیضا سفید است؟

دلیل سفید بودن شن های این بیابان به خاطر این است که در زمان های گذشته این منطقه کلا در زیر آب غوطه ور بوده است. بعد از مدتی آب آن عقب نشینی کرد. از آنجایی که در آن موجودات دریایی متنوعی زیست می کردند به کلی از بین رفتند و لایه های رسوبی مختلفی از بقایای این موجودات دریایی تشکیل شد. به مرور زمان این لایه ها سبب پیدایش تپه های سفید رنگ گچی شدند اما همان طور که گفتیم همه جا در تاریخچه صحرای بیضا سفید رنگ نیست. بیشتر شن های ناحیه شمالی فرافره به رنگ سفید دیده می گردد. بقیه جاها در تاریخچه صحرای بیضا دارای شن های خاکی و طلایی رنگ هستند.

تماشای ها و تفریحات صحرای بیضا مصر

بازدید از مجسمه های سفید رنگ

جدای از شن های سفید رنگی که در ناحیه شمالی بیابان سفید مصر وجود دارند و انگار که برف سرتاسر زمین را پوشانده، صخره های سفید رنگ و از جنس گچ که طبیعت آن ها را به شکل مجسمه های شگفت انگیز در این صحرا طراحی نموده نیز توجه همگان را به خود جلب می نماید.

پیاده روی در صحرا

از تفریحاتی که در بیابان سفید و صحرای بیضا مصر می توان انجام داد، پیاده روی در صحرا و بیابان گردی است. پیاده روی در اینجا خیلی هیجان انگیز و لذت بخش می باشد. به دلیل این که این منطقه سرتاسر پوشیده از شن های سفید می باشد در هنگام قدم زدن بر روی آن احساس می کنید که بر روی ماه دارید قدم می زنید. بنابراین هیجان و شگفتی بازدید از این منطقه دو برابر بیابان های دیگر خواهد بود. حتی می توانید شب ها در بیابان چادر بزنید. به آسمان صاف و پر ستاره صحرا نگاه کنید. شاید ستاره ای به شما چشمک بزند و رازی از رازهای این سرزمین را آهسته در گوش شما زمزمه کند.

چشمه های آب گرم و چاه ها

از تماشای های دیگر این صحرا چشمه های آب گرم گوگرددار می باشد که گردشگران زیادی مشتاق هستند تا در آن تنی به آب بزنند. بعلاوه وجود چندین چاه در جاهای مختلف این صحرا که به وسیله بادیه نشینان حفر شده نیز می تواند لب های خشکیده و گلوی تشنه گردشگران را سیراب کند. از چاه های این منطقه که بیشتر از همه مشهور هستند، می توان به چاه صبا، چاه ایتنیان و سیتا اشاره نمود.

کوه های کریستالی و بقایای معابد قدیمی

علاوه بر مواردی که عنوان کردیم؛ در این صحرا کوه هایی هستند که از دور می درخشند و حالتی کریستالی شکل دارند. شما می توانید در کنار آن ها عکس های زیبایی بگیرید. وجود چند غار در این منطقه سبب شده که جاذبه گردشگری این ناحیه دوچندان گردد. با کمی جستجو می توانید بقایای معابد و پناهگاه های روستاییانی که در زمان رومیان در این منطقه می زیستند را پیدا کنید.

شتر سواری در صحرای بیضا

یکی دیگر از کارهای هیجان انگیزی که بیشتر گردشگران انجام می دهند؛ شتر سواری است. شتر سواری در بیابان های مصر به عنوان یک خاطره فراموش نشدنی برای سالیان سال در فکر هر گردشگری باقی خواهد ماند. بنابراین بومیان منطقه فرافره شترهایشان را به گردشگران اجاره می دهند تا آن ها سوار این شتران شده و در صحرای سفید بیضا شتر سواری نمایند؛ و به عنوان راهنما در کنار گردشگران حضور خواهند داشت. تماشای های مصر علی الخصوص منطقه ها اطراف شهر فرافره و صحرای بیضا بسیار زیاد است از شن های سفید بیابان تا موزه ها، قلعه ها و غارها همه این ها می توانند برای گردشگرانی که از مصر تماشا می کنید خاطره انگیز و مجذوب کننده باشند. بنابراین گردشگرانی که به مصر و به شهر فرافره سفر می نمایند، می توانند تجربه های متفاوت و هیجان انگیزی از این سفر خود داشته باشند. تجربیاتی که شاید برای اولین بار آن را امتحان نمایند اما مزه اش تا سال ها همراهشان خواهد بود و فکر آن ها را پر از خاطرات به یاد ماندنی خواهد نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 26781

به "دیدنی های صحرای بیضا، صحرایی با ماسه های برفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های صحرای بیضا، صحرایی با ماسه های برفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید