سوزان ووجیتسکی چطور بر جایگاه مدیرعاملى یوتیوب تکیه زد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، کسانی که جایی را اجاره می دهند، اغلب اوقات خواسته ای ندارند جز اینکه مستاجرشان سر وقت و به صورت منظم، اجاره اش را بپردازد و آزاری به همسایه ها نرساند. اما سوزان ووجیتسکی مالک متفاوتی بود. مستاجرانش هم با اجاره نشین های معمولی فرق داشتند؛ لری پیج و سرگئی برین؛ کسانی که این روزها با عنوان موسسان شرکت گوگل شناخته می شوند.

سوزان ووجیتسکی چطور بر جایگاه مدیرعاملى یوتیوب تکیه زد؟

همین تفاوت ها باعث شد دو مستاجر نابغه ووجیتسکی، چیزی بیش از اجاره برای او در نظر بگیرند؛ موقعیت شغلی در استارتاپ تازه کاری به اسم گوگل در سال 1998.

آن موقع تنها 3 دهه از عمر زن توانمند قصه ما می گذشت. حالا سوزان دایان ووجیتسکی، به چهره ای مطرح در دنیای تکنولوژی تبدیل شده؛ چهره ای که نامش با غول هایی چون گوگل و یوتیوب گره خورده است.

بیزینس وومن 11ساله!

سوزان دایان ووجیتسکی در سال 1968 به دنیا آمد. دختر ارشد خانه بود، بعد از او 2 دختر دیگر هم قدم به این خانواده گذاشتند؛ خانواده ای که همه اعضای آن پیروز بودند و در جامعه نقش آفرینی می کردند. پدرش، استنلی ووجیتسکی، استاد فیزیک دانشگاه استنفورد بود. شاید به همین خاطر است که سوزان هم در محوطه دانشگاه استنفورد عظیم شد و این همسایگی روی طرز فکر و پیشرفتش در آینده تاثیر گذاشت. از همان سال های نخست زندگی، به دنبال کسب مهارت و درآمدزایی بود. تنها 11 سال داشت که نخستین کسب و کار خودش را به راه انداخت. خانه به خانه می رفت، زنگ آنها را می زد و چیزهایی را می فروخت. اما بیزینس او به همین جا ختم نشد. ماجراهای او و کسب و کارهایش تازه کلید خورده بود. کسب درآمد حسابی به دلش نشسته بود و برای کسب درآمدهای بیشتر، از همان دوران اهدافی را در نظر گرفت. استعداد زیادی در نوشتن داشت، قلم میراث مادر معلم و روزنامه نگارش بود. سوزان هم برای روزنامه مدرسه با همان قلم تاثیرگذارش می نوشت؛ قلمی که در آینده برای دفاع از مادران شاغل به کار رفت. رشد او در مدرسه متوقف نشد و در دوره های بعدی زندگی اش با اهدافی درازمدت، ادامه پیدا کرد.

اشتغال از جهت سخت تحصیل

حضور پدری که استاد دانشگاه بود و مادری که به عنوان معلم، در مدرسه ها تدریس می کرد، سوزان را به دختری علاقه مند به درس و تحصیل تبدیل کرد. خاتمه هم این دختر درس خوان اهل کسب و کار، سر از دانشگاه هاروارد در آورد. در سال 1990 تحصیلاتش در حوزه تاریخ و ادبیات به خاتمه رسید و از این دانشگاه خوش آوازه، فارغ التحصیل شد. برای دکتری، تصمیم های جدی تری داشت، آنقدر شیفته و علاقه مند به کسب و کار شده بود که برنامه ریزی هایش را برای دریافت مدرک دکتری در رشته اقتصاد شروع کرد، اما ناگهان علاقه مندی هایش تغییر کرد و متوجه شد از جهت تکنولوژی بهتر می تواند در حوزه کسب و کار، فعالیت کند. این کشف عظیم، راه زندگی اش را تغییر داد، برنامه ریزی هایش عوض شد و حرکت در جاده ای را شروع کرد که سازگاری بیشتری با روحیات و اهداف درازمدت آینده اش داشت.

البته باز هم از تحصیلاتش غافل نشد، در سال 1993 مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه کالیفرنیا در رشته اقتصاد دریافت کرد. پس از آن به فکر مدیریت در کسب و کار افتاد به همین دلیل به سراغ مدرکی متناسب با این هدف جدید رفت. در سال 1998 در حوزه مدیریت کسب و کار مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد. البته دریافت همه این مدارک تحصیلی، همراه با یادگیری مهارت هایی بود که بعدا در جهت پیشرفت شغلی او نمایان شد. اما شخصیت چندبعدی سوزان باعث شد کار و تحصیل، او را از تشکیل خانواده دور نکند.

از اقتصاد تا سیاست

اغلب اوقات اینطور تصور می گردد که زنی با سابقه تحصیل در چند رشته دانشگاهی و فعالیت های شغلی سخت و متفاوت، توانایی نگهداری از فرزندانش را ندارد و به همین دلیل بهتر است بچه دار نگردد، اما ووجیتسکی از نمونه هایی است که ثابت می نماید این طرز فکر، درست نیست. او در سال 1998 با دنیس تراپر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج، 5 فرزند است.

سوزان نشان داد که در بالاترین مدارج شغلی هم می توان بین خانواده و کسب و کار، تعادلی را برقرار کرد. البته این زن فعال همواره صدای رسای مادران شاغل بوده و کوشش نموده از حقوق آنها دفاع کند. سال 2014 وقتی برای پنجمین فرزندش ناچار شده بود مرخصی بگیرد، در روزنامه وال استریت ژورنال، از اهمیت حقوق مادران در این شرایط نوشت. سوزان به قدری در این زمینه سخنوری نموده و از اهمیت آن حرف زده که همه او را به عنوان زنی می شناسند که میان زندگی خانوادگی و زندگی حرفه ای، بیشترین تعادل را برقرار نموده است. این زن به شیوه های مختلفی نشان داده که در هر شرایطی هوادار حقوق زنان است. در سال 2016 هم وقتی هیلاری کلینتون، مقابل دونالد ترامپ نهاده شده بود و برای راه یافتن به کاخ سفید با او مبارزه می کرد، ووجیتسکی حمایت خود را از کلینتون گفت. او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تمام قد در کنار هیلاری کلینتون حضور داشت. ناگفته نماند که سوزان ووجیتسکی علاوه بر اینکه شهروند آمریکاست، شهروند لهستان هم محسوب می گردد. پدرعظیمش فعال سیاسی حزب مردم در لهستان بود. شاید عطش حضور در دنیای سیاست علاوه بر بازار و اقتصاد را هم از پدرعظیمش به ارث برده باشد. اما داستان اصلی این زن، با شرکت یوتیوب پیوند دارد.

آشنایی با بعضی آدم ها، می تواند سرشروع قصه ای تازه برای زندگی هر کدام از ما باشد. آشنایی با سرگئی برین و لری پیج هم برای سوزان ووجیتسکی از همین جنس بود. سوزان گاراژی در منلو پارک کالیفرنیا داشت؛ شهری در منطقه خلیج سانفرانسیسکو. پیج و برین که به تازگی شرکت گوگل را راه اندازی نموده بودند، گاراژ سوزان را اجاره کردند و دفتر استارتاپ تازه نفس خود را آنجا به راه انداختند. آن موقع، سوزان به عنوان مشاور مدیر برای شرکت اینتل در کالیفرنیا کار میکرد.

یک روز لری پیج و سرگئی برین از او دعوت کردند در شرکت آنها مشغول به کار گردد و از آن موقع، انقلابی در زندگی سوزان به پا شد که کل جهت زندگی اش را متحول کرد. ابتدا در بخش بازاریابی برای گوگل کار میکرد، اما خیلی زود جهت پیشرفت خودش را پیدا کرد و طولی نکشید که به جایگاه مشاور ارشد مدیر عامل گوگل تکیه زد.

ریاست بر دومین سایت پرهوادار دنیا

سوزان در مقام مدیر بازاریابی، توانمندی های بسیاری را از خودش به نمایش گذاشت. خیلی زود به همه کاره گوگل تبدیل شد. این زن در دو مورد از عظیم ترین قراردادهای خرید شرکت گوگل به صورت فعال و مستقیم ایفای نقش کرد؛ در سال 2006 شرکت یوتیوب را به مبلغ 1میلیارد و 650 میلیون دلار خریداری کردند و در سال 2007 دابل کلیک به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون دلار خریداری شد. سال 2006 وقتی سوزان قرارداد خرید یوتیوب را برای شرکت گوگل مهیا می کرد، شاید خودش هم تصور نمی کرد روزی برسد که جایگاه مدیر عاملی این شرکت، تکیه گاهش گردد. حالا اما، همه او را به عنوان مدیر عامل شرکت یوتیوب می شناسند. یوتیوب نخستین بار در فوریه 2005 راه اندازی شد ولی در نوامبر 2006، شرکت گوگل، این غول عرصه اشتراک گذاری ویدئو را خریداری کرد. از سال 2014 تا به امروز، یک زن که تنها نیم قرن از عمرش می گذرد، به عنوان مدیر عامل، این شرکت پرآوازه را مدیریت می نماید.

ابرزن دنیای اینترنت

این روزها س وزان ووجیتسکی را به عنوان مهم ترین چهره در تبلیغات می شناسند. در سال 2015 یعنی یک سال پس از عهده دار شدن مدیر عاملی شرکت یوتیوب، نامش در فهرست 100 چهره اثرگذار سال در مجله تایم نهاده شد. چندی بعد هم مجله تایم او را به عنوان قدرتمندترین زن در عرضه اینترنت معرفی کرد. زمانی که سوزان مدیر عامل یوتیوب شد، این شرکت گفت تعداد کاربران ماهانه اش به 2 میلیارد نفر رسیده و این کاربران به صورت روزانه، یک میلیارد ساعت، وقت پای ویدئوهای یوتیوب می گذارند.

یوتیوب در 100 کشور دنیا، بومی سازی شد و اکنون در 80 زبان مختلف در دسترس مردم واقع شده است. این شرکت 15 ساله که در سال 2019 بیش از 15 میلیارد دلار درآمد داشته، با مدیریت ووجیتسکی به برندی عظیم در دنیا تبدیل شده است. سوزان از وقتی به ریاست این شرکت دست پیدا کرد، تعداد کارکنان زن در یوتیوب را از 24 درصد به 30 درصد افزایش داد.

اما این فقط زنان نبودند که مورد توجه او نهاده شدند. او در یوتیوب، به فکر کاربران از هر گروه و قشری بود. برای مثال، محتواهای سرگرمی و موسیقی متناسب با خانواده ها را در دستور کار خود قرار داد. اکنون بیش از 200 میلیون نفر از کاربران به صورت روزانه از محتواهای بازی و سرگرمی این پلتفرم بهره می گیرند. رهبری این زن باعث شد شیوه های مختلفی برای درآمدزایی در یوتیوب در دستور کار قرار گیرد. عضویت در کانال و سوپر چت جزو مواردی است که سوزان ووجیتسکی دستور راه اندازی آنها را داد.

ریاست سختگیرانه

زمانی که یوتیوب راه اندازی شده در زمینه محتواهایی که در آن به اشتراک گذاشته می شد، سختگیری چندانی به خرج نمی داد، اما تغییر مدیریت باعث شد سیاست ها هم در این زمینه تغییر کند. سوزان ووجیتسکی، سیاست های جدیدی را در دستور کار خود قرار داد که اجازه بازنشر بعضی ویدئوها را نمی داد. هر ویدئویی که در بیان یا تصویر، نمایانگر نوعی خشونت یا نقض بعضی قوانین باشد، اجازه بازنشر در این پلتفرم را پیدا نمی نماید.

اما قضیه کمی بعد، با ظهور گروههای تروریستی در فضای مجازی، پیچیده تر شد. چند بار گزارش دادند که گروههای تروریستی پیروز به بارگذاری های ویدئوهای خود در یوتیوب شده اند. همین امر باعث شد بعضی شرکت ها دیگر تبلیغات خود را به یوتیوب نسپارند. واکنش های یوتیوب به قدری سختگیرانه شد که بعضی منتقدان می گفتند این شبکه، محتوا را سانسور می نماید.

بعضی از فعالان و کاربران حرفهای یوتیوب هم می گویند محتواها حتی اگر ذره ای دوپهلو باشند، سریع حذف خواهند شد. با این حال، ووجیتسکی ترجیح داده یوتیوب را با همین سیاست های سختگیرانه مدیریت کند. او بارها اعلام نموده محتوای آموزشی را در اولویت قرار داده اند. در واقع این شرکت میخواهد پلتفرمی برای ویدئوهای آموزشی باشد، اما کاربردهایی پیدا نموده که نسبت به آموزش با استقبال بیشتری همراه شده است. ووجیتسکی جزو معدود زنانی است که نشان داده می توان هم به چهره ای دنیای و فعال در عرصه اقتصاد تبدیل شد و هم عضوی فعال در یک خانواده بود؛ هم می توان مشارکت مالی در جامعه داشت و هم می توان صاحب فرزند شد و زندگی شخصی را اداره کرد. این زن ثابت نموده که می توان همه کارها را به صورت متعادل، با هم پیش برد.

ارزش سهام ووجیتسکی در گوگل، او را به یکی از ثروتمندترین زنان خودساخته در آمریکا تبدیل نموده است. اما شناخته شدن به عنوان مهره تاثیر گذار گوگل، نه شروع راه ووجیتسکی بوده و نه خاتمه جهت پیروزیتش او حالا یکی از ثروتمندترین زنان در عرصه تکنولوژی است و براساس رده بندی فوربس، بعد از شریل سندبرگ، بانوی اول فیس بوک، قدرتمندترین زن دنیا در حوزه تکنولوژی به شمار می رود. ارزش خالص دارایی او بیش از 350 میلیون دلار برآورد شده و این زن 52 ساله، امروز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان دنیا شناخته می گردد. زنی که درآمد تبلیغات گوگل را به شکل خارق العاده ای تغییر داد و یوتیوب را متحول کرد.

منبع: شماره 183 مجله شنبه

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4105

به "سوزان ووجیتسکی چطور بر جایگاه مدیرعاملى یوتیوب تکیه زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزان ووجیتسکی چطور بر جایگاه مدیرعاملى یوتیوب تکیه زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید