شهر زیرزمینی کاریز کیش ، 10000 متر زیر دریا

به گزارش اکسپرس بلاگ، کاریزِ کیش، که با نام شهر زیر زمینی معروف شده است با وسعت 10000 متر در عمق 16 متری در زیر زمین بنا شده است. با سقفی پوشیده شده از صدف و مرجانهایی به عمرِ 270 میلیون سال که در بعضی قسمتها قدمت این مرجانها به 570 میلیون سال نیز می رسد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش ، 10000 متر زیر دریا

سفر به جزیره کیش در هر زمانی از سال برای گردشگران جذابیت دارد. تابستان و زمستان هم ندارد. با آن طبیعت منحصر به فرد و تفریحات متنوع. جالب است بدانید که این مروارید خلیجِ فارس غیر از پاساژ گردی ها و تفریحات آبی، مناطق زیبای گردشگری زیبایی را در خود جای داده است. از تفریحات آدرنالین دار بگیرید تا اثار تاریخی و بناهای دیدنی. یکی از این مناطق دیدنی کاریز کیش است. شهری زیر زمینی که باید حتماً در لیست جاذبه های گردشگری تان نوشته گردد.

امروز با صفحه گردشگری مان سری به این شهر زیرزمینی زده ایم که اتفاقاً یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی کیش است. شبکه ای از قنات ها که به این نام معروف شده و فقط 14 متر از سطح زمین پایین تر است. با خبرنگاران بمانید.

کاریز چیست؟

کاریز، تشکیل شده از یک دهانه روباز و یک مجرای تونل مانند زیرزمینی و چندین چاه عمودی که مجرا یا تونل زیر زمینی را در فواصل تعیین با سطح زمین مرتبط می سازد، بخش های مختلفی دارد و خود چاه ها عامل تهویه هوای قنات نیز هستند. در حقیقت ایران را می توان اولین کشوری دانست که این چرخه پرکاربرد را به وجود آورد. سازه ای که آب را بدون صرف هزینه و تنها با یاری دریافت از نیروی ثقل زمین به مکان درست راهنمایی کند. مکانیسم کاریزها در شهرهای مختلف و با توجه به موقعیت های جغرافیایی متنوع متفاوت است.

کاریز کیش مقصد گردشگری

کاریز کیش که با نام شهر زیر زمینی کیش هم معروف شده، به وسعت 10000 متر در عمق 14 تا 16 متری زیر زمین، قرار گرفته است. ویژگی منحصر به فردی دارد، سقفی پوشیده شده از صدف و مرجان هایی به عمرِ 270 میلیون سال که در بعضی قسمت ها قدمت این مرجان ها به 570 میلیون سال نیز می رسد.

در واقع همانطور که گفته شد این شهر زیر زمینی مجموعه ای از قنات هایی است که با شبکه ای از راستا های اصلی راهنمایی آب شیرین، مورد استفاده قرار می گرفته است. (کاریز معادلِ کلمه قنات در زبانِ عربی است.) و تنها قناتی در دنیا است که سقف آن با مرجان پوشیده شده.

دمای هوای خنک این کاریز در تمام فصول سال تغییر نمی نماید. یک جریان آب شیرین نیز از کنار گردشگران در حین بازدید می گذرد، دمای هوای خنک و گذر آب این مکان را به یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری در کل خلیج همواره فارس بدل نموده است.

  • آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش

    این جاذبه گردشگری را می توانید در بلوار میرمهنا، بین میدان المپیک و میدان فارور بیابید.

  • ساعت کاری کاریز کیش

    همه روز های هفته از ساعت 9 صبح تا 10 شب می توانیم این شهر زیر زمینی را ببینیم را ببینیم.

فسیل هایی در دل مرجان ها

دیدن لایه های هفت متری مرجانی در سقف این کاریز اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می نماید. مرجان هایی که فقط می توانید در زیر دریا ها و اقیانوس ها، آن ها را ببینید. اما کاریز کیش به راحتی این زیبایی های بی بدیل را مقابل چشمان شما قرار داده است.

بدنِ این مرجان ها که زمانی در بسترِ دریا جای داشتند مملو از صدف ها و فسیل آبزیانی است که بیش از میلیون ها سال قدمت دارند؛ و شما به وضوح می توانید هنگام بازدید، با نگاهی به سقف آن ها را مشاهده کنید.

موزه و بازار صنایع دستیِ زیر زمینی

داخل دالان های کاریز کیش، بازار صنایع دستی ای برپا شده است، که می توانید از آثار دستی و هنرمندانه این مرز و بوم یادگاری هایی برای خود و دوستان تان تهیه کنید. همچنین در بخشی از این کاریز موزه ای واقع شده است که در آنجا فسیل هایی از جانوران همراه شناسنامه و تعیینات آن ها، نگهداری می گردد وَ مهمتر از همه این که شناسنامه کاملی از تاریخچه خلیج فارس را مشاهده خواهید کرد که بر نام بلند خلیج ایرانی همواره فارس صحه می گذارد.

امکانات توریستی کاریز کیش

گذشته از جاذبه دیدنی و گردشگری این کاریز، امکانات دیگری نیز به این مجموعه اضافه شده است. مانند عکاسخانه که اجازه می دهد خاطره این روز زیبا را در این مکان دیدنی برای خود ثبت کنید. همچنین می توانید بر دست و بدن خود نقش هایی زیبا از حنا بزنید که خاص مردمان جنوب کشورمان است. همچنین رستوران و کافه ای نیز برای گردشگران تعبیه شده است.

تاریخچه مختصر

قنات کیش در حدود 20 سال پیش رو به تخریب بود و در معرض نابودی قرار داشت. در سال 1378 سرنوشت کاریز کیش به دست یکی از ایرانیانی که پس از سال ها از آلمان بازگشته بود تغییر کرد. مهندس حاجی حسینی با تحقیق روی این سازه به آن علاقه مند شد و تصمیم به بازسازی آن گرفت. او در همان سال مرمت و بازسازی کاریز را با حفظ اصالت بنا آغاز کرد و به یک شهر زیرزمینی با بخش های مختلف توریستی تبدیل شد.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 433

به "شهر زیرزمینی کاریز کیش ، 10000 متر زیر دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی کاریز کیش ، 10000 متر زیر دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید