ضرورت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای رفع محدودیت صادرات

به گزارش اکسپرس بلاگ، امروزه ویروس کرونا همچنان در جهان می تازد و قدرت انتشار سرعت این ویروس چنان بالاست که منجر به اعلام قرنطینه های سراسری در برخی کشورها شده است که در کنار تاثیرات منفی بر حوزه اجتماعی و بهداشت و به خطر انداختن سلامت مردم، محدودیت های ناشی از کم کردن آثار این ویروس، صادرات و واردات و در نهایت اقتصاد را زمین گیر کرده است.

ضرورت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای رفع محدودیت صادرات

ارزیابی ها نشان می دهد بسته شدن مرزهای تجاری بین کشورها در عرصه تجارت خارجی همچون صادرات و واردات تاثیرات منفی بر پیکر اقتصاد وارد کرده است و با توجه به قدرت انتشار این ویروس معلوم نیست که شرایط از سرگیری فعالیت های اقتصادی در حوزه صادرات و واردات بین کشورها چه زمانی به حالت عادی برشود.آمار 12 ماهه تجارت خارجی در سال 1398 بیانگر صادرات به ارزش 41 میلیارد و 370 میلیون دلار است که در مقایسه با سال 1397 از نظر ارزش 7 درصد رشد منفی داشته و از نظر وزنی نیز 14 درصد رشد مثبت را تجربه کرده است، این ارقام از نظر آماری و تصویری این را به ما القا می کند که کشور از منظر ارزآوری با کاهش روبرو شده است.بدون تردید قطع شدن زنجیره صادرات و واردات کالا، منجر به کاهش قدرت تولید، بالا رفتن نرخ بیکاری، کاهش ارزآوری، عدم بازتوانی در پرداخت وام های بانکی از سوی صاحبان تولید و در نهایت منجر به بحران اقتصادی خواهد شد.

مثلت تحریم ها، ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای اقتصادی آثار زیان باری را به دنبال خواهد داشت که باید با نگاه فرابخشی و پیگیری ها و حفظ پروتکل های بهداشتی تلاش شود که آثار ناشی از بروز مسائل در حوزه اقتصادی را به حداقل برسانیم. تعطیلی مرزهای رسمی بین کشورمان با دیگر کشورهای همسایه ناشی از ویروس کرونا به ویژه در انتها سال 98 منجر به کاهش تراز تجاری شده است که می طلبد در این زمینه چاره اندیشی شود.

تصویر مرزها بعد از کرونا

از ابتدای اسفند ماه که ویروس کرونا در ایران شایع شد و به کشورهای دیگر نیز سرایت کرد، به مرور شاهد تنگ تر شدن حلقه تجارت خارجی کشور بودیم تا جایی که از نیمه اسفندماه فرآیند بسته شدن برخی از مرزها آغاز شد و تقریبا تا اواخر اسفندماه تمامی مرز ها مسدود شد. البته منظور از بسته شدن این نیست که هیچ گونه تجارت و مراوده ای وجود نداشت بلکه به شدت محدود شد و کار به جایی رسید که در بحث زمینی بسیاری از کشورهای پیرامونی ما مرزهای خود را بستند.مساله این است که اگر استمرار صادرات حفظ نشود، مسائل جدی پیش می آید، ضمن آنکه بسیاری از این کشورها نظیر امارات و عراق که خریدار محصولات کشاورزی ما بودند نیز به دلیل کاهش سفرها به این کشور ها با محدودیت تقاضا روبرو شده اند. بنابراین هم تقاضا در این کشور ها کاهش یافته و هم مرزهای آنان مسدود شده است.

براساس تلاش هایی که صورت گرفت، صادرات از طریق یک یا دو مرز در عراق با تعویض کامیون در مرز انجام گرفته است.در مورد ترکیه نیز تنها کامیون های ترک که در ایران بودند و قصد مراجعت به کشورشان را داشتند می توانستند کالاهای ما را حمل کنند که البته هم تعداد آنها محدود بود و هم قیمت های غیرمتعارفی را مطالبه می کردند. اما اتفاق مثبتی که در این مدت رخ داد، فعال شدن خطوط ریلی برای حمل بار بود که خوشبختانه راه آهن جمهوری اسلامی با افزایش واگن توانست مرز رازی را فعال تر کند و یک سری از کالاهای ما از طریق خطوط ریلی به ترکیه صادر شود. اما صادرات از طریق حمل و نقل جاده ای به ترکیه متوقف است.بازگشایی مرزهایمان با ترکیه از این جهت که دروازه ورود کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپاست و صادرات به اروپا از این جهت می گذرد، بسیار حائزاهمیت است. خوشبختانه اخباری وجود دارد که نشان می دهد، توافق هایی اجرا شده است که با رعایت مسائل بهداشتی در آینده نزدیک مرزها به روش های جدیدی بازگشایی شود.اگر مسائل حمل ونقلی و انسداد مرزها حل نشود، تاثیر منفی خود را بر صادرات خواهد گذاشت. از آنجا که صادرات مشتقات نفتی نیز احتمالا با کاهش روبه رو شود، لذا برای سال 1399 هم صادرکنندگان باید بیشتر تلاش کنند و هم معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت، رایزن ها و سفارتخانه ها در بازارهای صادراتی باید به سرعت به دنبال رفع این موانع باشند.

بنابراین پیشنهاد می شود وزارت امورخارجه ایران از طریق همتایان حوزه خارجی دیگر کشورها با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق های مشترک دوطرفه موضوع را بررسی کرده تا دغدغه های کشورهای همسایه بر طرف شود و تجارت با حفظ پروتکل های بهداشتی از سرگرفته شود. اما در حوزه داخلی نیز می طلبد که دولت با همکاری تیم های اقتصادی با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت به صاحبان تولید تلاش کند که بهره وری تولید را بالا ببرد. افزون براین باید درخصوص بیمه ها، اقتصادیات، آب، گاز و برق نیز چاره اندیشی شود که صاحبان تولید در این شرایط اضطراری ناشی از ویروس کرونا حداقل به مدت شش ماه از پرداخت بهای این گونه خدمات معاف شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3466

به "ضرورت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای رفع محدودیت صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای رفع محدودیت صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید