غلبه بر بی حوصلگی، دلزدگی و تنوع طلبی

به گزارش اکسپرس بلاگ، بی حوصلگی هنگامی روی می دهد که ما دیگر به اطرافیان، اشیای پیرامون خود و فعالیت های روزمره خود علاقمند نبوده و از آنها لذت نبریم. بی حوصلگی در واقع فقدان تنوع و انگیزش در زندگی است. یکی از خصوصیات انسان، تنوع طلبی و نیاز به تغییر مداوم در شکل و نوع محرکات بیرونی است. سازگاری حسی سبب می شود ما از فعالیت های تکراری به ستوه بیاییم.

غلبه بر بی حوصلگی، دلزدگی و تنوع طلبی

غلبه بر بی حوصلگی، دلزدگی و تنوع طلبی

بی حوصلگی هنگامی روی می دهد که ما دیگر به اطرافیان، اشیای پیرامون خود و فعالیت های روزمره خود علاقمند نبوده و از آنها لذت نبریم. بی حوصلگی در واقع فقدان تنوع و انگیزش در زندگی است. یکی از خصوصیات انسان، تنوع طلبی و نیاز به تغییر مداوم در شکل و نوع محرکات بیرونی است. سازگاری حسی سبب می گردد ما از فعالیت های تکراری به ستوه بیاییم.

سازگاری حسی یعنی کاهش حساسیت حواس، زمانی که در معرض مداوم یک عامل محرک ثابت و تغییرناپذیر قرار می گیرند. مثلا پس از خرید یک تلفن همراه نو ذوق و شوق فراوانی داریم، اما پس از گذشت یکی، دو ماه همان تلفن همراه برای مان تکراری و ملال آور می گردد.

همین عامل در روابط زن و مرد هم مصداق دارد. افراد بسکمک از این مساله شکایت می کنند که نامزد محبوب آنها دیگر برایشان عادی و خسته کننده شده و شور و هیجان اوایل آشنایی رنگ باخته است. باید مطلع بود که اگرچه تنوع طلبی یک ویژگی ذاتی انسان هاست، اما باید در برخی موارد آن را تحت کنترل خود درآورده و برایش محدودیت قایل شد. اگر مردی همسر زیبایی داشته باشد، باز هم ممکن است به زنان دیگر مخفیانه نگاه کند یا زل بزند، حتی اگر آن زنان نازیبا و زشت باشند چرا که نزد آن مرد، زیبایی همسرش دیگر تکراری و عادی شده و به عبارتی به چهره وی عادت کرده و دنبال یک محرک بصری نو می گردد.

اما همین مرد باید مطلع باشد که این دور باطل هیچ گاه به کمال خشنودی منتهی نمی گردد؛ جایی که دیگر چیزی دلش را نزند و برایش تکراری نگردد یا زنی که هیچ گاه برایش تکراری و خسته کننده نگردد. بنابراین باید برای برخی امور در تنوع طلبی محدودیت قائل شویم وگرنه مجبور خواهیم شد همیشه بی حوصله و دلزده باقی بمانیم و طعم رضایت را نچشیم.

یکی از نکات بسیار مهم در روابط این است که زن و مرد هر آنچه دارند را یکباره رو نکنند. یعنی تمام مهارت ها، خصوصیات اخلاقی و شخصیتی، آرزوها، اسرار، برنامه های آینده، هدف های بلند مدت و کوتاه مدت و غیره. چون زمانی که مثلا دختری از تمام راز و رمز، مهارت ها و شیرین کاری های یک پسر مطلع گردد، دیگر چیزی باقی نمی ماند که حس کنجکاوی دختر را نسبت به آن پسر برانگیزد و رابطه از هیجان می افتد. مانند فیلمی که وقتی از ابتدا تا انتهای آن را مشاهده می کنیم دیگر به ندرت پیش می آید که بخواهیم مجددا نگاهش کنیم، اما اگر همین فیلم به صورت سریال نمایش داده گردد، هم هیجانش و هم کنجکاوی بیننده برای سر درآوردن از ادامه داستان بیشتر می گردد.

این بدین معنا نیست که به طرف مقابل مان دروغ بگوییم و شخصیت اصلی خود را کتمان کنیم، بلکه باید به گونه ای پیش برویم که در هر یک از ملاقات هایمان یک سخن، مطلب، خبر یا برنامه تازه ای در چنته داشته باشیم. خلاصه باید پیش بینی ناپذیر باشیم.

راهکارهای غلبه بر بی حوصلگی

1- سعی کنید هر از گاهی در زندگی خود تغییراتی هرچند جزیی ایجاد کنید.

2- بیکاری و فقدان فعالیت، یک عامل مهم در ایجاد بی حوصلگی است. دست به کار شوید. با نشستن و به نقطه ای خیره شدن چیزی عوض نمی گردد.

3- حس پوچی و این باور که زندگی، شغل و فعالیت های شما بی معنی هستند، می تواند شما را تا مرز خودکشی پیش برد. نباید زندگی خود را یک دایره بی سرانجام بدانید.

4- هر روز یک چیز نو یاد بگیرید.

5- خود را به چالش بکشانید. به فعالیتی دست بزنید که در شما استرس ملایمی ایجاد می کند مانند برد و باخت (در بازی و ورزش) یا پذیرش ایده های نو.

6- به یاد داشته باشید که هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست بلکه این فکر بی حوصله شماست که همه چیز را کسل کننده می بیند. افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما هم تغییر یابند.

7- حس کنجکاوی خود را برانگیزید. سعی کنید از همه چیز سردرآورید، البته به غیر از مسائل شخصی دیگران.

8- خیال پردازی کنید. خیال پردازی بیش از حد سبب دور افتادن شما از واقعیت ها و حقایق می گردد، اما از تخیل خود می توانید در رفع بی حوصلگی کمک بگیرید.

9- تکرار فعالیت های روزمره یا از روی عادت بسیار خسته کننده است. گزینه های دیگر را هم انتخاب کنید. مثلا هر روز برای صبحانه چای شیرین نخورید، یک روز هم قهوه یا شیر بخورید. هراز گاهی هم طرز لباس پوشیدن یا مدل موی خود را تغییردهید.

10- هر بار سر قرار ملاقات یک دست لباس مشابه به تن نکنید یا در کافی شاپ فقط میلک شیک سفارش ندهید. با یک هدیه بدون مناسبت، طرف مقابل خود را غافلگیر کنید.

منبع: نشریه راه موفقیت شماره 19

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 17259

به "غلبه بر بی حوصلگی، دلزدگی و تنوع طلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر بی حوصلگی، دلزدگی و تنوع طلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید