مکان هایی که سال جاری به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند

به گزارش اکسپرس بلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون مکان هایی که سال جاری به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند، برای شما نگارش شده است.

مکان هایی که سال جاری به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند

چهل و چهارمین کمیته میراث دنیای یونسکو در شهر فوجو چین به صورت مجازی برگزاری شد و در جریان آن 39 پفراینده پیشنهادی از سوی کشورها مورد آنالیز نهاده شد. ایران سال جاری با دو پفراینده راه آهن ایران و هورامان در کمیته میراث دنیای یونسکو شرکت نموده بود و در نهایت پیروز شد دو پفراینده راه آهن سراسری (بخش شمال ـ جنوب به وسعت 1400 کیلومتر) و هورامان/ اورامانات را به ثبت یونسکو برساند.

علاوه بر ایران با آنالیز پفراینده های سال 2020 و 2021 مکان های دیگری در نقاط مختلف دنیا هم به لیست میراث دنیای یونسکو راه یافتند.

در این بین تعداد معدودی از مکان های طبیعی از جمله جنگل های کن کراکن (Kaeng Krachan) در تایلند که بیشتر برای گیاهان و پرندگان در معرض خطر شناخته می شوند، در این لیست به ثبت رسیده اند.

بعلاوه حدود 20 مکان فرهنگی از جمله شهر السلط در اردن به لیست میراث دنیای یونسکو اضافه شدند.

مجموعه باستانی و ستاره شناسی چانکیلو در پرو که در گذشته برای مشاهده حرکت خورشید و مشخص زمان در طول سال مورد استفاده قرار می گرفت، از جمله پفراینده هایی بود که مورد تایید کمیته نهاده شد.

سنگ نگاره های محوطه حما در عربستان سعودی به همراه شهر نیس در فرانسه از جمله دیگر پفراینده های پیروز سال جاری بشمار می فرایند.

11 شهر دارای چشمه کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک، فرانسه و ایتالیا در قالب یک پفراینده مشترک هم در جلسه سال جاری ثبت دنیای شدند؛ بادن بی وین در اتریش، کارلووی واری در چک، ویشی در فرانسه، بادن بادن و باد امس در آلمان، باث در بریتانیا، فرانتیشکووی لازنی در چک، اسپا در بلژیک، ماریانسکه لازنی در چک، باد کیسینگن در آلمان و مونته کاتینی ترمه در ایتالیا این لیست را تشکیل می دهند. تمام این شهرها در اطراف چشمه های طبیعی معدنی بنا شده اند.

بعلاوه دو مکان در هند به لیست میراث دنیای اضافه شدند: معبد راماپا و شهر تاریخی دولاوریا (Dholavira) در هند اکنون میراث دنیای یونسکو بشمار می فرایند.

فانوس دریایی کرودوآن در فرانسه که با نام فانوس دریایی پادشاه هم شناخته می شود، دیگر پفراینده پیروز فرانسه بشمار می رود. این بنا بین قرن شانزدهم و هفدهم میلادی ساخته شده است.

ارسلان تپه در ترکیه که تپه ای 30 متری است و دست کم به قرن ششم پیش از میلاد بازمی شود هم از دیگر پفراینده های پیروز سال جاری بود.

ماتلیدنهوئه در دارمشتات در آلمان و مجموعه فرسکوهای قرن چهاردهمی پادووا در ایتالیا شامل هشت ساختمان مذهبی و فرهنگی که مجموعه ای از فرسکوهای تاریخی را در خود جای داده اند هم در این لیست نهاده شدند.

براساس پفراینده گروهی کوانژو که از چند مکان در چین تشکیل شده است، مکان هایی شامل معبدها، بقایای بندرها و پل های باستانی ثبت دنیای شدند. این یعنی سالن کاخ داچنگ (Dacheng)، مسجد جینجینگ (Qingjing)، مقبره های اسلامی، معبد کایوان و چندین مکان دیگر از این پس به اسم میراث دنیای یونسکو بشمار می فرایند.

بوئن رتیرو در اسپانیا فضای سبز شهری که تا قرن نوزدهم به پادشاهی اسپانیا تعلق داشت به همراه پاسئو دل پرادو از بولوارهای اصلی مادرید هم به ثبت دنیای رسیدند.

سال جاری چهار جزیره آمامی اوشیما، توکونوشیما، بخش شمالی اوکیناوا و اریوموته در ژاپن که زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران نادر هستند هم به اسم میراث طبیعی دنیای یونسکو ثبت شدند.

بعلاوه جلگه گتبول در کره جنوبی که متشکل از چهار بخش است، همانند جنگل های گرجستان که شامل پارک های ملی متیرلا و کولکتی و منطقه ها حفاظت شده کینتریشی و کولبولتی می شود، ثبت دنیای شدند.

مهاجرنشین های بنوولنس در هلند و بلژیک، خطوط دفاعی دریایی هلند، روزیا مونتانا در رومانی، مجموعه مکان های تاریخی جومون در شمال ژاپن، مسجدهای سبک سودانی در ساحل عاج، محوطه سبز سیتیو برل مارکس در برزیل، کلیسای آتلانتیدا در اوروگوئه، بناهای تمدن چینچورو در شیلی، صومعه های پوپوکاتپتل در مکزیک، مرزهای امپراتوری روم در اتریش، آلمان و اسلواکی، اشپیر، ماینتس و ورمس در آلمان، سرسراهای بولونیا در ایتالیا، آثار یوژه پلجنیک در لیوبلیانا در اسلوونی، چشم انداز های سنگی شمال غربی ولز در بریتانیا، پارک ملی ایواندو در گابن، سنگ نگاره های دریاچه اونگا و دریای سفید در روسیه، جنگلهای کهن راش منطقه کاراپات و سایر نقاط اروپا دیگر پفراینده های پیروز سال جاری بودند.

در جریان کمیته میراث دنیای یونسکو سال جاری لیورپول واقع در بریتانیا از لیست میراث دنیای خارج شد. بعلاوه ایتالیا و استرالیا توانستند از وارد شدن وهم و سد عظیم مرجانی به لیست میراث دنیای در معرض خطر جلوگیری نمایند.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 15786

به "مکان هایی که سال جاری به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان هایی که سال جاری به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید