میراثی 100 ساله از جنس عشق و ارادت

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی مردم منطقه ارادت خاصی به آستان مقدس امامزاده زیدبن علی(ع) طبس دارند و از رسومات مردم این منطقه اطراق 10 روزه مردم بشرویه هر ساله در نیمه دوم شهریور با حضور جمعیت حدود 8 هزار نفر در جوار این امامزاده است که 100 سال قدمت دارد.

میراثی 100 ساله از جنس عشق و ارادت

سالیان درازی است که مردم این مرز و بوم به رسم ارادت سر تعظیم بر آستان امامزادگان فرود می آورند و آنان را واسطه رسیدن به حاجات خود نزد خداوند می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، آستان مقدس امامزاده زیدبن علی(ع) طبس از اولاد امام سجاد(ع) در 24 کیلومتری شهر دیهوک، 100 کیلومتری طبس، 65 کیلومتری بشرویه و 125 کیلومتری فردوس واقع شده است.

این امامزاده در منطقه کوهستانی و بسیار خوش آب و هوا واقع بوده و هرساله به ویژه در فصل تابستان پناهگاه دلداگان است.

بانی اولیه و زمان ساخت آن به درستی معین نیست. آنچه در منابع تاریخی آمده ساختمان قبلی آن به صورت گلی و خشتی و چار ترک و متعلق به دوره خوازرمشاهیان بوده است. (اسدی مقدم، 1382). در زلزله مخرب سال 1347 که شهر فردوس و روستاهای آن تخریب شد قسمتی از ساختمان زیارتگاه آسیب دید، در زمان بازسازی تصمیم بر توسعه بنا گرفته شد، هنوز زخم های زلزله 1347 التیام نیافته بود که زلزله 1352 ساختمان نوساز زیارتگاه را تخریب کرد و مجدداً در سال 1353 با یاری خیران بشرویه، دیهوک و ارسک این زیارتگاه بازسازی شد.

طولی نکشید که زلزله مخرب 1357 شهرستان طبس و از جمله این زیارتگاه را نابود کرد. بعد از سال 57 ساختمان فعلی احداث شد.

مردم منطقه ارادت خاصی به این آستان دارند و از رسومات مردم این منطقه اطراق 10 روزه مردم بشرویه هر ساله در نیمه دوم شهریور با حضور جمعیت حدود 8 هزار نفر در جوار این امامزاده است.

یکی از رسوم قدیمی که 100 سال قدمت دارد، اطراق قافله بشرویه ای ها در جوار امامزاده است که به مدت 10 روز در جوار امامزاده زندگی نموده و از برنامه های فرهنگی و مذهبی بهره مند می شدند.

هرچند اکنون قافله های شتری وجود ندارد، اما هنوز هم مردم بشرویه و شهرستان های اطراف با جمعیت چند هزار نفری در همان موقعیت زمانی در این امامزاده گرد هم می آیند تا علاوه بر خواستن حاحات خود، از برنامه های مذهبی چون تعزیه خوانی بهره ببرند.

از قدیم الایام مردم با شتر برای اطراق در این امامزاده می آمدند و با اقامت چند روزه طلب رفع شدن حاجات خود را از فرزند امام چهارم داشتند.

در این امامزاده، تعزیه خوانی با سنت خاصی برگزار می گردد و مردم اوج ارادت خود را به امام حسین(ع) با این شیوه نشان می دهند.

در سطح شهرستان طبس مجموعا 8 بقعه وجود دارد که زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 5670

به "میراثی 100 ساله از جنس عشق و ارادت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراثی 100 ساله از جنس عشق و ارادت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید