نشست میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در مواجهه با حوادث و سوانح برگزار گردید

به گزارش اکسپرس بلاگ، ایرنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، نشست میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در مواجهه با حوادث و سوانح برگزار گردید.

نشست میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در مواجهه با حوادث و سوانح برگزار گردید

نشست تخصصی میراث فرهنگی ناملموس (ICH) و مسئولیت اجتماعی (CSR) در روبروه با حوادث و سوانح با حضور آتوسا مومنی، رئیس مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران) در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار گردید.

شبکه سازی میان تشکل های مردم نهاد، گروه ها و داوطلبین در روبروه با بحران ها، آگاهی افزایی و ظرفیت سازی برای پاسداری از میراث فرهنگی در سوانح طبیعی، نقش دستگاه های اجرایی، جوامع محلی و مسئولیت اجتماعی آنها در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در سوانح و بحران ها سه محور اصلی این نشست بود.

مومنی با بیان اینکه دنیا در روبرو با تغییرات اقلیمی و سوانح ناشی از آن قرار گرفته است، بر اهمیت استفاده از مسئولیت اجتماعی به عنوان تجلی میراث فرهنگی ناملموس که از دیرباز جزو فرهنگ ایرانیان بوده، تاکید نمود.

او بعلاوه به تاثیر قدرت نرم فرهنگ در بازآفرینی، تاب آوری و انعطاف پذیری اشاره نمود و بهره گیری از دانش و مهارت بومی در اختیار جوامع محلی و ارتباط مردم با حاکمیت را در روبروه با سوانح الزامی دانست.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در ادامه پیغام علی دارابی قائم مقام وزیر، معاون میراث فرهنگی و رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی را قرائت کرد.

امیرحسین گرکانی، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی با خیرمقدم به حاضران ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست منجر به مدیریت کارآمدتر کشور در روبروه با بحران ها و سوانح طبیعی گردد.

او به قرابت مسئولیت اجتماعی و میراث فرهنگی ناملموس و اهمیت پاسخگویی به نسل آینده در پاسداری از میراثی که از گذشته به ما رسیده است، اشاره و ابراز امیدواری کرد این نشست ها تداوم داشته باشد.

گرکانی مسئولیت اجتماعی را میراث ناملموس ایرانیان عنوان نمود و ادامه داد: ما در گذشته مسئولیت اجتماعی را به طرق مختلف در فرهنگ سرزمینمان داشته ایم که در حال حاضر کمرنگ شده است و کنار هم قرار دادن مسئولیت اجتماعی و میراث فرهنگی ناملموس نشانگر هوشمندی برگزار نمایندگان است.

سید محمد بهشتی نیز که در این نشست با موضوع چالش های سیاستی در انجام تحقیق در حوزه مدیریت خطر حوادث و سوانح طبیعی سخنرانی کرد، اعلام کرد: ایران سرزمینی بی قرار است که در آن سیل و زلزله از گذشته به کرات در آن رخ داده است.

رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تاب آوری را مهمترین اصل زندگی در سرزمین بی قرار دانست که ما آن را به صفر رسانده ایم و ادامه داد: در گذشته مردم محلی در روبروه با سوانح طبیعی اقدام به بازسازی و ساخت می کردند و منتظر دولت نمی مانند.

او با بیان اینکه تمدن و فرهنگ ما در این بی قراری پدید آمده، ادامه داد: ما باید به یاد بیاوریم و از تجربیات غنی گذشته استفاده کنیم. ما در روبروه با تغییرات اقلیم پیروز ترین سرزمینی خواهیم بود، زیرا کیفیت روبروه با بی قراری در جان و خمیره ما است.

بهشتی در ارتباط با نسبت میراث فرهنگی و سوانح اعلام کرد: نباید به عنوان امری سپری شده به فرهنگ نگاه کنیم، زیرا هر موضوعی سپری می گردد به غیر از فرهنگ. متغیرها تغییر می نمایند اما اصول ثابتی وجود دارد. سوانح و بی قراری ها جزو اصول ثابت این سرزمین هستند، ما باید رجوع کنیم به شیوه های روبروه ثابتی که در این سرزمین و فرهنگ وجود داشته است.

شیدا مهنام، مدیرعامل موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران از مهندس ضرغامی به عنوان تنها وزیری نام برد که در موضوع مسئولیت اجتماعی و حمایت مرکز میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در ایران بیعت واقعی نموده است.

او با اشاره به اینکه امروز دولتهایی پیشروتر هستند که میدان را برای بخش خصوصی، سمن ها و مردم باز می نمایند، ادامه داد: تعریف قدرت ملی آنجایی است که دولت کوچکتر شده، تنها نقش سیاستگذاری، ایجاد نظم و مانیتورینگ دارد و مردم بیشتر در صحنه حضور دارند و وظایف بر عهده سمن ها است.

مهنام ابراز امیدواری کرد که شبکه سازی ایجاد شده بین نهادهای دولتی و سمن ها اتفاق مبارکی را رقم بزند.

بعلاوه سه پنل تخصصی سیاست گذاری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و بهره گیری از مسئولیت اجتماعی و مدیریت سوانح، تجربیات میدانی زیسته در روبرو با بحران ها، سمن ها و مسئولیت اجتماعی برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در بحران ها برگزار گردید.

پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در بحران ها آتوسا مومنی، ظرفیت سازی برای مسئولیت اجتماعی در روبرو با حوادث و سوانح در کشورهای در حال توسعه سید امیر حسین گرکانی، تاب آوری بر اتکا تجربه زیست در سرزمین ایران سید محمد بهشتی، چالش های سیاستی در انجام تحقیق در حوزه مدیریت خطر حوادث و سوانح طبیعی حمیدرضا خانکه و بازتعریف رابطه میراث فرهنگی و سوانح طبیعی فاطمه داوری موضوعات اولین پنل این نشست بود.

جایگاه حکمرانی محلی و نظامات اجتماعی در پیشگیری و مدیریت بحران بر بنیان تجربیات تاریخی اسکندر مختاری، آب و میراث فرهنگی ناملموس بهرام نادی، میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در روبروه با سوانح طبیعی گارا مانچا چاریتادیپورا، پس از سیل چگونه دیدگاه مبتنی بر میراث فرهنگی ناملموس در مدیریت بلایا ایفای نقش می نماید؟ راهول گوسوامی نیز مباحث پنل دوم بود.

بعلاوه در سومین پنل های موضوع های نقش نهادهای غیردولتی و سمن ها در مدیریت سوانح طبیعی با رویکرد ترویج میراث فرهنگی ناملموس شیدا مهنام، نقش تشکل ها در اجرای کنوانسیون 2003 یونسکو در زمینه میراث فرهنگی ناملموس: ایجاد تاب آوری در شرایط قبل و بعد از بحران ژانت بلیک، فاجعه سد و جونت ایتالیا، مطالعه موردی مدیریت بلایای طبیعی مایکلا میسون و جوئله زامپارو، باغستان؛ باغی برای زندگی سمیه مراقی، نقش انیمیشن در آموزش استفاده از میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در روبروه با سوانح و بحران ها نگار امینی مطرح شد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 29457

به "نشست میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در مواجهه با حوادث و سوانح برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست میراث فرهنگی ناملموس و مسئولیت اجتماعی در مواجهه با حوادث و سوانح برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید