تور ارزان آلمان: هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی درگذشت

به گزارش اکسپرس بلاگ، پروفسور هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی و نویسنده کتاب از زبان داریوش درگذشت.

تور ارزان آلمان: هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی درگذشت

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

پروفسور هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی و یکی از پنج دانشمند محقق درباره عیلام باستان، دار فانی را وداع گفت.

علاوه بر مطالعات گسترده در مورد عیلام باستان، از جمله علاقه مندی های وی می توان به هنر اسلامی، معماری و سرامیک اشاره نمود؛ تاجایی که هاید ماری کخ را از جمله سردمدار مطالعات تحلیلی روی گل نوشته های بایگانی بارو تخت جمشید می دانند.

به رغم آثار متعدد ماری کخ درباره ایران باستان، کتاب از زبان داریوش او زبانزد این عرصه به شمار می رود و دکتر حکمت الله ملاصالحی، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه کتابِ از زبان داریوش پروفسور کخ اثری ممتاز و بسیار مفید و مرجع است، درباره آن اذعان می کرد:

سخن گفتن از نظام اداری و اجرایی و حقوقی و مهندسی و مدیریت و اقتصاد و معیشت و دیانت و معنویت عصر داریوش بزرگ آن قدر هم آسان نیست که اغلب گمان رفته است.

پروفسور هاید ماری کخ در 17 دسامبر 1943 در شهر ماربورگ آلمان چشم به دنیا گشود.وی در ابتدا به تحصیل در رشتۀ آموزش با گرایش اصلی ریاضی پرداخت و از سال 1972، رشته ایران شناسی را در دانشگاه گوتینگن شروع کرد. ماری کخ در 1976 با تالیف رساله ای با عنوان شرایط مذهبی زمان داریوش بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر کتیبه های هخامنشی به مدرک دکتری نائل آمد.

پروفسور هاید ماری کخ علاوه بر رشته اصلی خود، به تحصیل در رشته های باستان شناسی کلاسیک، تاریخ هنر بیزانس و باستان شناسی مسیحی پرداخت و پس از آن به تدریس ایران شناسی و باستان شناسی خاور نزدیک در دانشگاه گوتینگن مشغول شد. وی از 1986 به تدریس در رشته اقتصاد و مدیریت دوران هخامنشیان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ و از 1995 به عنوان استاد ایران شناسی در زمینه تاریخ کهن در دانشگاه ماربورگ اشتغال داشت. او بعلاوه همسر پروفسور والتر هینتس، ایران شناس آلمانی بود.

تیم تحریریه خبرنگاران ضمن ابراز اندوه بابت فقدان پروفسور هاید ماری کخ، یاد و خاطره این دانشمند بزرگ را گرامی می دارد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 20677

به "تور ارزان آلمان: هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان آلمان: هاید ماری کخ، ایران شناس آلمانی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید