کاخ صاحبقرانیه کجاست ؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، تالار آینه یکی از زیبا ترین بخش های کاخ صاحبقرانیه است. این کاخ به مناسبت سی و یکمین سال سلطنت ناصرالدین شاه قاجار تاسیس شد و وقایع تاریخی بسیاری را به خود دیده است.

کاخ صاحبقرانیه کجاست ؟

امروز یک تهرانگردی شاهانه خواهیم داشت. می خواهیم به دهکده نیاوران با آب و هوای بی نظیرش برویم؛ جایی در دامنه کوه های البرز که دوران قاجار هم شاهان قاجاری به آن توجه ویژه ای داشتند. به طوری که در سال 1229 شمسی ناصرالدین شاه در سی و یکمین سال سلطنتش دستور داد تا کاخ صاحبقرانیه را در همین مکان بسازند.

این عمارت در مجموعه کاخ نیاوران قرار دارند و مطمئنم در گشت و گذارتان حتماً از جلوی این عمارت رد شده اید اما بعید نیست چون شکل ظاهر آن چنگی به دل نمی زند، داخل کاخ را ندیده باشید. صفحه گردشگری خبرنگاران به شما می گوید که اتفاقاً زیبایی های درونی این عمارت به قدری است که ممکن است در هر مراجعه به کاخ نیاوران عمارت صاحبقرانیه را هم ببینید.

کاخ نیاوران

باغی بزرگ در حدود 11 هکتار، در شمال تهران در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) وجود دارد. مجموعه کاخ نیاوران در این باغ شکل گرفته. بناهایی در کنار یکدیگر که یادرگار دوران قاجار و پهلوی است. از آنجا که دهکده نیاوران آب و هوای خوبی داشت ییلاقی برای شاهان قاجار بود. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی، دستور داد در نیزاری خارج از شهر تهران باغی بسازند از آنجا که این باغ به جای نیزار ایجاد شد، آن را نی آوران نامیدند که بعداً به نام باغ نیاوران مشهور شد.

محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچکی بنا کرد و پس از وی، ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در باغ نیاوران ساخت؛ و در نهایت آخرین بنایی که شاهان قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است.

در زمان حکومت پهلوی دوم، کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت وی و خانواده اش تغییر کرد؛ اکنون در محوطه نیاوران، کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه دنیا نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودرو های اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه قرار دارند.

معنی صاحبقرانیه

در زمان ناصرالدین شاه، هر 30 سال را یک قرن می نامیدند. از آنجا که او در سی و یکمین سال سلطنتش دستور ساخت این کاخ را صادر کرد، به افتخار آنکه بیش از 30 سال حکومت نموده است، به خود لقب صاحبقران داد و این کاخ را عمارت صاحبقرانیه نامید. یکی از زیباترین کاخ های تهران که معماری بی نظیری دارد و اشیایی که در آن نگهداری می گردد بسیار دیدنی است.

تاریخچه کاخ صاحبقرانه

حاج علیخان حاجب الدوله مامور ساخت عمارت صاحبقرانیه در باغ نیاوران بود. او این عمارت را با خوابگاه، اندرون و حرمسرا بنا کرد. جالب است بدانید خود مجموعه حرمسرا دارای چهل تا پنجاه ساختمان بود که باز هر یک از این ساختمان ها دارای چهار اتاق و یک ایوان که ویژه یک یا دو تن از همسران شاه بود. در زمان مظفرالدین شاه و احمدشاه تعداد حرمسرا ها کمتر شد و با آمدن رضاخان، کلاً صاحبقرانیه مدتی به دست فراموشی سپرده شد.

رضاخان کاخ های متعددی در سعدآباد ساخت اما در زمان ازدواج محمدرضا پهلوی با فوزیه، صاحبقرانیه را برای پذیرایی از میهمانان آماده کرد. دیوار میان دیوانخانه و حرمسرا و عمارت های دور کاخ خراب و مبلمان کاخ عوض شد. فرش های گران بهای کاخ گلستان را به این مکان آوردند و برای تزیین دیوارها، کاغذ مخصوص اروپایی استفاده کردند پارچه پرده ها و مبل ها را یک طراح خارجی تعویض کرد و خلاصه اینکه هشت ماه زمان برد تا گروهی از طراحان و نقاشان و مهندسان این کاخ را برای میهمانان آماده نمایند. اما جالب است بدانید در زمان پهلوی دوم، تمام این تزئینات داخلی یک بار دیگر تغییر کرد.

بنای کاخ صاحبقرانیه

تالار آینه یکی از زیباترین بخش های این کاخ است و درست وسط آن واقع شده است. آیینه کاری های بسیار با شکوهی دارد. در زمان محمدرضا پهلوی با تغییرات اساسی که داخل بنای صاحبقرانیه انجام شد، طبقه اول یعنی حوضخانه برای پذیرایی از میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار شاه مورد استفاده نهاده شد.

  • سرای غربی

    این فضا قسمت های اداری و اتاق ها را در خود جای داده است. دو تابلوی بزرگ طرفین، شاهزادگان قاجار را به تصویر کشیده اند و عکس امیر کبیر که در تابلویی جدا و مینیاتوری، کار شده است. چندین تابلو نقاشی دیگر را هم آنجا خواهید دید. همچنین گلدان هایی که آنها هم مربوط به دوره قاجار و پهلوی هستند. عکاسخانه و اتاق مذاکرات هم در این قسمت قرار دارند.

  • تالار آینه کاخ صاحبقرانیه

    در این تالار، هنر آینه کاری ایرانی با شکوه فراوان در برابر دیدگان همه قرار داده شده است؛ از سویی آن را تالار دنیا نما نیز می نامند چرا که در آن موقع می شد از پنجره های این قسمت، کل تهران را در یک قاب دید. آینه کاری های ظریف و دیدنی این تالار از زمان ناصر الدین شاه شروع شد و در زمان مظفرالدین شاه به سرانجام رسید، آینه کاری های ظریف با گچبری های هنرمندانه و ارسی های چشم نواز که این تالار را بسیار با شکوه جلوه می دهد. در شاه نشین شمالی این تالار هم میز کار محمدرضا پهلوی واقع شده است. امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه هم در همین تالار به انجام رسید.

    در چهار طرف این تالار چهار اتاق وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص خود را داشتند. اتاق منشی، دندانپزشکی، حمام و سرویس بهداشتی، اتاق هدایا.

  • سرای شرقی

    در این بخش هم مانند سرای غربی اتاق هایی وجود دارد و راه پله ای با طراحی زیبا که به در خروجی کاخ می رسد. تابلو های متعددی در آن آویخته شده مربوط به نقاشانی به نام هستند. اتاق مذاکرات خصوصی، اتاق نشان ها و مدال ها، اتاق انتظار سفرا، اتاق استراحت نیم روزی هم در این قسمت واقع شده است.

  • حوضخانه

    طبقه زیرین کاخ صاحبقرانیه حوضخانه است. در اتاق های این بخش نیز انواع تزئینات چشم نواز به کار رفته است. گچ بری ها، ارسی های منحصر به فرد و آثار بی نظیری که این بخش را بعد از تالار دنیا نما به زیباترین قسمت های کاخ صاحبقرانیه تبدیل نموده است. حوض، در وسط بنا واقع شده است مبلمان، اطراف آن قرار داده شده. تابلوی حوضخانه صاحبقرانیه اثر کمال الملک هم در این فضا به نمایش در آمده است.

    همچنین در بخشی از دیوار شاه نشین روایت عطار از مجلس شیخ صنعان روی سنگ کنده کاری شده است. سقف های چوبی این بخش کاملاً منقوش هستند و متعلق به قرن 12 هجری قمری که گویا برای تزئین از شیراز آورده شده اند.

چطور به کاخ صاحبقرانیه برویم؟

این کاخ در میدان شهید باهنر (نیاوران) تهران نهاده شده، در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اولین کاخی است که با آن روبرو خواهید شد.

*نکته: اگر داخل این کاخ عملیات مرمت در حال اجرا باشد، کاخ باز نیست. می توانید با مجموعه کاخ نیاوران تماس بگیرید و از بازدید های آن آگاه شوید.

برای دسترسی باید به تجریش بروید و سپس می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نیاوران برسید.

مترو: با استفاده از مترو می توانید ابتدا به تجریش و از آنجا با تاکسی و اتوبوس به نیاوران بروید.

اتوبوس: خط بی آر تی راه آهن - تجریش را سوار شوید و باز از تجریش با وسایل نقلیه عمومی به نیاوران بروید.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 741

به "کاخ صاحبقرانیه کجاست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ صاحبقرانیه کجاست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید