کشاورزان، تراکتور را در بازار آزاد 2 برابر گران تر می خرند

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا نامی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با اشاره به اینکه تراکتور، کمباین و مابقی ادوات کشاورزی سه مبحث متفاوت از یکدیگر هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی تراکتور به دست کشاورزان واقعی نمی رسد، کمباین هم با نرخ پایین در شبکه عرضه نمی گردد و سایر ماشین ها و ادوات کشاورزی دچار چسبندگی قیمت هستند که با این وجود فضای رقابتی از بین رفته است.

کشاورزان، تراکتور را در بازار آزاد 2 برابر گران تر می خرند

او با انتقاد از این مسئله که تراکتور با نرخ واقعی به دست کشاورزان نمی رسد، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک تراکتور 6 سیلندر در سایت کارخانه تراکتور 230 میلیون تومان است که متاسفانه در چرخه توزیع با محدودیت عرضه می گردد چرا که بخش عمده آن سر از بازار سیاه در می آورد که با این وجود جای این سوال مطرح است که اگر قرار است ساختار توزیعی داشته باشیم، علت ورود به بازار آزاد و نشتی چیست؟

نامی ادامه داد: با وجود محدودیت عرضه در ساختار توزیع، کشاورزان واقعی ناچارند 2 برابر قیمت، تراکتور مورد احتیاج را از بازار آزاد بخرند و مشکل ما این است که به رغم اصرار دولت در ساختار فعلی توزیع، اما به علت نشتی، تراکتور چند برابر تعدادی که در شبکه توزیع عرضه می گردد، در مبادلات تجاری بازار آزاد مورد داد و ستد قرار می گیرد و اختلاف قیمت با کارخانه چشمگیر است.

تراکتور سهمیه ای علت اصلی نشتی در بازار سیاه

رئیس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان ماشین آلات کشاورزی با بیان اینکه سود اختلاف قیمت تراکتور دولتی با بازار آزاد به جیب دلالان می رود، گفت: با توجه به آنکه مصرف نماینده واقعی که یک سال برای دریافت کالا در صف کالا منتظر بوده محصول را در بازار آزاد عرضه نمی نماید، پس جای این سوال مطرح است که شبکه دلالی و این حجم از انحراف از کدام راستا است؟ در حالی که کارخانه تراکتور سازی ادعا دارد که تمامی فراوری را در شبکه، توزیع می نماید و رئیس مرکز مکانیزاسیون همیشه تاکید دارد که ساختار شبکه ای عادلانه ترین روش توزیع است.

او حذف برنامه ریزی فضای مالی را تنها راه جلوگیری از انحرافات دانست و اضافه کرد: ساختار مالی دولت، دقیق و هوشمندانه تر از بازار واقعی کسب وکار نیست، چرا که در بازار واقعی کسب و کار، شرکت ها با شرایط و نرخ مناسب با یکدیگر به رقابت می پردازند و بدیهی است با وجود اختلاف فاحش قیمت تراکتور دولتی با بازار آزاد، بسیاری از کشاورز نما ها وسوسه می شوند که تراکتور خود را در بازار آزاد عرضه نمایند.

نامی با اشاره به اینکه سهمیه بندی تراکتور بر ایجاد بازار سیاه و دلال بازی دامن می زند، بیان نمود: علی رغم اصرار مسئولان در عرضه تراکتور از شبکه توزیع، اما این سهمیه بندی زمینه را برای ایجاد بازار سیاه و اختلاف چشمگیر قیمت فراهم می نماید، در حالی که در بازار ادوات و سایر ماشین های کشاورزی شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. به عنوان مثال مردم در صف دریافت تراکتور می ایستند، اما در صف دریافت گاو آهن این طور نیست. همچنین جای این سوال مطرح است که چرا کشاورزان به رغم دریافت تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات، اما در بازار آزاد با قیمت کمتری از آن ها خریداری می نمایند.

این مقام مسئول در خاتمه توضیح داد: کشاورزانی که تراکتور سهمیه را که 230 تا 250 میلیون تومان گرفتند، به علت اختلاف قیمت با بازار آزاد وسوسه می شوند چرا که بعد از گذشت یک سال با وجود هزینه های فراوان رقمی حدود 30 تا 100 میلیون تومان سود می نمایند که در شرایط فعلی با فروش تراکتور خود بدون کار کردن و مشقت های فراوری این سود نصیبشان می گردد که این ها ایراداتی نیست که پیش بینی کنیم، بلکه ایراداتی است که نسبت به روش توزیع گزارش می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11010

به "کشاورزان، تراکتور را در بازار آزاد 2 برابر گران تر می خرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان، تراکتور را در بازار آزاد 2 برابر گران تر می خرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید