کشف اسرار دو قلعه جلالی و میرانی در مسقط

به گزارش اکسپرس بلاگ، عمان کشوری مملو از قلعه های با شکوه و برج هاییست که گواه بر سرگذشت پر فراز و نشیبی هستند که این کشور در طی سالیان درازی پشت سر گذاشته است. فرقی نمی کند قصد گردش در کوه، صحرا یا ساحل را داشته باشید، به هر کجای این سرزمین کهن که قدم بگذارید یکی از قلعه های اسرارآمیز، شما را با داستانی منحصر به فرد از دل تاریخ شگفت زده می سازد.

کشف اسرار دو قلعه جلالی و میرانی در مسقط

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به دنبال انحصار تجارت ابریشم و ادویه جات ، پرتغالی ها در اواسط سال های 1500 میلادی، مسقط را تحت تصرف خود درآوردند. آن ها به زودی مورد تهدید نیروهای عثمانی، انگلیسی و هلندی قرار گرفتند و در کوشش برای دفع دشمنان شان، استحکاماتی را در اطراف بندر مسقط قدیم از جمله قلعه جلالی و میرانی بنا کردند.

قلعه جلالی و میرانی به عنوان نماد مسقط شناخته می شوند و در بخش قدیمی شهر و در شرق کاخ العالم واقع شده اند. علی رغم این که این قلعه ها برای بازدید عموم در دسترس نیستند، هم چنان مورد توجه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می باشند. قلعه ها در ابتدا به عنوان بخشی از سیستم دفاعی ساحلی توسط پرتغالی ها ساخته شده بودند اما با گذشت زمان کاربری آن ها تغییر کرده و در بخش های متفاوت از تاریخ عناوینی چون خانه، زندان، اقامت گاه سلطنتی و هم چنین پادگان نظامی را به دوش کشیده اند.

میرانی و جلالی! به دلیل نزدیکی این دو قلعه به یک دیگر و شاید هم قافیه دار بودن اسم شان، نام این دو قلعه همواره در کنار هم می آید. هیچ کس نمی داند چه کسی آن ها را نام گذاری کرده اما یکی از نظریه ها این است که جلالی از لغت عربی جلال گرفته شده و به معنی (بسیار زیبا) اشاره دارد؛ در حالی که میرانی از ریشه لغت پرتغالی (mirante) و به معنای (دریاسالار) است. از طرف دیگر افسانه محلی دیگری نام این دو قلعه را به دو رهبر ایرانی به نام های (جلال شاه) و (میران شاه) که در آخرین جنگ میان پرتغالی ها و عمانی ها اسیر شدند نسبت می دهد.

مسلماً این دو قلعه در قرن 16 میلادی توسط پرتغالی ها ساخته شده اند. طبق نظریه (Enrico D Errico) به عنوان یک قلعه شناس، ساخت و ساز قلعه میرانی در سال 1507 شروع و قلعه جلالی 20 سال پس از آن ساخته شده است. طبق اسناد موجود سال ها بعد، در سال 1586 یک معمار میلانی به نام جیووانی باتیستا (Giovanni Battista Cairate) برای تقویت دو قلعه راهی مسقط شده است.

قلعه جلالی با موقعیتی استراتژیک بر روی صخره ای در شرق بندر، منظره ای پانورامیک از دریای نیل گون عمان را به تصویر می کشد. قلعه جلالی یا (Ash Sharqiya) مشرف به دریای عمان متشکل از دو برج متصل به دیواریست که دارای سوراخ هایی برای نشانه گذاری سلاح های جنگی توپ هستند. ساختمان در بخشی کاملاً مجزا ساخته شده و از نمای سنگی ساختمان نمی توان به آن دسترسی داشت. در عوض در بخشی از ساختمان پلی کوچک و راه پله ای برای خروج امن وجود دارد.

قلعه میرانی نیز مشرف به دریای عمان است. میرانی به قلعه (Al Gharbiya) معروف است و از انتهای دیوار غربی آن منظره ای تماشایی از یک تپه بلند صخره ای قابل مشاهده است.

بنای اولیه این قلعه قبل از این که پرتغالی ها به عمان برسند توسط قبیله الهوتی (هوت بلوچ) مانند برجی بزرگ ساخته شده بود. پرتغالی ها در سال های بعد قلعه را بازسازی کرده و قسمت هایی از قبیل جای پرتاب توپ، توپ خانه، انبار ذخیره مهمات، جایی برای عبادت و مقر استقرار فرماندهی و نگهبانان را به آن اضافه نمودند. در دوره الامام احمد بن سعید البوسعیدی مؤسس حکومت الدوله البوسعیدیه در قرن هجدهم و هم چنین در دوره نوه اش السید سعید بن سلطان قلعه به شکل حال حاضر بازسازی شده است.

اکنون دو قلعه میرانی و جلالی با داشتن القابی مختلف در طول تاریخ به عنوان موزه ای ارزشمند در شهر مسقط تحت حفاظت هستند و بازدید از داخل این قلعه های با شکوه و زیبا تنها با کسب مجوز از وزارت میراث ملی و فرهنگ عمان امکان پذیر است. اما زیبایی های ساختمان قلعه کم نیستند و می توانید عکس هایی بی نظیر از این دو بنای فاخر مسقط برای همواره به عنوان یادگاری هایی ارزشمند از سفرتان به عمان زیبا برای خود ثبت کنید.

منبع: ddsafar
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 1121

به "کشف اسرار دو قلعه جلالی و میرانی در مسقط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اسرار دو قلعه جلالی و میرانی در مسقط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید