کشمکش آمریکا و ترکیه بر سر اس-400 ادامه دارد

به گزارش اکسپرس بلاگ، نماینده آمریکا در ناتو، ارائه هر نوع یاری به ترکیه در موضوع ادلب را به دست کشیدن این کشور از سامانه های پدافندی روسی منوط کرد.

کشمکش آمریکا و ترکیه بر سر اس-400 ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با گذشت حدود 9 ماه از تحویل اولین سامانه پدافند موشکی اس-400 توسط روسیه به ترکیه، آمریکا اما هنوز از فشار خود بر آنکارا برای عدم راه اندازی این سامانه دست برنداشته است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، کِی بِیلی هوچیسون نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می گوید اگر ترکیه عملیاتی کردن سامانه پدافندی اس-400 را کنار بگذارد، واشنگتن نیز احتمالاً در موضوع ادلب به یاری این کشور بیاید.

هوچیسون در گفت وگوی کوتاه با خبرنگاران، بدون اشاره به جزئیات یاریی که آمریکا به ترکیه خواهد نمود، شرح داد: امیدواریم [دولت] ترکیه سامانه پدافند موشکی روسی را در کشور خود قرار ندهد. این کار، مانع ارائه بعضی توانمندی هایی است که ما مایلیم به آنها در مبارزه با ستیزه جویی سوریه ارائه کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: ما می خواهیم منطقه ادلب... محافظت شده باشد و به نظرم نظامیان ترکیه نیز با آن موافق هستند، آنها کوشش می نمایند که همین کار را انجام بدهند.

این مقام آمریکایی با کوشش برای برگرداندن رأی ترکیه از روس ها، گفت: امیدواریم ترکیه ای ها، که قربانی ستیزه جویی روسیه-سوریه هستند، آن سامانه پدافندی را که در آنکارا واقع شده است کنار بگذارند و به ما آزادی عمل بدهند تا به آنها یاری کنیم به صورت کامل از مردم سوریه محافظت نمایند.

پیش از این دیمیتری شوگائف مدیر هماهنگی فنی-نظامی در سرویس فدرال روسیه گفته بود آنکارا به امضای قرارداد خرید دومین سامانه پدافند موشکی پیشرفته از مسکو نزدیک تر شده است. (جزئیات بیشتر)

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید نموده بود هر کشوری که از روسیه این سامانه ها را خریداری کند، تحریم می گردد. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی 2020، مکلّف است ترکیه را تا سرانجام سال به صورت کامل از برنامه فراوری مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

این در حالی است که مسئولان نظامی و دیپلماتیک آمریکایی از جمله مایک پامپئو وزیر خارجه و ویلیام بیرن، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چندی پیش از شروع آزمایش اس-400 در ترکیه شدیدا ابراز نگرانی نموده بودند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2426

به "کشمکش آمریکا و ترکیه بر سر اس-400 ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشمکش آمریکا و ترکیه بر سر اس-400 ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید