100 هزار تن نهاده دامی برای عشایر تامین می گردد

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - رئیس سازمان امور عشایر ضمن اشاره به تامین 100 هزار تن نهاده دامی برای عشایر تا خاتمه اردیبهشت ماه از خرید دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام به منظور جلوگیری از فروش دام به دلالان اطلاع داد.

100 هزار تن نهاده دامی برای عشایر تامین می گردد

به گزارش ایسنا، کاهش بارندگی و ظهور خشکسالی این روزها دامن عشایر را نیز گرفته است و آن طور که مسئولان مربوطه می گویند فقر مراتع ناشی از کاهش بارندگی، تامین علوفه دام عشایر را با دشواری های بسیاری همراه نموده است و عشایر مجبورند دام هایشان را با قیمت های ارزان بفروشند و دلالان نیز از این فرصت استفاده می نمایند.

شاهپور علایی مقدم- رئیس سازمان امور عشایر که چندی پیش از فقر شدید مراتع در خرداد و تیرماه اطلاع داده بود و گفته بود طی 50 سال گذشته وقوع چنین خشکسالی بی سابقه بوده و عشایر در این میان متضررترین خواهند بود، در جدیدترین اظهارات خود از تشکیل ستاد ملی مدیریت و مقابله با اثرات خشکسالی در سازمان امور عشایر اطلاع داد و گفت که این ستاد به دنبال تسهیلات لازم برای مدیریت و کاهش بحران خشکسالی است و به شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی پیشنهاد شد تا برای جلوگیری از فروش دام به دلالان توسط عشایر، یک میلیون رأس دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و همکاری تشکل های عشایری خریداری گردد.

وی اضافه نمود: دام خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور مربوط به ذخایر این شرکت نیست و بلافاصله به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر توضیح داد: طبق مصوبه شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت، مقرر شد دام عشایر به صورت ترکیبی دام پرواری، داشتی و اصلی به قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری گردد و به ازای هر کیلوگرم دام، 3 کیلوگرم جو یارانه ای به دامداران عشایری که دام خود را به این شرکت تحویل داده اند، تعلق گیرد.

علایی مقدم همچنین اضافه نمود: تا هفته آینده ایستگاه های خرید دام عشایری در مناطق مختلف کشور راه اندازی می شوند. این ایستگاه ها در سه نقطه اقلیمی راه اندازی خواهند شد که در گروه اول با میانگین خشکسالی 75 درصد، 450 هزار رأس دام، در گروه خشکسالی دوم 300هزار رأس و در گروه سوم که میزان خشکسالی کمتری دارد 250 هزار رأس دام از عشایر خریداری خواهد شد. همچنین به ستاد مدیریت بحران کشور پیشنهاد دادیم 400 میلیارد تومان تسهیلات ارزان با سود بانکی حداقل و بازپرداخت 5 ساله برای حمایت از تامین علوفه عشایر در نظر گرفته گردد و حدود 2 هزار میلیارد ریال برای یاری به تامین علوفه و 2 هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به سامانه های عرفی عشایری در نظر گرفته گردد که ما پیگیر تخصیص این اعتبارات خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: طبق نظر مراکز تحقیقاتی به ازای هر میلیمتر کاهش بارندگی، یک کیلوگرم از مراتع کاسته می گردد. عشایر به 8.5 میلیون تن علوفه احتیاج دارند که یک میلیون و 300 هزار تن به صورت دستی و از پس چِرا در باغات و باقی آن از مراتع تامین می گردد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران مطرح کرد: با توجه به کاهش یک میلیون و 600 هزار تنی ظرفیت علوفه مرتعی، احتیاجمند تامین یک میلیون و 200 هزار تن نهاده دامی برای عشایر هستیم. با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، 100 هزار تن نهاده دامی برای دام عشایر تا سرانجام اردیبهشت توزیع می گردد و یک میلیون تن نهاده دامی با ارز نیمایی توسط سازمان امور عشایر تامین خواهد شد که قیمت جو دولتی 2000 تومان و جو با ارز نیمایی حدود 5500 تومان خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13995

به "100 هزار تن نهاده دامی برای عشایر تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 هزار تن نهاده دامی برای عشایر تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید