21 اخلالگر زندگی در تهران

به گزارش اکسپرس بلاگ، سه گروه اصلی عوامل و عناصر مختل کننده زندگی شهروندان تهرانی شناسایی شد. اطلاعات استخراج شده از شرایط شکایات پایتخت نشینان نسبت به عوامل مزاحم در مناطق 22گانه نشان می دهد: ساخت وساز های خطرناک، انباشت زباله و منظر مخدوش شهر بیشترین میزان نقدها شهروندان نسبت به شیوه ساماندهی مدیریت شهری در نیمه نخست امسال را تشکیل می دهد.

21 اخلالگر زندگی در تهران

به گزارش جهانی اقتصاد، سامانه شفافیت که در دوره جدید مدیریت شهری با هدف ایجاد شفافیت و حذف گلوگاه های فساد، انتشار عمومی اطلاعات در لایه های مختلف مدیریت شهری را در دستور کار قرار داده در ماه های گذشته، در قالب لایه ای جدید اقدام به انتشار اطلاعات پیغام های ثبت شده در سامانه 137 نموده است.

سامانه 137 شهرداری تهران به عنوان مرکز راهنمایی و کنترل، ساماندهی و رسیدگی به معضلات شهری، شناخت مسائل شهری و پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری تعریف شده است. به طوری که شهروندان به وسیله تماس تلفنی با این سامانه، می توانند مسائل موجود در حوزه های مختلف همچون خدمات شهری، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و فنی و عمرانی را گزارش و ثبت نمایند و خواهان پیگیری و برطرف آن شوند.

برمبنای اطلاعات بارگذاری شده در سامانه شفافیت، تا به امروز گزارش های مربوط به سال های 96 تا سرانجام نیمه نخست امسال در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است. براساس پیغام های ثبت شده شهروندان تهرانی در این سامانه طی ماه های گذشته از سال 99، سه گروه اصلی به عنوان عوامل و عناصر مختل نماینده زندگی شهروندان در پایتخت که آسایش و آرامش را از زندگی آن ها در سطح شهر سلب نموده، قابل شناسایی است.

این پیغام ها مربوط به بخشی از عوامل مزاحم زندگی شهروندان در پایتخت می گردد که درجه اختلال آن ها نسبت به سایر عوامل بالاتر بوده و شهروندان به وسیله تماس با سامانه 137 خواهان برطرف فوری آن ها شده اند. به طورطبیعی بخش های عوامل مختل نماینده آسایش و آرامش شهروندان به دلیل عدم تماس با این سامانه هنوز شناسایی نشده است.

آنالیز ها از مجموع اطلاعات ثبت و منتشر شده در این سامانه حاکی از آن است که در نیمه نخست امسال، نیمی از تماس های ثبت شده مربوط به شهروندان منطقه یک، حدود دو درصد به مناطق 4 و 5 و سهم مناطق جنوبی پایتخت هر یک زیر 5 درصد بوده است. سهم مناطق مختلف شهر تهران در مجموع گلایه های ثبت شده در سامانه 137 طی این دوره زمانی دو وجه در ظاهر و باطن دارد.

وجه نخست مربوط به ظاهر پیغام های ثبت شده آن است که ممکن است تعداد عوامل و عناصر مختل نماینده زندگی در مناطق جنوبی کمتر از مناطق شمالی شهر باشد. اما در این میان، یک نکته در خصوص اصل و باطن حجم بالای تماس های تلفنی ثبت شده در نیمه شمالی شهر نیز وجود دارد. این نکته که به نظر می رسد میزان حساسیت و بروز واکنش شهروندان در بعضی از نواحی نیمه شمالی شهر نسبت به عوامل مختل نماینده آسایش و آرامش در سطح شهر همچون شرایط نامناسب جمع آوری زباله یا گرفتگی جوی آب ها و حتی ساخت وساز های مزاحم بیش از شهروندانی است که در مناطق نیمه جنوبی شهر زندگی می نمایند.

نتایج اولیه تجزیه و تحلیل جهانی اقتصاد از اطلاعات خام منتشر شده در این سامانه از ابتدای امسال تا سرانجام شهریورماه، تعداد تماس های تلفنی برای انواع و اقسام مسائل و گلایه هایی که بخشی از آن مزاحمت شهری و بخشی کم کاری مدیریت شهری در رسیدگی به امور مختلف پایتخت است. مطابق با آمار منتشر شده در سامانه شفافیت، تعداد کل تماس های تلفنی اجرا شده با این سامانه برای ثبت شکایات، در شش ماهه اول امسال، معادل حدود 20 درصد خانوار های ساکن شهر تهران است. به این معنی که از هر 5 خانوار در ماه های گذشته از امسال، یک خانوار از شرایط شهر به شهرداری گلایه نموده است. البته این آمار با فرض آن است که تماس های ثبت شده در سامانه تکراری نباشد. هرچند تکرار شدن تماس تلفنی از سوی یک شهروند با یک موضوع ثابت به معنی شدت و ضعف پیگیری و حل مشکل از سوی شهرداری است.

نگاهی به مجموع موضوعات گزارش شده از سوی شهروندان به سامانه 137 در شش ماهه منتهی به شهریورماه امسال، آدرس سرلیست اخلال گران زندگی در پایتخت را نشان می دهد که به عنوان سه گروه اصلی مختل نماینده آسایش و آرامش زندگی پایتخت نشینان خواهند بود. دسته اول، مزاحمت های ساختمانی مربوط به ساخت وساز های خطرناک هستند. در این دسته، بالغ بر 80 هزار شکایت در سامانه 137 ثبت و در سایت شفافیت منتشر شده که معادل 13 درصد کل تماس های اجرا شده در این مدت با سامانه است.

این دسته از مزاحمت ها به شش شکل بروز داشته و در سامانه 137 به عنوان شکایت ثبت شده است. گلایه بابت ساخت وساز های غیرمجاز به وسیله 23 هزار تماس، گلایه برای آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت وساز به وسیله 37 هزار تماس، سد معبر مصالح ساختمانی در محله ها به وسیله 6 هزار تماس، گلایه از عدم رعایت ایمنی فعالیت های تخریب، گودبرداری و ساخت وساز به وسیله 9 هزار و 700 تماس، انتقاد از عدم رعایت نکات ایمنی تاورکرین به وسیله 200 تماس و نهایتا انتقاد از خطر ریزش ساختمان، بنای فرسوده و... به وسیله 4 هزار تماس به شهرداری گزارش شده است.

دسته دوم، کم کاری در حوزه نظافت شهر مربوط به جمع آوری زباله است. در این بازه زمانی، تعداد 68 هزار و 800 تماس معادل 11 درصد بابت گلایه در این حوزه اجرا شده است. از دیدگاه شهروندان 9 نقص در حوزه ارائه این گروه از خدمات در سطح شهر وجود دارد. بیشترین میزان مربوط به عدم جمع آوری زباله و ضایعات است که بابت آن 24 هزار تماس تلفنی از سوی شهروندان با شهرداری در شش ماه گذشته اجرا شده است.

درخواست نصب مخزن زباله نیز در رده دوم بیشترین گلایه ها در این دسته واقع شده است. به طوری که 17 هزار و 550 تماس برای ارائه گزارش آن ثبت شده است.

عدم تخلیه به موقع زباله، دپوی غیرمجاز زباله، مزاحمت زباله دزدها، عدم رسیدگی به زمان تعویض مخازن زباله، عدم شست و شوی مخزن زباله و ریخت و پاش زباله ها حین جمع آوری دیگر نقص های مربوط به این دسته است.

دسته سوم نیز مربوط به کم کاری در حوزه رسیدگی به منظر شهری است. بابت انتقاد و شکایت از این موضوع نیز در شش ماه ابتدایی سال، 70 هزار و 700 مورد تماس تلفنی معادل 4/ 11 درصد از کل تماس ها اجرا شده است.

در این دسته نیز 6 مطالبه فوری از سوی شهروندان وجود دارد که به وسیله ارتباط با این سامانه به شهرداری اعلام نموده اند.

اولین مطالبه فوری مربوط به عدم نظافت معابر است که بابت آن 43 هزار و 600 تماس با سامانه 137 اجرا شده است. عدم رسیدگی به نگهداشت بوستان ها و فضای سبز با 11 هزار تماس طی شش ماه گذشته از امسال در رده دوم بیشترین مطالبه شهروندان در حوزه مخدوش شدن منظر شهری بوده است.

جالب آنکه شهروندان در این سال ها به مساله قطع درختان شهر نیز حساس شده اند و در این بازه زمانی بیش از 3 هزار و 300 تماس برای گزارش این موضوع با شهرداری داشته اند.

همچنین شهروندان به وسیله 538 تماس به شهرداری احتیاج به احداث بوستان در محله خود را اعلام نموده اند. در عین حال هفت هزار تماس بابت ارائه گزارش و انتقاد به میزان روشنایی محله اجرا شده است. بازسازی پیاده رو ها به وسیله 5 هزار و 300 تماس نیز مورد پیگیری شهروندان قرار گرفته است. آنالیز تمامی موارد ثبت و گزارش شده از سوی شهروندان در سامانه 137 که حامل پیغام های گلایه آمیز 20 درصد پایتخت نشینان بابت سه نوع سلب نماینده آرامش و آسایش بوده است می تواند یک پیغام مهم به مدیریت شهری در سال سرانجامی این دوره داشته باشد.

پیغام مهم آنکه در حال حاضر از نگاه شهروندان، صرف نظر از پروژه های توسعه ای شهری، احتیاج های بدیهی شهر نیز تامین نمی گردد، به گونه ای که منجر به ایجاد مزاحمت های جدی در راستا برقراری آسایش و آرامش زندگی شهروندان شده است. این در حالی است که در اوایل این دوره از مدیریت شهری (سال 96) شهروندان در قالب یک نظرسنجی به شهرداری تهران، لیست مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های خود را اعلام نموده بودند. در قالب آن نظرسنجی بعد از معضل ترافیک و آلودگی هوا، ساخت وساز های مزاحم دومین موضوعی بود که خواهان برطرف آن شده بودند.

علاوه بر این نظافت و رسیدگی به موضوعات مختلف نگهداشت شهر، یکی از بدیهی ترین و مهم ترین حوزه های کاری مدیریت شهری محسوب می گردد که با توجه به سطح بالای گلایه های شهروندان به سامانه 137، به نظر می رسد مدیریت شهری از پرداختن به این ماموریت مهم نیز تا حدی غفلت نموده است. در تمامی شهر های توسعه یافته جهان یک معیار مناسب برای سنجش میزان موفقیت مدیریت شهری، پاکیزگی و نظافت معابر و سطوح مختلف شهری به ویژه در حوزه جمع آوری زباله و تعویض مخازن زباله است.

اما طی نیمه نخست سال 99، همچون سه سال گذشته، شرایط رسیدگی به این حوزه از دیدگاه شهروندان چندان قابل قبول نبوده است. طوری که به یکی از سه دسته عوامل اصلی مختل نماینده زندگی شهروندان تبدیل شده است و بابت آن گزارش های روزانه زیادی به مدیریت شهری داده شده است.

توجه شهروندان به این عوامل و عناصر مختل نماینده زندگی شهری نشانه درجه بالای اهمیت این موارد است و ثبت بالای شکایات مردمی در این سامانه بابت این موضوعات می تواند یک تلنگر مهم برای مدیریت شهری جهت تجدیدنظر در سیاست های مدیریت شهری باشد.

کارشناسان شهری معتقدند عدم پیگیری و رسیدگی مدیریت شهری به موارد شکایات ثبت شده می تواند نتایج منفی در اداره شهر داشته باشد. یک از نشانه های آن نیز می تواند به شکل کاهش مشارکت شهروندان در برنامه های توسعه ای شهر باشد. به عبارت دیگر، عدم توجه و رسیدگی به گلایه های شهروندان، مشارکت شهروندان در برنامه های توسعه ای شهر را کاهش خواهد داد. از این رو احتیاج است تا مدیریت شهری در یک سال سرانجامی دوره مدیریتی خود، برای پاسخگویی به بدیهی ترین احتیاج های شهروندان و برطرف عوامل مختل نماینده آسایش و آرامش آن ها کوشش کند تا دست کم کارنامه عملکرد بهتری در این حوزه ارائه کند.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 8560

به "21 اخلالگر زندگی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 اخلالگر زندگی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید