5 اشتباهی که باعث تضعیف وای فای می شوند (و راهکار آن ها)

به گزارش اکسپرس بلاگ، یک اتصال وای فای ضعیف بسیار ناامیدکننده است؛ خواه هنگام استریم زنده یک سریال و فیلم باشد یا حین بازی آنلاین و یک خرید اینترنتی!

5 اشتباهی که باعث تضعیف وای فای می شوند (و راهکار آن ها)

همه مردم از وای فای ضعیف بدشان می آید و دوست دارند به راحتی با یک وای فای خوب از همه چیز لذت ببرند. وای فای ضعیف می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی همواره به خاطر اینترنت کند، مودم یا روتر ضعیف و مباحث فنی نیست.

وای فای ضعیف می تواند ناشی از بعضی اشتباهات رایجی باشد که ما کاربران هنگام اتصال به اینترنت مرتکب می شویم. در استفاده از اینترنت و وای فای باید نکاتی را رعایت کنیم که به بهتر شدن تجربه کاربری ما یاری نموده و باعث بهبود کیفیت و سرعت وای فای می شوند.

در ادامه می خواهیم به 5 اشتباه رایج استفاده از وای فای اشاره کنیم که مستقیما باعث پدید آمدن یک وای فای ضعیف می شوند:

1- پنهان کردن مودم و روتر

اگر مودم یا روتر خود را در کمد پنهان کردید یا پشت تلویزیون قرار دادید؛ احتمالا یک اینترنت و وای فای پرسرعت نخواهید داشت.

همواره باید مودم یا روتر را در مرکز خانه و در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا برترین آنتن دهی و ارسال سیگنال را داشته باشد.

نباید نزدیک تلفن های ثابت بی سیم، مایکروویو، سیستم های مراقب کودک و مشابه این ها باشد؛ چون تداخل سیگنالی روی باندهای 2.4 گیگاهرتز به وجود آمده و طبیعتا وای فای کند می گردد. روتر را با فاصله از این دستگاه ها قرار دهید و در زمان استفاده از وای فای، سعی کنید آن ها را به کار نگیرید.

2- سرعت واقعی وای فای مورد احتیاجتان را نمی دانید

ده سال پیش، یک مودم ADSL به همراه یک اینترنت 512 کیلوبایت خریداری کردید و اکنون هنوز تصور می کنید باید با این مودم و اینترنت، همه کارهای خود را انجام دهید.

اما در این مدت، همه اعضای خانواده دارای تلفن هوشمند یا تبلت و لپ تاپ شدند و به اینترنت وصل می شوند؛ دانش آموز و دانشجوی شما مشغول تحصیل از راه دور است یا روی اینترنت فیلم و سریال و ویدیوهای یاری آموزشی خود را می بیند.

اپلیکیشن ها مصرف اینترنت بیشتری دارند و شبکه های اجتماعی مملو از ویدیو و عکس هستند.

بنابراین؛ یک مودم قدیمی با یک اینترنت ضعیف دیگر نمی تواند جوابگوی شما باشد. بهتر است مودم خود را ارتقا دهید و یک اینترنت با حداقل سرعت 8 مگابیت بگیرید.

3- به فکر امن کردن شبکه بی سیم نیستید

بدون تعارف، بسیاری از کاربران وای فای هیچ برنامه ای برای امنیت شبکه و اینترنت ندارند و با ساده ترین مفاهیم و نکات امن کردن وای فای آشنا نیستند.

مودم یا روتر تازه خریداری نموده؛ به برق می زنند و آغاز به استفاده از اینترنت می نمایند. بدون اینکه رمزعبور پیش فرض وای فای، رمزعبور پیش فرض پنل روتر یا نکات امنیتی لازم را انجام دهند.

همین موضوع باعث می گردد دیگران به راحتی به مودم یا روتر آن ها وصل شوند و برای ماه های طولانی از اینترنت استفاده نمایند. در نتیجه، ضمن اینکه حجم بسته های اینترنت به سرعت تمام می گردد؛ همواره پهنای باند اینترنت و وای فای اشغال شده و کند است.

حتما وقتی یک مودم یا روتر خریداری می کنید؛ اولین اقدام شما باید تغییر رمزعبور وای فای و پنل مدیریتی روتر باشد.

رمزهایی بهره ببرید که نامفهوم و پیچیده و غیرقابل حدس زدن باشند. از گذاشتن شماره تلفن ثابت خانه، شماره موبایل، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد همسر یا فرزند، شماره کارت دانشجویی و امثال این ها به شدت خودداری کنید و حتما رمزی بگذارید که شامل اعدا، حرف کوچک، حروف عظیم و علائم خاص باشد.

4- اتصال تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان به وای فای

درست است که در مشخصات مودم ها یا روترها نوشته شده است که مثلا از 10 کاربر، 20 کاربر یا 30 کاربر به طور همزمان پشتیبانی می نمایند ولی در عمل این طور نیست.

چگونه شما می خواهید پهنای باند اندک 40 یا 80 مگاهرتزی روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز یک روتر را بین 5 دستگاه موبایل و تبلت و لپ تاپ تقسیم کنید؟

چگونه می خواهید پهنای باند یک اینترنت 8 مگابیت اسمی که در عمل سرعتی بیشتر از 5 مگابیت نمی دهد را بین چندین دستگاه تقسیم کنید و بعد انتظار داشته باشید هر دستگاه سرعت اینترنت 8 مگابیت داشته باشد؟

در ایران، غالب مودم ها و روترها تک بانده یا نهایتا دو بانده بسیار ضعیف هستند. با این مودم ها و روترها، نهایتا باید دو الی سه دستگاه به طور همزمان به اینترنت و وای فای وصل باشند وگرنه شاهد افت سرعت وای فای، قطعی اینترنت و پینگ بالا خواهیم بود.

بهتر است همواره اتصال دستگاه ها به وای فای را مدیریت کنید. اولا، بهتر است دستگاه های پرمصرف مانند کنسول بازی، کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ با کابل شبکه به اینترنت وصل شوند. دوم، اگر قرار است بازی آنلاین کنید یا کلاس آنلاین داشته باشید؛ به دیگر اعضای خانواده بگویید دانلودها، استریم ویدیو و کارهای سنگین خود را به زمان دیگری موکول نمایند.

دانلودها بهتر است بروند برای آخر شب یا هنگام خواب یا استریم ویدیوها به زمانی موکول شوند که دیگر اعضای خانواده در اینترنت حضور ندارند.

5- هرگز روتر را ریستارت نمی کنید

آخرین بار چه زمانی مودم یا روتر خود را ریستارت کردید؟

اشتباه نکنید؛ مودم و روتر هم یک کامپیوتر با اجزای داخلی مشابه و سیستم عامل هستند که احتیاج دارند هر چند وقتی یک بار خاموش و روشن یا ریستارت شوند.

بعضی مسائل جزئی و عدم سازگاری وای فای فقط با ریست مودم یا روتر حل می شوند. به علاوه، ریستارت مودم و روتر می تواند روی سرعت وای فای تاثیرگذار باشد.

برای ریستارت مودم و روتر، ساده ترین روش کشیدن از برق دستگاه و 10 ثانیه صبر کردن و بعد دوباره به برق زدن آن است. در این روش، هیچ تنظیمی پاک یا اطلاعاتی روی دستگاه خراب نمی گردد و دوباره می توانید با همان کیفیت به اینترنت و وای فای وصل شوید.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: شبکه چی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 16137

به "5 اشتباهی که باعث تضعیف وای فای می شوند (و راهکار آن ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اشتباهی که باعث تضعیف وای فای می شوند (و راهکار آن ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید