بهترین بازی های 2020 کامپیوتر

به گزارش اکسپرس بلاگ، در این مطلب به معرفی بهترین بازی های 2020 کامپیوتر می پردازیم. 2020 شاید سال خوبی نبود؛ اما این موضوع باعث نشد از جذابیت های بازی های ویدیویی در این سال کاسته گردد. درست است، همه گیری کرونا در بخش های بسیاری، باعث تأخیر یا آسیب رساندن به فرایند ساخت بازی ها شد؛ با این حال، در مجموع این صنعت پر مخاطب توانست با موفقیت از این چالش بزرگ هم عبور کند و وارد عصر جدیدی گردد. آینده مثبت و درخشان به نظر رسیده و نسل جدید هم از راه آمده است.

بهترین بازی های 2020 کامپیوتر

پلتفرم رایانه های شخصی در سال های اخیر، شاهد برخی تحولات اساسی بوده است. در این سال ها نهایتا انحصار کنسولی شکسته شده و تعدادی از آثار مهم کنسول های مایکروسافت و سونی، در فاصله زمانی کوتاهی پس از انتشار، برای رایانه ها هم عرضه شدند. این موضوع نشان از تغییر سیاست کلی سردمداران صنعت ویدیوگیم و توجه بیشتر به پلتفرم محبوب رایانه شخصی دارد. از بین رفتن انحصار، به هر طریقی تأثیرات بسیار مثبتی در آینده خواهد داشت.

با نزدیک شدن به خاتمه سال پر فراز و نشیب 2020، تصمیم گرفتیم در مجموعه مقالاتی به آنالیز بهترین بازی های هر پلتفرم بپردازیم. در این نوشته قصد داریم بهترین های پلتفرم رایانه شخصی را معرفی کنیم. 20 بازی انتخاب شده، بر اساس لیست متاکریتیک معین شده اند و هیچ انتخاب یا سلیقه ی شخصی در کار نبوده است. از آخرین بازی لیست شروع نموده و در نهایت به بهترین اثر می رسیم.

20. Mafia: Definitive Edition

19. Yakuza: Like a Dragon

18. Assassins Creed Valhalla

17. Genshin Impact

16. Streets of Rage 4

15. Horizon Zero Dawn

14. Wasteland 3

13. Desperados 3

12. Death Stranding

11. Persona 4 Golden

10. Kentucky Route Zero

9. Monster Hunter World - Iceborne

8. Doom Eternal

7. Ori and the Will of the Wisps

6. Cyberpunk 2077

5. Spelunky 2

4. Crusader Kings III

3. Microsoft Flight Simulator

2. Hades

1. Half-Life: Alyx

  1. Mafia: Definitive Edition

تهیه نماینده: Take-Two Interactive - سازنده: Hangar 13

میانگین نمرات: 79

مافیا 1 یکی از پایه گذاران بازی های جهان باز و سینمایی بود. اثری که تأثیر بسیار زیادی روی دیگر عناوین این ژانر گذاشت. ریمیک قسمت نخست مجموعه مافیا، کلاس درسی برای آموزش چگونگی بازسازی آثار قدیمی است. این بازسازی بسیار با کیفیت در کنار ریمیک قسمت دوم مجموعه رزیدنت ایول به خوبی نشان دادند می توان با حفظ ویژگی های بازی اصلی اثری را خلق کرد که با استانداردها جدید بازی های مدرن هم تطابق داشته باشد. در شرایطی که برخی از سازندگان با معرفی ریمسترهای تقلبی تنها سعی در کسب درآمد بیشتر از بازی قدیمی خود دارند؛ گویا هنوز هم افرادی پیدا می شوند که برای مخاطبان خود ارزش قائل شوند. خوشبختانه بازی مسائل فنی و ساختاری مافیا 3 که آن را به یک ناامیدی کامل مبدل نموده بود، ندارد. میان پرده های جدید به لطف تکنولوژی موشن کپچر بسیار واقع گرایانه تر بوده و حالتی سینمایی دارند. اهمیت این بازسازی زمانی معین می شود که پی می بریم بازیکنان امروزی به خاطر مسائل فنی به هیچ عنوان به سراغ اثر اصلی نمی فرایند. به همین دلیل، در صورت عدم بازسازی، تجربه یکی از مهم ترین بازی های این سبک را به راحتی تمام از دست می دادند.

گیم پلی با وجود به روزرسانی های بی شمارش، همچنان حالت خطی خود را حفظ نموده؛ نباید فراموش کنیم که با یک مافیا سرکار داریم نه یکی از قسمت های مجموعه GTA. سیستم رانندگی هم مشابه بازی اصلی کاملا یادآور خودروهای آن دوران است. بنابراین نباید به هیچ عنوان انتظار رانندگی بازی های جهان باز امروزی را از مافیا داشته باشید. با انتخاب حالت کلاسیک، رانندگی بازی سخت تر هم خواهد شد تا واقع گرایی را به اوج خود برساند. بازسازی قسمت نخست مافیا با کیفیتی بسیار مناسب و در خور یک اثر AAA اجرا شده. بازی یادگار دورانیست که هنوز هم داستان گویی به عنوان یک ارکان اساسی در بازی های ویدیویی شناخته می شد و تمام بازی ها با بخش های آنلاین اشباع نشده بودند. اگر بازی اصلی را انجام نداده اید؛ اکنون بهترین فرصت برای تجربه این شاهکار است.

  1. Yakuza: Like a Dragon

تهیه نماینده: Sega - سازنده: Ryu ga Gotoku Studio

میانگین نمرات: 82

در جدیدترین نسخه مجموعه یاکوزا، شاهد تغییراتی اساسی در هسته بازی هستیم. سازندگان در حرکتی دور از انتظار، ساختار همیشگی مجموعه را به کلی تغییر داده؛ تا با یک اثر آشنا اما متفاوت روبه رو باشیم. شاید در ابتدا این موضوع به مذاق هواداران قدیمی مجموعه خوش نیاید؛ اما نتیجه نهایی کاملا قابل قبول است. همانطور که می دانید بازی های پیشین شامل مبارزات مستقیم و به نوعی بیت ام آپ بودند، مثل یک اژدها مبارزات بازی را به سمت مبارزات نوبتی بازی های نقش آفرینی ژاپنی برده است. در نتیجه سیستم گیم پلی بازی بسیار تاکتیکی تر شده؛ بدون آنکه ضربه ای به ماهیت مجموعه و چیزهایی که آن را جذاب می کردند، وارد شود. در کنار تغییرات گیم پلی، مجموعه جدیدی از شخصیت ها در این قسمت حضور یافته اند. طنز همیشگی مجموعه هم پابرجاست و قدرت خود را حفظ نموده. انجام بازی های پیشین به تنهایی هم خاطرات خوبی در ذهن ما ثبت نموده است؛ اما چرا این موضوع را با افزودن شخصیت های کمکی جذابتر نکنیم؟ این دقیقا کاری است که توسط سازندگان اجرا شده. اولین چیزی که درباره قسمت جدید به ذهنتان خطور می نماید احتمالا کند شدن مبارزات است. اما مبارزات با وجود نوبتی شدن سرعت خود را حفظ نموده و همچنان روان هستند. در حقیقت سیستم آن ها به صورتی طراحی شده که پویایی خود را حفظ نماید.

مسأله ای که مبارزات را بسیار متفاوت می نماید، تعداد بالای شخصیت های منفیست. مثل یک اژدها با سیستم شغلی خود به بازیکن اجازه می دهد تا کلاس هر شخصیت را مطابق میل خود تغییر دهد. به جای استفاده از کلاس های مرسوم ژانر، بازی از چیزهای تازه و متعددی استفاده نموده که امتحان تمامی آنها زمان بر است. نقاط ضعف محدودی هم وجود دارد؛ مثلا شیوه جهت یابی یارهای شما چندان دقیق نیست و ممکن است در جریان مبارزات باعث مسائلی شود. در خاتمه سازنده با حرکتی جسورانه مجموعه قدیمی خود را وارد جهت تازه ای نموده است؛ تغییری که کمتر با ضعف همراه بوده اما حجم نکات مثبت بیشتر است.

  1. Assassins Creed Valhalla

تهیه نماینده: Ubisoft - سازنده: Ubisoft Montreal

میانگین نمرات: 83

شخصا از تغییر رویه یوبیسافت در این سال ها راضی نبوده و ترجیح داده ام به جای بازی های این استودیو، وقتم را صرف بازی های بهتری کنم. بازی هایی چون اودیسی و اوریجینز آثار خوبی هستند اما علاقه زیادی به آن ها نداشتم. درباره والهالا موضوع اندکی متفاوت است و به نظر می رسد با اثر یکپارچه و پخته تری روبرو باشیم. بازی یک نقش آفرینی جهان باز بسیار عظیم و پرجزئیات است که با المانهای مخفی کاری هم ادغام شده است. والهالا در زمینه فنی یک نمایش به یادماندنی ست و یکی از بازی هایی است که به خوبی قادرند قدرت نسل جدید کنسول ها را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، اجرای بازی با رزولوشن 4k و 60 فریم بر ثانیه در اکس باکس وان سریز ایکس یقینا آن را به زبباترین اساسینز کرید تبدیل نموده است. مطابق معمول باگ هایی هم در جهت بازی وجود داشته و اندکی به تجربه کلی صدمه می زنند؛ البته خوشبختانه میزان آن ها زیاد نیست. بازی شما را در نقش یک وایکینگ قرار داده و انتخاب جنسیت را به خودتان واگذار می نماید. در ادامه بازی به انگلستان خواهید رفت تا ماجراجویی های آخرین قسمت مجموعه را در این منطقه تجربه کنید. صداگذاری هر دو جنسیت به خوبی اجرا شده و دیگر شاهد برخی نواقص قبلی نیستیم. اگر از رویه تازه ای که یوبیسافت پس از ساخت قسمت بلک فلگ در پیش گرفت، رضایت دارید، طبیعتا از تمامی بازی های بعدی مجموعه لذت برده اید و باید بگوییم والهالا کاملا مناسب شما و مطابق وعده های سازندگان است.

همان طور که می دانید از قسمت اوریجینز به بعد شاهد تبدیل شدن مجموعه از یک بازی اکشن مخفی کاری به یک بازی جهان باز متمرکز بر المان های نقش آفرینی بودیم. این موضوع با وجود برخی نقاط مثبت، به شکلی کاملا طبیعی موجب آزرده خاطر شدن هواداران قدیمی مجموعه شده است که دیگر جز یک نام، چیزی از بازی محبوبشان باقی نمانده. والهالا کوشش نموده با فراهم کردن حالت های مختلف گیم پلی، در میانه قرار گیرد و به هر دو دسته بازیکنان فرصت لذت بردن از آخرین ساخته اش به شیوه ای که خود می پسندند، بدهد. به عنوان مثال با انتخاب یکی از گزینه های بازی به نام قتل تضمین شده قادرید تمامی دشمنان فارغ از درجه آن ها را از میان بردارید. موضوعی که قطعا باعث آسانی بیش از حد برخی مراحل خواهد شد. بنابراین والهالا سعی نموده به این بحث قدیمی و چند ساله خاتمه داده و با ایجاد تعادل در گیم پلی، تمامی طرفین را شادمان نگه دارد.

  1. Genshin Impact

تهیه نماینده: miHoYo - سازنده: miHoYo

میانگین نمرات: 84

یک بازی جهان باز فوق العاده و یک تجربه اعتیاد آور برای عاشقان انیمه. این شاید مناسب ترین توصیف برای گنشین ایمپکت باشد. نمی توان تأثیر پذیری بسیار زیاد بازی از مجموعه درجه یکی چون زلدا را انکار کرد. تقریبا در همه قسمت های بازی این الهامات دیده می شوند. البته چه اشکالی دارد؟ همین تقلیدها و الگوبرداری ها موجب ساخت چنین بازی سرگرم نماینده ای شده است. با یک تقلید کاری محض سروکار نداریم؛ زیرا گنشین ایمپکت آن قدر المان های متنوع در بخش های مختلفش به مخاطبان ارایه می نماید تا به محصولی خاص و شایسته توجه تبدیل شود.

مجموعه متنوعی از شخصیت ها در کنار سیستم های عمیق نقش آفرینی، مهم ترین نقاط قوت بازی هستند. بازی در ژانر اکشن نقش آفرینی قرار می گیرد. بازیکن به عنوان یک مسافر بی نام و نشان وارد سرزمین بازی که تیوات نام گرفته، می شود. داستان در گنشین ایمپکت یکی از نقاط متوسط بازی محسوب می شود. طرز روایت کلیشه ای و سرعت کند پیشرفت داستان، بیشتر به این موضوع دامن می زنند؛ اما از آنجایی که بازیکن بیشتر با ماجراجویی در این جهان عظیم به خلق داستان خود می پردازد، میت وان این ایراد را نادیده گرفت. جهان تیوات خود یکی از نکات مثبت اساسی بازیست. سرتاسر این جهان با آیتمهای گوناگون مانند پاور آپ ها و چیزهای دیگر پرشده تا بازیکن به جستجو و لوت کردن آن ها بپردازد. تنوع و فراوانی رویدادها و محتویات بازی به حدی زیاد است که گاهی تمرکز روی یک مأموریت را سخت می نماید. گنشین ایمپکت در تمامی پلتفرم ها از کنسول گرفته تا موبایل با کیفیت اجرا می شود. جهان زیبا، مبارزات روان و جذاب و سایر عوامل مطرح شده باعث شده تا شاهد یکی از برترین بازی های سال باشیم.

  1. Streets of Rage 4

تهیه نماینده: DotEmu - سازنده: DotEmu

میانگین نمرات: 84

اگر از بازی بازان قدیمی باشید، غیر ممکن است ساعات خوشی را با انجام بازی های پر زد و خورد بیت ام آپ سپری ننموده باشید. آثاری که اغلب هیچ داستان خاصی نداشته و در تمام مدت انجام آن ها، تنها با استراتژی بزن برو جلو، بیشترین سطح هیجان را حس می کردیم. رسیدن به عصر مدرن به معنای خاتمه یافتن این گونه آثار رترو بود. بنابراین به هیچ عنوان دور از انتظار نبود که عرضه شورش در شهر 4 به یکی از خوشایند ترین اتفاقات اخیر برایم تبدیل شود. بازی کردن آخرین قسمت از مجموعه در شرایط فعلی مانند سفر در زمان بود؛ یادآور سال های طلایی کنسول های سگا. همین زنده شدن خاطرات نوستالژیک برای تجربه بی قید و شرط بازی کافی است. حالا جنبه های بصری به روز تر شده اند، انیمیشن ها روان تر بوده و سبک و سیاق هنری بازی مانند همیشه خاص است. همچنین حجم جزئیاتی که در محیط یافت می شود به شکل دیوانه واری زیاد بوده و این نشان دهنده احترام سازندگان به مخاطب است.

همه لوکیشن های بازی سرشار از زندگی و لحظات اکشن هستند. یک اکشن ناب و تمام عیار. موزیک که المان های رترو را هم حفظ نموده؛ مانند همیشه متناسب با لحظات بازیست، در برخی موقعیت ها به آرامش نسبی می رسد و در موقعیت های لازم انرژی را منتقل می نماید. مکانیک های گیم پلی در قیاس با ساخته های پیشین تغییر بنیادینی را در ساختار مجموعه اعمال نمی نماید. البته این موضوع به هیچ عنوان مسأله بدی نیست؛ زیرا هیچ کس تمایلی به تغییر دادن فرمول برنده ندارد. سازنده با انجام برخی تغییرات کوچک، جان تازه ای به این ژانر قدیمی می بخشد و آن را همچون دهه های گذشته سرپا نگاه می دارد. بخش کو آپ هم تضمین نماینده بازگشت شما به بازی بعد از به اتمام رساندن بخش داستانی تقریبا کوتاه آن است.

  1. Horizon Zero Dawn

تهیه نماینده: Sony Interactive Enterainment - سازنده: Guerilla Games

میانگین نمرات: 84

هورایزن زیرو داون یک چرخش عظیم برای سازنده اش محسوب می شود. گوریلا گیمز که قبل از عرضه هورایزن همگی آن را با مجموعه دوست داشتنی کیل زون می شناختیم؛ با ساخت هورایزن اثبات کرد توانایی های بسیاری داشته که هیچ گاه به نمایش نگذاشته بود. هر چند همین حالا هم استودیو در حال کار بر دنباله مجموعه تازه اش است، امیدوارم پس از اتمام کارش با هورایزن، باز هم به سراغ بازی قدیمیش رفته و کیل زون خوبی را راهی بازار کند. هورایزن شما را در جهان وسیعی قرار می دهد که توسط موجودات متنوعی، از حیوانات با جثه های کوچک گرفته تا دایناسورها اشغال شده است. وجه اشتراک همگی آن ها، رباتیک بودنشان است. گروه های به جامانده انسان ها در قبیله های جداگانه زندگی می نمایند. فرایندی که به معنای بازگشت جامعه به ابتدایی ترین حالت ممکن است. گوریلا گیمز در هورایزن پارادوکس جذابی میان تکنولوژی و جوامع سنتی خلق می نماید و به خوبی آن را اداره می نماید. شخصیت اصلی بازی الوی که یک دختر جسور و مصمم است با ابزارهای در دسترسش که آن چنان زیاد هم نیستند، به مقابله با سیستم وضع شده می پردازد.

هورایزن ترکیبی از نقاط مثبت است. در یک سو گیم پلی بسیار قوی کار شده است، در طرف دیگر گرافیک هورایزن به لطف موتور بازیسازی دسیما به واقع گرایانه ترین حالت ممکن در آمده است. اگر در افکار خود به جهان پس از خیزش ربات ها می اندیشیدید، هورایزن با قدرت تمام این تصور را به واقعیت در آورده است. مکانیک های گیم پلی جذاب هم می توانند بعد از مدتی هیجان ابتدایی خود را از دست دهند؛ اما داستان و نوع روایت هورایزن با ایجاد سؤالات متعدد در ذهن شما مانع از چنین رویدادی خواهد شد. موسیقی هم در موقعیت های احساسی به خوبی بازیکن را تحت شعاع قرار داده و عواطفش را درگیر می نماید. اثری که در ابتدا برای پلی استیشن 4 ساخته شده بود با عرضه برای رایانه های شخصی بار دیگر تازگی خود را به دست آورده و حالا به لطف منابع سخت افزاری سخاوتمندانه تر این پلتفرم می تواند بیش از پیش بدرخشد. حتی اگر پیشتر بازی را روی کنسول خود به اتمام رسانده اید، تجربه مجدد آن این بار در رایانه خالی از لطف نخواهد بود.

  1. Wasteland 3

تهیه نماینده: Deep Silver Games - سازنده: inXile Entertainment

میانگین نمرات: 86

ویست لند 3 یک بازی نقش آفرینی در جهانی پس از وقایع هسته ای است. ارجاعات اجتماعی یا سیاسی در مجموعه ویست لند روالی همیشگی است. در تازه ترین قسمت هم شاهد نقدها غیر مستقیم به رویکرد آمریکای نوین هستیم. چیزی که بیشترین تغییر را در آخرین قسمت مجموعه ایجاد نموده، تغییر مکان بازی به کولورادو است. بازی کمی سرراست تر از قسمت دوم است. اکنون بسیاری از فعالیت هایی که پیش از این سخت و زمان بر بودند؛ می توان به شکل ساده تری انجام داد. مبارزات نوبتی هم مقداری ساده تر شده و مشابه بازی ایکس کام 2 است. در هنگام مبارزات زمانی که درجه هجومی شخصیت به حد خاصی برسد، ویژگی نشانه گیری دقیق برای او فعال شده تا با هدف قرار دادن بخش خاصی از دشمنان یا ابزارهایشان به هدف مد نظرش دست یابد. فرضا ممکن است بازیکنی به سراغ هدشات کردن دشمن رفته یا اینکه یک محل ذخیره سازی نفت را هدف قرار دهد تا باعث انفجارش شود.

بازی در نیمه دوم هم جذابیت ابتداییش را حفظ نموده و داستان کشش لازم را دارد. در مجموع سازندگان با مدرن کردن و ساده سازی برخی از مکانیزم ها بازی را برای مخاطب امروزی هم قابل دسترس نموده و از این نظر تصمیم مناسبی گرفته اند. حتی اگر دو قسمت ابتدایی را بازی ننموده اید، بازی به خوبی شرح مناسبی از اتفاقات بیان نموده و شما را سرگشته به حال خود رها نخواهد نمود. یکی از دلایل اصلی جذابیت بازی، راه های فراوان برای انجام مراحل است. تعدد شیوه های بازی، به آزادی عمل بی نظیری منجر می شود. ویست لند 3 جزء آن دسته بازیهایی ست که می توانید در هر بار تجربه، رخدادهای متفاوتی را مشاهده کنید. اگر به نقش آفرینی های نوبتی و ایزومتریک علاقه مند هستید و به شدت به دنبال جایگزینی برای فال اوت های اخیر می شد، قسمت سوم مجموعه ویست لند قطعا گزینه مناسبی است. در غیر این صورت بعید می دانم ویست لند 3 انتخاب هوشمندانه ای برای شما باشد.

  1. Desperados 3

تهیه نماینده: THQ Nordic - سازنده: Mimimi Games

میانگین نمرات: 86

اگر زمان زیادی از سال های کودکی را به بازی کردن آثاری چون مجموعه کماندوز و به طور کلی سبک استراتژی اختصاص دادید، قطعا متوجه کمبود شدید این بازی ها در سالهای اخیر شده اید. دسپرادوز 3 قرار است این کمبود را برای شما پر کند و تمام و کمال از پس این کار بر می آید. گیم پلی، انیمیشن ها، ساخت مراحل و داستان گویی در بهترین حالت خود قرار دارند. سیستم کنترل به خوبی کار نموده و مسئله ای را برای بازیکنان ایجاد نمی نماید.

مدت زمان بازی کوتاه نیست و می تواند تا مدت زیادی شما را سرگرم کند. بازی تکرارپذیری بسیار بالایی داشته و با دادن پاداش هایی مانند آیتم های تازه، شما را به انجام این کار تشویق می نماید. برای موفقیت در مراحل و شکست هوش مصنوعی بازی باید از تمام هوش و ذکاوت خود بهره بگیرید. بازی به دفعات آستانه صبر شما را به چالش کشیده و بازیکن را وادار به آزمون و خطا می نماید. استودیوی سازنده در کار خود به پختگی کامل رسیده و معینا تمام توان خود را در ساخت این اثر، گذاشته است. آن ها باری دیگر این ژانر بازی سازی را احیا نموده اند. اگر از عاشقان بازی های استراتژی هم زمان هستید، حتی برای یک لحظه هم نباید در بازی کردن دسپرادوز 3 درنگ کنید.

  1. Death Stranding

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Kojima Productions

میانگین نمرات: 86

توصیف دث استرندینگ اندکی سخت است. بازی بازخوردهای به شدت متفاوتی دریافت کرد و مخاطبانش را در همان ابتدا، به دو دسته تقسیم کرد.

تا پیش از تجربه بازی نمی توانستم هیچ اظهار نظری درباره آن انجام دهم؛ بنابراین به نقدهای منفی توجهی نکردم. کاملا ازین موضوع شادمانم؛ چون دث استرندینگ یکی از بهترین بازی های ویدیویی در این سال هاست. بازی ژانر تازه ای را خلق ننموده، اما با اطمینان می توان گفت که یک شاهکار در زمینه روایت است. روایتی که آهسته آهسته جان می گیرد و در ذهن شما رسوخ می نماید. اگر از آن دسته بازیکنان کم تحمل هستید، دث استرندینگ به هیچ عنوان به شما توصیه نمی شود. انجام بازی و پیشروی در جهانی آن، احتیاج به تأمل و صبر بالایی دارد. پاداش این صبر، لذت بی نظیری است که بازی در ادامه کار و نقاط درخشانش به شما تقدیم می نماید. موسیقی بازی، موسیقی بازی حقیقتا آرامش محض است. دقایقی که در حال راه رفتن در جهان عظیم بازی بوده و ناگهان موسیقی شروع به پخش شدن می نماید؛ درست همین لحظات است که خود را گمشده در آخرین ساخته کوجیما می بینید. دث استرندینگ غرق کردن مخاطب در جهانی بازی را به سطح جدیدی رسانده است.

تنها چیزی که ضربه بدی به بازی زد، هایپ بیش از حد سازنده پیرامون بازی و دستاوردهایش بود. اگر چنین اتفاقی پیش از انتشار بازی رخ نمی داد، قطعا شاهد جبهه گیری های بعدی و عموما منفی منتقدین نبودیم. در هر صورت دث استرندینگ جزو آثاری است که نباید برای تصمیم در رابطه با تجربه آن، به نظرات سایرین رجوع کنید. خودتان سریع دست به کار شده و در هر پلتفرمی که تمایل دارید، این طلای کمیاب را از نزدیک حس کنید.

  1. Persona 4 Golden

تهیه نماینده: Atlus - سازنده: Atlus

میانگین نمرات: 87

اگر قادر به تجربه پرسونا 4 گلدن در کنسول دستی ویتا نبودید و به هر دلیلی این فرصت را از دست دادید، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در حرکتی سورپرایز نماینده، بازی به پلتفرم کامپیوتر شخصی آمده تا دیداری تازه با آن داشته باشیم. بسیاری از مردم پرسونا 4 را برترین نقش آفرینی ژاپنی تاریخ می دانند. بازی که ابتدا در سال 2008 و چند سال بعد، برای کنسول بدشانس ویتا منتشر شد، هیچ گاه نتوانست مانند دنباله فوق العاده اش یعنی پرسونا 5 در سطح جهان شناخته شود. اما عرضه بازی برای این پلتفرم تازه شرایط جدیدی را رقم خواهد زد. حالا که نسخه کامپیوترهای شخصی امکان تجربه بازی با جزییات بسیار بیشتر و فریم ریت بالاتر را فراهم نموده، هیچ دلیلی برای بازی نکردن آن وجود ندارد.

مجموعه پرسونا همیشه خود را از سایر نقش آفرینی های ژاپنی هم متمایز نشان داده و تمرکز اصلی بر شخصیت های اصلیست. شخصیت محور بودن، جلوه متفاوتی به مجموعه داده و به گونه ای آن را از آثاری مانند فاینال فانتزی جدا می نماید. مبارزات نوبتی هم بامزه، جذاب، روان و احتیاجمند استراتژی های درست هستند. طبیعتا یک نقش آفرینی مدرن احتیاجمند موسیقی مدرن هم هست. قطعات متنوعی از پاپ گرفته تا جاز و راک و الکترونیک، شما را در سراسر بازی همراهی خواهند کرد. صداگذاران هم کار خود را به خوبی انجام داده تا روایت ماندگاری را ببینیم.

به روزرسانی های فنی با قرار دریافت کنار همه فاکتورهایی که بازی را تبدیل به یک شاهکار نموده بود، باعث شده تا نسخه بهبودیافته هنوز مانند سال 2008 تازه به نظر بیاید. با توجه به اینکه زمان زیادی از انتشار نسخه ویتا گذشته، برای اجرای بازی در رایانه شخصی خود احتیاج به هیچ تجهیزات گران قیمت و خاصی ندارید. این نسخه، در همه جوانب قوی تر از نسخه ویتا ظاهر شده است.

  1. Kentucky Route Zero

تهیه نماینده: Annapurna Interactive - سازنده: Cardboard Computer

میانگین نمرات: 87

کنتاکی روت زیرو یک بازی ماجرایی اشاره کلیک است؛ اما محدود کردن توصیف بازی به همین چند کلمه، دور از انصاف خواهد بود. بازی چیزی بسیار فراتر از یک اثر اشاره کلیک ساده است. تک تک لوکیشن های بازی چنان آثار هنری جلوه نموده و شایسته مکث بازیکن و ستایش جزئیات بی نظیرشان هستند. در واقع، بازی شاید از نظر ژانر با آثار کلاسیکی چون گریم فندنگو یا مانکی آیلند مقایسه شود؛ اما در اینجا دیالوگ ها و انتخاب های شخصی بسیار تأثیرگذار بوده و نقشی کلیدی را در پیشبرد وقایع ایفا می نمایند. یکی از چیزهای بسیار جذاب که در بازی گنجانده شده، امکان تجربه برخی موقعیت ها از دید سایر شخصیت ها است.

نمی خواهم به اسپویل جزئیات بازی بپردازم اما در بازی لزوما همیشه از دید شخصیت های اصلی به موضوعات نخواهیم پرداخت و سایر عناصر فرعی هم نقش خود را در روایت ایفا می نمایند. برگ برنده بازی، روایت داستان خلاقانه است که شما را در جریان اپیزودهای مختلف آن، ترغیب به ادامه جهت خواهد نمود. هر اپیزود نقاط معین نماینده و حساسی داشته و نسبت به قسمت قبلش، پیشرفت قابل توجهی دارد. بنابراین دست کشیدن از بازی در اواسط کار بسیار سخت است. کیفیت نویسندگی و شخصیت پردازی مناسب در کنار باقی چیزها، دست به دست هم داده تا با اثری شاخص در این ژانر دوست داشتنی طرف باشیم. اگر از برخی ایرادات جزئی مانند کند بودن فرایند اوج دریافت بازی چشم پوشی کنیم؛ خاتمه بندی این جهت هفت ساله کاملا راضی نماینده است.

  1. Monster Hunter: World - Iceborne

تهیه نماینده: Capcom - سازنده: Capcom

میانگین نمرات: 87

بازی مانستر هانتر ورلد که در سال 2018 عرضه شد؛ این مجموعه بسیار پرطرفدار قدیمی را به نقطه ی تازه ای رساند. سیستم مبارزات بهبود یافته یکی از عواملی بود که باعث می شد هر یک از مبارزات منحصربه فرد به نظر برسد و تجربه بازی حتی پس از ده ها ساعت، تکراری نشود. آخرین محتوای اضافی آن بازی یعنی آیس بورن بسیار عظیم است. با هیولاهای تازه ای روبرو هستیم و درجه سختی با وجود افزایش نسبی هنوز هم وعده تجربه دلنشینی را می دهد.

در زمینه طراحی دشمنان، وسعت جهان بازی و زیبایی آن بهترین عملکرد از جانب سازنده را شاهد هستیم. آیس بورن برای یک تجربه سرگرم نماینده ساده ساخته نشده؛ بازی بارها و بارها بازیکن را با چالش روبه رو می نماید و دشمنان تازه ای معرفی می نماید. دشمنانی که سریع تر از هر چیزی هستند که تا به امروز در مجموعه دیده ایم و ضرباتشان، کشنده تر از همیشه است. حتی محیط ها هم بی رحم تر از قبل شده اند. در چنین شرایطی، اشتباهات بسیار پر هزینه خواهند بود و پیش از هر اقدامی، باید حساب شده فکر کنید.

یکی از چیزهایی که ریتم بازی را اندکی کند و راکد می نماید، الزام به تکرار چندباره یک باس فایت تا رسیدن به پیروزی است که تا حدودی طاقت فرساست. به این خاطر که در اولین روبرو با یک هیولا، عموما ابزار لازم را در اختیار نداشته و شکست خواهید خورد. تمرکز آیس بورن بر روایت داستانی، نکته مثبتی است. همچنین انیمیشن های دشمنان و هیولاها بسیار زیبا کار شده اند.

  1. Doom Eternal

تهیه نماینده: Bethesda Softworks - سازنده: id Software

میانگین نمرات: 88

دوم اترنال یکی از بهترین بازی های تیراندازی در سال های اخیر و آی دی سافتور استاد بی رقیب این ژانر است. بازی به شدت سریع، هیجانی و دیوانه وار بوده و حتی لحظه ای به چشمانتان استراحت نمی دهد. گیم پلی تعادل بسیار مناسبی داشته و بازیکن با وجود ارتقای مهارت ها و سلاح ها، همیشه و در هر مبارزه ای، استرس شکست را خواهد داشت. طراحی دشمنان یکی از نقاط قوت اساسی بازی است. سرعت عمل بالا و شلیک بی وقفه به تنهایی پاسخگو نخواهد بود. ضروری است در میانه بازی، شیوه خود را مدام تغییر دهید، استراتژی جدیدی اتخاد کنید و در صورت لزوم، اسلحه ی متفاوتی را به کار گیرید. باید به خوبی از منابع خود استفاده و آن ها را مدیریت کنید؛ همچنین در هر منطقه، دشمنان را بر اساس میزان خطر آن ها اولویت بندی نموده تا ابتدا به سراغ مهم ترینشان بروید. صحبت از مدیریت منابع شد؛ از بین بردن دشمنان، اصلی ترین راه دریافت این منابع حیاتی مانند بسته های سلامتی است.

آزمون و خطا در بازی الزامی است. ممکن است بارها در عبور از یک منطقه با چالش روبرو شوید؛ باید چندین مرتبه همه چیز را از ابتدا ارزیابی کنید تا در نهایت کارآمدترین روش را انتخاب کنید. برخی مناطق بازی به نسبت کوچک بوده و تعدادی هم وسیع و پرجمعیت است، بنابراین نمی توان با یک فرمول ثابت به پیروزی دست یافت. نمی شود از هیجان بالای بازی سخن به زبان آورد اما به عامل اصلی، یعنی موسیقی متال بازی اشاره نکرد. موسیقی که به خوبی با فضای بازی عجین شده و لذت بازی را چند برابر می نمایند. صحنه های پر برخورد و انفجارهای فراوان و متعدد، طبیعتا منابع سخت افزاری بالایی را طلب می نماید؛ اما در کمال تعجب، دوم اترنال در سیستم های میان رده هم بسیار روان اجرا شده و عملکرد فنی مطلوبی دارد. چیزی که بیانگر بهینه بودن فنی بازی است.

  1. Ori and the Will of the Wisps

تهیه نماینده: Xbox Game Studios - سازنده: Moon Studios

میانگین نمرات: 88

بازگشتی با شکوه به جهان رنگارنگ و زیبایی که خالقان این بازی سکوبازی، مون استودیوز برایمان خلق نموده بودند. پیدا کردن ایرادی در قسمت اول، جزء کارهای بسیار سخت است. بازی آن قدر دوست داشتنی بود که همین حالا هم اثری کاملا قابل قبول محسوب می شود. حالا عمق، جزئیات، گزینه ها و تنوع بیشتری به بازی تزریق شده. چیزهایی که در کنار جنبه های بصری تحسین برانگیز و موسیقی متن درجه یک، لذت تجربه آن را دو چندان می نماید. در واقع موسیقی بازی پایش را فراتر گذاشته و در تمامی لحظات حساس یا مهم، همراه شماست. طراحی های هنری مون استودیوز بسیار ظریف بوده و باعث شده هر لوکیشن، اتمسفر خاص خود را داشته باشد. در تمام مدت تجربه بازی احساس می کنید در حال تماشای یک نقاشی متحرک هستید. مجموعه توانایی های بازی تنوع خوبی داشته و به مرور در جریان بازی قابلیت های تازه ای کسب خواهید کرد. بسیاری از آن ها الزامی و برخی هم مهارت های فرعی هستند. سیستم حرکتی و مکانیزم های گیم پلی آن قدر خوب پیاده شده که بازی را بسیار روان نموده و ریتم سریع آن هیچ گاه متوقف نخواهد شد.

در کنار خط اصلی داستانی، مأموریت های جانبی نقش نقاط استراحت را برای بازیکنان ایفا می نماید. مأموریت هایی که به خوبی طراحی شده اند و هرگز شما را خسته نمی نمایند. همچنین سیستم مبارزات که در نسخه ابتدایی جای کار بیشتری داشت، حالا شاخ و برگ بیشتری پیدا نموده و دیگر به سادگی قبل نیست. با وجود آنکه داستان بر مبنای تقابل خیر و شر بنا شده، سازنده تنها به خوب و بد مطلق بسنده ننموده است. موقعیت های خاکستری و تلخ هم در بازی قرار داده شده تا یادآوری کند با یک داستان مصور بچگانه سروکار نداریم. در مجموع، قسمت دوم به خوبی نقش یک دنباله را ایفا می نماید و در کنار حفظ اصول و دستاوردهای قسمت اصلی، آن را به سطح تازه ای رسانده است.

  1. Cyberpunk 2077

تهیه نماینده: CD Projekt - سازنده: CD Projekt RED

میانگین نمرات: 90

از کجا باید شروع کنیم؟ سایبرپانک 2077 این روزها همیشه در صدر اخبار بازی های ویدیویی بوده؛ البته متأسفانه درصد بالای این اخبار، ناامید نماینده بوده اند. عملکرد فنی ضعیف بازی در برخی پلتفرم ها، وجهه عمومی آن را در رسانه ها تخریب نموده و آسیب جبران ناپذیری به سی دی پراجکت رد وارد نموده. در حال حاضر فارغ ازین که در چه نسخه ای بازی را تجربه می کنید، باگ های آزاردهنده جزئی از بازی هستند. البته مطمعنا این حالت پایدار نیست و سازنده با انتشار به روزرسانی آن ها را رفع خواهد نمود.

بخش شروعین بازی به خوبی شما را با دغدغه های شخصیت اصلی یا همان وی آشنا می نماید. نایت سیتی بسیار چشم نواز است و فعالیت های بسیار متنوعی را می شود در آن انجام داد. تصمیمات بازیکن تأثیر مستقیم بر جهان بازی و همین طور ساکنینش دارد. خط داستانی اصلی ممکن است مقداری کوتاه تر از آن باشد که در سر داشتید اما تعداد بالای مأموریت های فرعی، این چیزها را پوشش می دهد. با وجود اینکه ایرادات فنی در مقاطعی به بازی آسیب زده، اما سایبرپانک همچنان یکی از جاه طلبانه ترین نقش آفرینی های تاریخ است.

  1. Spelunky 2

تهیه نماینده: Mossmouth - سازنده: Mossmouth

میانگین نمرات: 91

اسپلانکی 2 یک دنباله ی شایسته برای قسمت نخست است. بازی ایده هایی که ابتدا در آن قسمت مطرح شده بود را با برخی اصلاحات جزئی همراه نموده است. آیا بازی اصلی با گذشت چندین سال، دیگر احتیاجهای شما را برآورده نمی نماید؟ قسمت دوم با افزودن دشمنان جدید، تله های تازه و رازهای بیشتر، قطعا اینکار را انجام خواهد داد. از طرفی قسمت اول آن قدر کامل و بی نقص بوده که حتی اگر ادامه ای هم در کار نبود، احتیاجی برایش حس نمی شد.

یکی از نکات مثبت و هم زمان منفی، شباهت بسیار زیاد دو قسمت است. تقریبا نمی توان قسمتی از بازی را نام برد که مشابه قبل نباشد. کاری که سازندگان انجام داده اند، اضافه کردن ایده های جدید به فرمول برنده قدیمی است. ایده هایی که ممکن است در ابتدا کوچک جلوه نمایند، اما در ادامه راه تأثیر واقعی خود را نمایان می نمایند. مراحل اکنون ساختار لایه ای داشته و بازیکن را مدام با سناریوهای تازه و غیر منتظره روبرو می نمایند. اسپلانکی 2 با موفقیت هدف خود را انجام داده است و جایگزین مناسبی برای یکی از سرگرم نماینده ترین ساخته های سبک روگ لایک پلتفرمر است.

  1. Crusader Kings III

تهیه نماینده: Paradox Interacttive - سازنده: Paradox Development Studio

میانگین نمرات: 91

استودیوی پارادوکس اینتراکتیو با قسمت سوم مجموعه پرطرفدار خود بازگشت تا موجبات شادمانی بازیکنان قدیمی را فراهم کند. قسمت سوم ساختار به جامانده از قبل را به روز و عمیق تر نموده است. بازی آزادی عمل بسیار بالایی به شما در اداره سرزمینتان می دهد. دوست دارید رویه ای سنتی در پیش بگیرید یا به تابوشکنی دست بزنید؟ سازندگان تفاوتی میان دیدگاه های متفاوت قائل نشده و کنترل همه چیز را به خودتان می سپارند. مکانیزم استرس و نقش تأثیرگذارش در بازی از نقاط قوت آن است. در کنار این ها، سیستم جنگ ها در عین سادگی، پیشرفت خوبی داشته؛ به عنوان مثال اکنون در حین مبارزه قادر خواهید بود طرف برنده را بدانید. قسمت سوم مجموعه بدون هیچ شکی، زیباترین ساخته استودیوی پارادوکس تا به امروز است. تفاوت ها با قسمت دوم کاملا مشهود بوده و اکنون همه چیز بسیار واقع گرایانه تر است.

همچنین سیستم DNA جدید بازی باعث شده تا نوزادان ترکیبی از ویژگی های والدین خود را به ارث ببرند. نقشه بازی پرجزئیات و خوب طراحی شده است. رابط کاربری هم مرتب و مناسب ساخته شده و بازیکن را در دراز مدت خسته نخواهد نمود. انتخاب قطعات موسیقی بازی هوشمندانه اجرا شده تا بازی در این زمینه هم قدرتمند ظاهر شود.

  1. Microsoft Flight Simulator

تهیه نماینده: Xbox Game Studios - سازنده: Asobo

میانگین نمرات: 91

یک شبیه ساز پرواز که به وسعت کره زمین است؛ آیا این یک شعار تبلیغاتی است؟ خیر. استودیو آسوبو این رویا را برای عاشقان شبیه سازی به حقیقت تبدیل نموده است. تجربه ای که به فضای ذخیره سازی بالا و رایانه ی قدرتمندی احتیاج خواهد داشت. بازی وسعت را از نو معنا نموده و شما را در جهانیش تا ساعت ها و سال ها غرق خواهد نمود. بی راه نیست اگر بگوییم این اثر، مرز تازه ای برای یک بازی جهان باز خلق نموده است. بازی قطعا با دریافت به روزرسانی های بسیار، اندک نواقص موجود را رفع نموده و از شرایط ایدئال فعلی هم فراتر خواهد رفت.

بخش آموزشی بازی، مقداری در بیان شرحات برای افراد مبتدی یا تازه وارد به مجموعه، گنگ و ناکافی به نظر می رسد. با این حال، حس رضایت ناشی از یادگیری فرایند پرواز که قطعا احتیاج ویژه ای به دقت و توجه بازیکنان دارد، این موضوع را جبران می نماید.

  1. Hades

تهیه نماینده: Supergiant Games - سازنده: Supergiant Games

میانگین نمرات: 93

همگی با کارنامه درخشان سوپرجاینت گیمز آشنایی داریم. استودیویی که پیشتر با ساخت بازی هایی چون باسشن و ترانزیستور جای خود را در قلب بازیکنان پیدا نموده است. با وجود تفاوت میان ساخته های قبلی استودیو، تقریبا می توان گفت همگی در چیزهایی اشتراک داشتند. اتمسفر بازی ها بسیار قوی و خوش ساخت بود؛ اما سیستم های مبارزات ضعف هایی داشتند. به نظر می رسد هیدز دقیقا پاسخی به همین مسأله است.

تمرکز بالا بر ارتقای مبارزات و به کمال رساندن آن. آیا سازندگان در این موضوع به موفقیت رسیده اند؟ بله به شکل کامل. هیدز یک اکشن نقش آفرینی است. سبکی که اغلب داستان را به حاشیه رانده و انتظار داستان سرایی درجه یک را هم از آن نداریم.

البته در پارادوکسی خوشایند، بازی از رویه ی همیشگی ژانرش پیروی ننموده و به این موضوع هم پرداخت مناسبی دارد. مثلا تمامی شخصیت ها کاملا صداگذاری شده اند. به عنوان زاگاروس پسر هیدز، باید کوشش کنید به هر طریقی که شده از جهنمی که در آن قرار گرفته اید فرار کنید؛ البته این کارها بی نتیجه بوده و هربار به جایی که بازی را شروع کردید بازمی شد. مرگ های ممتد در بازی غیرقابل اجتناب بوده و بازیکن را وادار می نماید تا در هر مرتبه بازی، خود را ارتقا دهد.یک بازی روگ لایک که در آن با خدایان یونانی سرکار داریم، قطعا وسوسه نماینده است.

  1. Half-Life Alyx

تهیه نماینده: Valve - سازنده: Valve

میانگین نمرات: 93

بازگشت مجدد به جهان هف لایف و City 17، بعد از چندین سال انتظار، بسیار لذت بخش است. اما بگذارید خیالتان را همین ابتدا راحت کنیم؛ این ساخته جدید، قرار نیست نقش هف لایف سه را ایفا نماید. در واقع این بازی تنها جهانی که سازندگان خلق نموده بودند را گسترش داده .

بسیاری از هواداران قدیمی، پس از روبه رو شدن با یک بازی واقعیت مجازی، ناامید شدند. البته گمان می کنم رویکرد ولو در قبال ساخته آخر خود، کاملا حساب شده و آینده نگرانه بوده است. ممکن است بازیهای واقعیت مجازی، اکنون کاربران پرشماری نداشته باشند؛ ولی نمی توان نفوذ گسترده ی این پلتفرم نوین در آینده نزدیک را انکار کرد. شاید بتوان گفت هف لایف الیکس جدی ترین کوشش بازیگران عظیم صنعت بازی سازی، در زمینه واقعیت مجازی است. اثری که به خوبی پتانسیل نهفته این حوزه را نمایان و استانداردهای تازه ای را وضع نموده است. بنابراین اگر تا به امروز هیچ بازی شما را ترغیب به خرید یک هدست واقعیت مجازی ننموده، الیکس ممکن است شما را وادار به تجدیدنظر نماید. وقایع بازی پنج سال قبل از هف لایف 2 رخ می دهد. نیمه ابتدایی اثر، اندکی کم هیجان است اما خوشبختانه نیمه دوم آن، مبارزات بسیار پویاتری دارد؛ چیزی که ما را به یاد خاطرات خوب قسمت های پیشین سری می اندازد. مبارزات اغلب کوتاه و مختصر هستند ولی با این وجود، بسیار چالش برانگیز و جذاب از آب در آمده اند. در زمینه گیم پلی اثر پخته ای را شاهد هستیم. نمی توان گفت الیکس جهشی انقلابی در سیستم تیراندازی این سبک ایجاد نموده؛ اما پیشرفت های حاصل شده به وضوع قابل مشاهده است. تمامی المان های گیم پلی و همچنین طراحی مراحل به حرفه ای ترین شیوه ممکن اجرا شده. به عنوان مثال، به روزرسانی سلاح ها آن ها را کارآمدتر نموده و ظاهر جذاب تری به آن ها می بخشد.

توجه به ریزه کاری ها در جهان بازی، از جزئیات بسیار بالای جهان آن گرفته تا شیوه های متنوع تعامل با آن، بسیار بالاست. یکی از نقاط منفی بازی، کمرنگ شدن و به حداقل رسیدن حضور شخصیت های فرعی در فرایند داستانی است. در هر صورت، انتخاب الیکس به عنوان نخستین بازی این لیست با کسب متای 93 را اقدام صحیحی می دانم. ولو پس از سال ها سکوت، کار پر ریسکی را انجام داده و نقش خود را در راستای حرکت رو به جلوی صنعت بازی سازی، ایفا نموده است.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10662

به "بهترین بازی های 2020 کامپیوتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین بازی های 2020 کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید