K2 بلک پانتر؛ غول زرهی کره

به گزارش اکسپرس بلاگ، K2 بلک پانتر ترکیبی از یک سری امکانات ویژه را در اختیار داشت که منتج به فزونی آن در برابر نمونه های دیگر می شد. از جمله مهم ترین آنها می توان به مواردی همچون سلاح اصلی 120 میلی متری، پوشش زرهی پیشرفته کامپوزیت و سیستم های محافظت فعال اشاره نمود.

K2 بلک پانتر؛ غول زرهی کره

به گزارش خبرنگاران به نقل از گانزمانیتور، K2 بلک پانتر یک تانک نسل جدید است که توسط آژانس توسعه قابلیت های دفاعی کره جنوبی طراحی و به وسیله شرکت فراوری ماشین های ریلی و صنایع دفاعی هیوندای روتم وارد خط فراوری خود شد. هدف از ساخت این تانک مدرن، جایگزینی با تانک های متوسط آمریکایی M48 پاتون باقی مانده بود که در خدمت ارتش کره جنوبی قرار داشتند. K2 بلک پانتر ترکیبی از یک سری امکانات ویژه را در اختیار داشت که منتج به فزونی آن در برابر نمونه های دیگر می شد. از جمله مهم ترین آنها می توان به مواردی همچون سلاح اصلی 120 میلی متری، پوشش زرهی پیشرفته کامپوزیت و سیستم های محافظت فعال اشاره نمود. فراوری انبوه این تانک در سال 2013 کلید خورد و اولین سری از آنها نیز در ماه ژوئن سال 2014 به خدمت نیروهای مسلح درآمدند. هزینه ساخت بیش از 8.5 میلیون دلار به ازای هر واحد، K2 را تبدیل به یکی از گران قیمت ترین تانک های اصلی میدان نبرد فعال در عرضه نظامی کرد.

M48 پاتون

K2 بلک پانتر

طراحی و توسعه

در سال 1995، از آژانس توسعه قابلیت های دفاعی کره جنوبی خواسته شد که با تکیه بر تکنولوژی های داخلی اقدام به طراحی و توسعه یک خودروی زره پوش جنگی مدرن کند. هرچند نمونه های مورد استفاده ارتش در مقایسه با تانک های فعال کره شمالی بسیار قابل تر بودند، اما قرار شد که به پروژه K2 بلک پانتر در قالب برنامه مدرن سازی ارتش کره جنوبی نگاه گردد. همچنین تاکید بر استفاده از فناوری های بومی، باعث می شد که خودروی زرهی پیشنهادی بدون مسائل مربوط به صدور مجوز وارد بازار صادرات گردد.

نسخه های طراحی شده اولیه فاقد برجک نیازمند به اپراتور انسانی بودند. یعنی برای استفاده از برجک تانک، لزومی به حضور نیروی متخصص نبود. اما این طرح در نهایت به نفع برجک های اپراتور دار کنار گذاشته شد. نمونه نهایی در سال 2006، به دنبال 11 سال کوشش در امر تحقیقات و بودجه حدودی 230 میلیون دلار، آماده فراوری شد. فاز ابتدایی فراوری در تاریخ 2 مارس سال 2007 در شهر چانگ وون کره جنوبی آغاز شد. همچنین قرار بود که K2 مجهز به یک واحد ذخیره سازی و تامین نیروی الکتریکی با طراحی داخلی گردد. نتیجه این برنامه یک موتور دیزلی 12 سیلندر ساخت شرکت دوسان با قدرت 1500 اسب بخار بود که طی آزمایشات اولیه، تیم مهندسی را با نواقص تکنیکی متعددی روبرو ساخت و به همین علت استقرار عملیاتی تانک به مدت 2 سال دچار تاخیر شد. در ماه مارس سال 2011 مدیریت برنامه تملک دفاعی کره جنوبی (به اختصار DAPA) اظهار داشت که فراوری انبوه K2 به دلیل مسائل مرتبط با موتور و سیستم انتقال سرعت، طبق زمان مورد انتظار ارتش یعنی سال 2012 پیش نخواهد رفت.

اگر بخواهیم مقایسه ای میان K2 و دیگر تانک هایی که در شرایط خدمت فعال ارتش کره جنوبی قرار دارند داشته باشیم، این نمونه نسبت به K1A1 مزایای مشخصی دارد: سرعت بارگذاری و هدف گیری بالاتر سلاح اصلی، طول لوله بلندتر، دقت شلیک بیشتر، قابلیت نفوذ بهتر به زره خودروهای نظامی دیگر، توانایی گذر از رودخانه ای با عمق 4 متری آب، عملکرد کنترل شرایط که می تواند ارتفاع را تا 40 سانتی متر کاهش دهد و سیستم هشدار دهی لیزری.

سری اول شامل 15 دستگاه تانک K2 بلک پانتر، در ماه ژوئن سال 2014 خدمت نظامی خود را آغاز کردند. پیش تر ذکر شد که موتورهای بومی معیوب و سیستم های انتقال سرعت نامناسب فرایند فراوری را متوقف نموده بودند، اما با پایین آوردن سرعت اجرای الزامات مورد نظر امکان ورود K2 به سرویس نیز فراهم شد. لازم به ذکر است تا زمانی که واحد ذخیره سازی و تامین نیروی الکتریکی به صورت داخلی فراوری گردد، تانک های K2 مجهز به نسخه آلمانی MTU-890 شدند. این تصمیم بستر را برای به کار گیری حدودا 100 دستگاه تانک تا سال 2017 مهیا ساخت. تانک های بعدی که براساس دومین قرارداد فراوری ساخته شدند، از حضور موتور داخلی دوسانDST بهره می بردند. اما از آن جایی که همچنان مسائل مربوط به تست های پایداری موتور و سیستم انتقال سرعت برطرف نشده بود، DAPA در فوریه سال 2018 اظهار داشت که سری جدید از تانک های K2 به صورت هیبرید ارائه (ترکیبی از موتور توسعه یافته داخلی و سیستم انتقال سرعت آلمانیRENK) و در سال 2019 آماده خدمت رسانی عملیاتی می شوند.

از نظر مقاومت زرهی، زره قدامی تانک در برابر گلوله های 120 میلی متری APFSDS شلیک شونده از سلاح L55 موثر است. دفاع موشکی نیز به وسیله یک سیستم ضد موشک مخصوص انجام می گردد. علاوه بر این تانک K2 مجهز به قابلیت ایجاد اختلال در سیستم های راداری شده است که مزیتی عظیم در نبردهای الکترونیک به شمار می رود. سیستم سرکوب اتوماتیک آتش هم به گونه ای برنامه ریزی شده که به سرعت علیه آتش سوزی داخلی وارد عمل گردد و آسیب جانی خدمه را به حداقل مقدار ممکن کاهش دهد.

مشخصات تانک K2 بلک پانتر

- نوع: تانک اصلی میدان نبرد

- محل فراوری: کره جنوبی

- مدت زمان خدمت: از سال 2014 تا به امروز

- طراحی شده به سال: 1995 تا 2008

- فراوری کننده: شرکت فراوری ماشین های ریلی و صنایع دفاعی هیوندای روتم

- هزینه فراوری هر واحد: 8.5 میلیون دلار آمریکا در سال 2009

- فراوری شده به سال: 2008 تا به امروز

- تعداد ساخته شده: سری اول 100، سری دوم 106 (در حال فراوری)، سری سوم 118 (برنامه ریزی شده)، 14 نمونه آزمایشی و در مجموع 338 دستگاه

- وزن: 55 تن

- طول کلی: 10.8 متر

- عرض: 3.6 متر

- ارتفاع: 2.4 متر

- خدمه: 3 نفر (فرمانده، راننده و توپچی)

- زره: کامپوزیت

- سلاح اصلی: راین متال Rh-120

- موتور: موتور دیزلی 12 سیلندر با قدرت 1500 اسب بخار

- نسبت نیرو به وزن: 27.2 اسب بخار به تن

- برد عملیاتی: 450 کیلومتر

- سرعت در جاده هموار: 70 کیلومتر بر ساعت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10207

به "K2 بلک پانتر؛ غول زرهی کره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "K2 بلک پانتر؛ غول زرهی کره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید