آیا شما هم به نقش لبنیات در سرماخوردگی مشکوکید؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، شاید در جایی از فضای مجازی خوانده اید که مصرف لبنیات در سرماخوردگی باعث افزایش مخاط می گردد و باید از آن پرهیز کرد؛ یا روز دیگر با مطلبی روبه رو شده اید که از فواید مصرف لبنیات در سرماخوردگی صحبت می نماید. احتمالا پیش خودتان می گویید که پزشکان و دانشمندان اصلا تکلیفشان با خودشان تعیین نیست، شما را هم گیج نموده اند و مثل توپ فوتبال مدام به این سو و آن سو پرتابتان می نمایند!

آیا شما هم به نقش لبنیات در سرماخوردگی مشکوکید؟

اگر واقعا گیج شده اید و نمی دانید کار درست چیست، قبل از آن که ناسزایی نثار کسی کنید، کمی صبر داشته باشید و ببینید راه چاره ما به شما درمورد مصرف لبنیات در سرماخوردگی چیست؟ برترین کار از نظر ما گوش کردن به حرف دکترتان است. او از جزئیات حال شما خبر دارد و توصیه های بهتری از خاله و عمویتان یا اینترنت به شما می نماید.

اما اگر به هر علتی نمی توانید یا نمی خواهید پیش پزشک بروید و قصد دارید هر چه سریع تر تکلیفتان را با موضوع لبنیات در سرماخوردگی روشن کنید، با ادامه مقاله در بلاگ خبرنگاران همراه باشید.

خوردن لبنیات در سرماخوردگی: شیر

ممکن است بعضی از افراد این طور فکر نمایند که با مصرف شیر، میزان مخاط آن ها افزایش می یابد. اما علم این موضوع را تایید نمی نماید. در بعضی از مطالعات، هیچ ارتباطی بین افزایش مخاط و نوشیدن شیر دیده نشده است. از طرف دیگر دانشمندان در تحقیقاتی نشان داده اند که بچه ها مبتلا به آسم، چه شیر گاو بخورند چه شیر سویا، تفاوتی در علائم تنفسی شان ایجاد نمی گردد.

درواقع شیر و بزاق، یک مایع غلیظ در دهان ایجاد می نمایند که می توانند برای مدت کوتاهی دهان و گلو را بپوشانند. این مسئله می تواند به این حس منجر گردد که مخاط شما افزایش پیدا نموده است.

اگرچه مصرف لبنیات در سرماخوردگی باعث افزایش فراوری مخاط نمی گردد، اما ممکن است مخاط موجود را ضخیم تر و گلو را تحریک کند. برترین راه برای مقابله با غلیظ شدن مخاط، نوشیدن میزان زیادی آب است که به رقیق شدن و حرکت راحت تر آن یاری می نماید.

حتما بخوانید: لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه

خوردن لبنیات در سرماخوردگی: ماست

اگر از گلودرد یا آبریزش بینی رنج می برید، دوست دارید چیزی بخورید که به راحتی از گلوی شما پایین برود و احتیاجی به کوشش کردن زیاد نداشته باشد، ماست می تواند این کار را برای شما انجام دهد. ماست نرم است و به راحتی از گلوی شما به سمت پایین سر می خورد. این ماده غذایی حاوی پروتئین است و به بدن شما یاری می نماید تا قدرت و انرژی خود را حفظ کند.

برای مصرف لبنیات در سرماخوردگی، یک ماست پروبیوتیک انتخاب کنید تا مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما را در طول سرماخوردگی تامین کند. پروبیوتیک ها می توانند در تقویت ایمنی بدن موثر باشند.

اگر جزو افرادی هستید که بعد از مصرف لبنیات در سرماخوردگی، احساس می کنید مخاطتان غلیظ تر شده است، مجبور نیستید ماست بخورید. قطعا کسی برای مصرف ماست در این دوران چاقو زیر گلویتان نمی گذارد! برای استفاده از پروبیوتیک ها می توانید به جای ماست از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

خوردن لبنیات در سرماخوردگی: بستنی

شما هم با شنیدن این جمله که مصرف بستنی می تواند گلودرد را درمان کند، مسرور شده اید و به بهانه درمان گلودرد خود، رژیم های سفت و سخت خود را شکسته اید؟ متاسفانه باید بگوییم که بستنی به هیچ عنوان یک دارو محسوب نمی گردد و نمی تواند گلودرد را درمان کند. ما هم از شنیدن این خبر ناراحتیم؛ اما می توانیم یک خبر خوب نصفه ونیمه را با شما به اشتراک بگذاریم. به هرحال کاچی به از هیچی ست!

اگرچه گلودرد ناشی از بیماری های باکتریایی یا ویروسی با خوردن بستنی درمان نمی شوند؛ اما غذاهای سرد مثل بستنی می توانند در کاهش درد موثر باشند. البته باید از خوردن بستنی های خیلی شیرین و بستنی های دارای افزودنی اجتناب کنید. بنابراین اگر سرما خورده اید و می خواهید با خوردن انواع بستنی جشن بگیرید، خیلی سریع این فکر شوم را از فکر خود پاک کنید.

اگر به لاکتوز حساسیت دارید، می توانید از سوربت یا بستنی بدون لبنیات استفاده کنید. درمواردی که گلودرد شدید یا تب دارید، خودتان را با توصیه های مصرف لبنیات در سرماخوردگی یا خوردن انواع دسر مثل سوربت یا بستنی مشغول نکنید؛ الان وقت خوشگذرانی نیست! هرچه سریع تر پیش پزشک بروید.

نقش لبنیات در سرماخوردگی: نسخه مادربزرگ ها

مصرف لبنیات در سرماخوردگی چه مضر باشد و چه مفید، همواره یکی از گزینه های روی میز مادرها و مادربزرگ ها برای یاری به درمان سرماخوردگی بوده، هست و احتمالا تا ابد خواهد بود. مگر می گردد روی مادربزرگ ها را زمین انداخت و از خوردن لبنیات در سرماخوردگی اجتناب کرد؟ در ادامه دو نوشیدنی با شیر را به شما معرفی می کنیم که می توانید از خواص آن ها استفاده کنید.

شیر عسل برای سرماخوردگی

شیر گرم با یک قاشق چای خوری عسل باعث می گردد خواب راحتی داشته باشید. بعلاوه این نوشیدنی می تواند به درمان سرفه و سرماخوردگی یاری کند. در نظر داشته باشید که عسل نباید در درجه حرارت خیلی بالایی قرار بگیرد.

شیر زردچوبه برای سرماخوردگی

برای مصرف لبنیات در سرماخوردگی می توانید کمی خلاقیت به خرج دهید. ممکن است با خود بگویید که چه کسی حاضر است ترکیب زردچوبه و شیر را امتحان کند؟ اما باید بدانید که این نوشیدنی خواص زیادی دارد. زردچوبه یکی از برترین داروهای خانگی ست که برای بهبود سیستم ایمنی بدن استفاده می گردد و در مواقع سرفه و سرماخوردگی برترین عملکرد را دارد.

برای تهیه این نوشیدنی و استفاده از لبنیات در سرماخوردگی، نصف لیوان شیر، 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه، 1/2 قاشق چای خوری پودر دارچین، 1/2 قاشق چای خوری پودر زنجبیل یا کمی زنجبیل تازه رنده شده، میزانی فلفل سیاه آسیاب شده و 1 قاشق چای خوری عسل یا شربت افرا را با هم مخلوط کنید و بجوشانید. حرارت را کاهش دهید و بعد از چند دقیقه آن را صاف کنید و از نقش لبنیات در سرماخوردگی لذت ببرید.

حتما بخوانید: غذاهایی که سرماخوردگی را بدتر می نمایند

چرا نباید از مصرف لبنیات در سرماخوردگی اجتناب کنید؟

یک لیوان شیر سرد می تواند در تسکین گلودرد موثر باشد. در زمان سرماخوردگی احتمالا حس وحال غذاخوردن ندارید. ممکن است آن قدر خسته باشید که جویدن غذا برایتان مثل کوه کندن فرهاد سخت و طاقت فرسا به نظر رسد! بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر که احتیاجی به جویدن ندارد و مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما را تامین می نماید، فکر خوبی به نظر می رسد.

شما می توانید برای مصرف لبنیات در سرماخوردگی از محصولات دیگری مثل ماست هم استفاده کنید. یک اسموتی ماست و میوه، سرشار از روی، کلسیم، پروبیوتیک ها، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.

بالاخره ضرر لبنیات برای سرماخوردگی ثابت شده است یا خیر؟

حتما بخوانید: درمان های خانگی سرماخوردگی

بسیاری از افراد معتقد هستند که ضرر لبنیات برای سرماخوردگی این است که باعث افزایش مخاط می گردد. فکرکردن به این موضوع که چطور می توان در تحقیقات میزان مخاط را میزان گرفت، بسیار مشمئزنماینده است. شما هم از ما نخواهید که خیلی وارد جزئیات شویم!

به هرحال چندین تحقیق در این مورد اجرا شده است که به نتایج متفاوتی منتهی شده اند. برای مثال در بعضی از تحقیقات نشان داده شده است که مصرف شیر می تواند در بیمارانی که از قبل ترشح بیش از حد مخاط دارند، علائم را بدتر کند؛ پس این می تواند ضرر لبنیات برای سرماخوردگی محسوب گردد.

اما بعضی می گویند این تصور که مصرف لبنیات در سرماخوردگی مثل شیر باعث افزایش مخاط می گردد، افسانه ای بیش نیست. در واقع این اعتقاد وجود دارد که پس از مصرف شیر، به علت تجمعات امولسیون شیر در دهان این حس در افراد ایجاد می گردد که مخاط آن ها بیشتر شده است.

از طرف دیگر برای مدتی اغلب افراد معتقد بوده اند که بچه ها مبتلا به آسم و فیبروزکیستیک باید از مصرف شیر پرهیز نمایند. اما امروزه بعضی از پزشکان می گویند این کار ظلم آشکار به بچه ها است؛ چراکه محدودکردن مصرف شیر می تواند آن ها را از کلسیم محروم کند. گویا درمورد مصرف لبنیات در سرماخوردگی بین علما اختلاف افتاده است!

به هرحال مخاط بیش از حد که معمولا دراثر عفونت یا آلرژی ایجاد می گردد می تواند به گلودرد و سرفه منجر گردد و این اصلا خوشایند نیست. بنابراین اگر برای مصرف لبنیات در سرماخوردگی دو به شک هستید؛ با پزشک خود مشورت کنید. البته قول نمی دهیم که او هم جواب قاطعی به شما دهد؛ چراکه یافته ها در این مورد دست کم برای ما، واقعا گیج نماینده اند!

در هر صورت، شاید برای شما مهم نباشد که تحقیقات درمورد نقش لبنیات در سرماخوردگی به چه نتایجی منتهی می شوند و قطعا دعوای دانشمندان جزو اولویت های شما نخواهد بود! اما این مسئله احتمالا برای شما جالب است که بدانید نوشیدن شیر، مخاط دهان و گلو را پوشش می دهد و می تواند آن را بیشتر از گذشته قابل توجه کند. بعلاوه از خاطر نبرید که مصرف لبنیات در سرماخوردگی نمی تواند جایگزین دارو باشد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 22006

به "آیا شما هم به نقش لبنیات در سرماخوردگی مشکوکید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا شما هم به نقش لبنیات در سرماخوردگی مشکوکید؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم به نقش لبنیات در سرماخوردگی مشکوکید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید