تور دوحه: اسناد همکاری های ایران و قطر در سفر رئیس جمهوری به دوحه امضا می گردد

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به سفر آینده رئیس جمهوری کشورمان برای حضور در نشست اوپک گازی در قطر، گفت در این سفر اسنادی تدارک دیده شد است که امیدواریم با نهایی شدن آن ها، به امضا برسد.

تور دوحه: اسناد همکاری های ایران و قطر در سفر رئیس جمهوری به دوحه امضا می گردد

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش ایرنا، علیرضا عنایتی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست اوپک گازی در قطر، گفت: این سفر در چارچوب توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه با کشور دوست و برادر، قطر، به عنوان اولین سفر رئیس جمهوری به کشورهای خلیج فارس صورت می گیرد. آقای رئیس جمهوری در این سفر، علاوه بر گفت وگو و گفتگو در مورد موضوعات دو جانبه، موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر گفت وگو خواهد نمود.

مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به محورهای گفت وگوی رئیس جمهوری کشورمان با امیر دولت قطر، اظهار کرد: این دو مقام، راه های توسعه و تحکیم مناسبات فی مابین را در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، ورزش، همکاری های رسانه ای و دیگر زمینه های مختلف روابط با طرف مقابل صحبت خواهند کرد.

عنایتی در ادامه تاکید نمود: ما امیدواریم که در چارچوب این گفت وگوها، شاهد یک جهش ملموس در مناسبات دو جانبه بین ایران و قطر باشیم.

وی در ادامه تشریح دستاوردها و محورهای این سفر، بیان داشت: در این سفر بعلاوه اسنادی تدارک دیده شد است که امیدواریم با نهایی شدن آن ها، به امضا برسد و بتواند سازمان مناسب و ساختار قابل توجهی برای توسعه این مناسبات در آینده تلقی گردد.

مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه توضیح داد: علاوه بر مسائل دو جانبه که در این چارچوب مورد توجه قرار می گیرد، بحث های مهم منطقه ای و فرامنطقه ای هم مورد توجه و گفت وگوی رؤسای دو کشور خواهد بود و طرفین در این خصوص هم با هم رایزنی و گفتگو خواهند کرد.

عنایتی اضافه نمود: از جمله موضوعات مهمی که در حوزه سیاست در منطقه ما بسیار قابل توجه است، تقویت عنصر گفت وگو برای حل و فصل مسائلی است که دامنگیر منطقه ما شده است و با توجه به دیدگاه هر دو کشور، یعنی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر که طی سنوات گذشته هم بر لزوم به کارگیری عنصر گفت وگو برای حل و فصل مناقشات، منازعات و بحران ها تاکید داشتند، دو طرف با تاکید بر این عنصر، می توانند تجلی واقعی این گفت وگو باشند.

وی با بیان اینکه ما در گذشته نسبت به این موضوع تاکید جدی داشتیم که اگر در منطقه مسئله ای وجود دارد، گفت وگو برای حل مسائل فی مابین و هم برای توسعه مناسبات، تنها راهی است که می توان پیمود، اضافه نمود: همین دیدگاه نیز از سوی دولت قطر در مناسبات مختلف، اعم از مذاکرات دو جانبه یا سخنرانی های امیر قطر و یا در اظهارات مسئولین قطری در مصاحبه ها، همیشه مورد تاکید بوده است.

عنایتی توضیح داد: البته وقتی که از گفت وگو صحبت می کنیم، گفت وگوی همه کشورهای خلیج فارس با یکدیگر برای اینکه بتوانند با ظرفیت سازی و استفاده از توانمندی ها، منابع انسانی و منابع طبیعی است که بتوانند در این منطقه با گذار از مسائل به عنوان یک همکاری تنگاتنگ در زمینه های اقتصادی، تجاری، اقتصادی، اجتماعی و دیگر موارد انجام دهند که این منطقه واقعا سزاوار داشتن این همکاری است.

حضور ایران در نشست اوپک، موجب تحکیم جایگاه اوپک در مناسبات انرژی خواهد شد

وی با اشاره به هدف اصلی از آیت الله رئیسی به قطر، اظهار کرد: نکته سوم قابل توجه برای سفر آقای رئیس جمهوری، این است که شرکت در نشست سران اوپک گازی که در سه شنبه در قطر برگزار می گردد که قطعا به عنوان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بنیان گذاران اوپک گازی بوده است، قابل توجه خواهد بود و به نوعی تحکیم جایگاه اوپک گازی در مناسبات انرژی خواهد بود.

مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه، بیان داشت: آقای رئیس جمهوری در این نشست شرکت می نمایند و چنانچه فرصتی ایجاب کند، با برخی از روسای دیگر کشورها که در این نشست حضور دارند هم ملاقات خواهند داشت.

عنایتی ابراز داشت: به هر صورت هر سه محور این سفر، یعنی محور مناسبات دو جانبه، محور همکاری های منطقه ای و محور اوپک گازی، یک فضایی را برای انجام گفت وگوها فراهم نموده است که ما امیدواریم در هر سه بخش، شاهد نتایج مثبت و فراگیر برای منطقه باشیم.

وی درباره رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی، اضافه نمود: آقای رئیس جمهوری از ابتدای دوره ریاست در مقاطع مختلف، چه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود و چه در مذاکراتی که با هیات هایی که برای مراسم تحلیف به ایران آمدند و چه در سایر مناسباتی که داشتند، همیشه از عنصری به نام اولویت همسایگی استفاده کردند و این به عنوان یک اصل در مناسبات خارجی دولت سیزدهم نشانه گیری شده است.

عنایتی ادامه داد: بر اساس این عنصر، اقدامات سیاست خارجی ایران رقم میخورد. در این چارچوب با اعطای اولویت به همسایگان، این سفر به همسایه جنوبی ایران انجام می گردد که آقای رئیس جمهوری هم در گذشته سفرهایی به برخی کشورهای همسایه داشتند اما این سفر در همان چارچوب به عنوان سیاست همسایگی و در بخش جنوبی ایران است که صورت می گیرد و می تواند بحث و گفتگوهای ایشان با طرف مقابل ترجمه آن همان سیاستی باشد که ایشان بر آن تاکید نمودند.

وی با اشاره به مناسبات بین ایران و دولت قطر طی دهه های متمادی، اضافه نمود: طرفین در بسیاری از مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای، دیدگاه های مشترکی دارند و با یکدیگر رایزنی می نمایند. مدل های متعدد بین مسئولان عالی رتبه دو کشور به کشورهای یکدیگر صورت می گیرد و این پویایی در روابط فیمابین، علاوه بر محتوای صحبت هایی که بین دوحه و تهران صورت می گیرد، می تواند نشانه بسیار مثبتی برای منطقه ای که قرار داریم، تلقی گردد.

مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: انتظار داریم که سفرهای بیشتری در آینده به خلیج فارس صورت بگیرد و یا اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرایی میزبان مسئولان عالی رتبه کشورهای منطقه به ایران باشد. ما و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس همسایه بسیار قدیمی هستیم و فاصله ای بین ما وجود ندارد.

عنایتی با بیان اینکه ارتباطات مردمی جمهوری اسلامی ایران و قطر بسیار قوی است، یادآور شد: در برخی مقاطع هم ممکن است به لحاظ سیاسی اختلاف نظرهایی بین برخی از کشورها وجود داشته باشد ولی مناسبات مردمی بسیار مناسبات ریشه دار، دامنه دار و قابل اعتنایی است.

این مقام وزارت امور خارجه در خاتمه اظهار داشت: علاوه بر اینکه در چارچوب های سیاسی و اقتصادی به صورت رسمی تاکید داریم، بر رفت و آمد مردم و کاستن از موانع تردد بین دو کشور، تاکید فراوان داریم و امیدواریم که این سفر بتواند آنچه را که ما به عنوان گفت وگو و همکاری در خلیج فارس به عنوان یک ضرورت از آن یاد می کنیم، فراهم کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 20407

به "تور دوحه: اسناد همکاری های ایران و قطر در سفر رئیس جمهوری به دوحه امضا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دوحه: اسناد همکاری های ایران و قطر در سفر رئیس جمهوری به دوحه امضا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید